نگاهی به ۴ شرکت زیرمجموعه قلب تپنده مبادلات بانکی

تلاش وزارت اقتصاد برای یک واگذاری سوال برانگیز!

کدخبر: 2335480

شرکت ملی انفورماتیک چهار شرکت بزرگ زیرمجموعه دارد. معروف ترین آن ها، دو شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت (شاپرک) و مدیریت امن الکترونیکی کاشف است که وظیفه اصلی آن‌ها کنترل و نظارت بر شبکه پرداخت کشور است. به نظر می‌رسد این دو شرکت وظایف کاملا حاکمیتی دارند و اکثر وظایف آن ها باید حفظ شود.

دو مقام مسئول در وزارت اقتصاد، درباره تکذیبیه بانک مرکزی در خصوص واگذاری شرکت ملی انفورماتیک توضیحاتی ارائه کردند. محمد دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد در گفت وگو با تسنیم، در پاسخ به پرسشی درباره تکذیب واگذاری شرکت ملی انفورماتیک از سوی بانک مرکزی، به رغم این که این شرکت در فهرست واگذاری هاست، گفت: ممکن است برخی شرکت ها هم وظایف تصدی گری داشته باشند و هم وظایف حاکمیتی که در این موارد واگذاری با چالش رو به رو و عملا این فرایند طولانی خواهد شد. وی افزود: بر این اساس آن بخشی از وظایف که حالت حاکمیتی دارد باید از صف واگذاری خارج و بقیه وظایف و ساختار شرکت های دولتی واگذار شود که این موضوع را هیئت واگذاری باید تشخیص بدهد.همزمان، سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: این که بانک مرکزی اعلام کرده این شرکت واگذار نمی شود و با این موضوع مخالفت کرده است، نمی تواند ادله درستی برای خروج این شرکت از فهرست واگذاری باشد، برای این کار باید مصوبه هیئت وزیران گرفته شود؛ بنابراین نام این شرکت در فهرست واگذاری است ولی اولویت واگذاری در سال ۹۸ نیست.

همه شرکت ها با خصوصی سازی مخالفت می کنند

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: بسیاری از شرکت های مادرتخصصی، تمایلی به واگذاری شرکت های تحت مالکیت خود ندارند و معمولا در برابر واگذاری مقاومت می کنند اما با توجه به این که «واگذاری» قانون است، لاجرم باید شرکت های حاضر در فهرست واگذار شوند. به گفته وی، البته امکان درخواست تعویق دو ساله این واگذاری و دریافت مجوز از هیئت وزیران برای لغو آن وجود دارد. سبحانی با اشاره به گروه بندی شرکت ها توسط شورای عالی اصل ۴۴ یادآور شد که این شورا در زمان تقسیم بندی، این شرکت را حاکمیتی تشخیص نداده است.

چقدر از انفورماتیک، حاکمیتی است؟

گفتنی است شرکت ملی انفورماتیک چهار شرکت بزرگ زیرمجموعه دارد. معروف ترین آن ها، شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت (شاپرک) است که وظیفه اصلی آن کنترل و نظارت بر شبکه پرداخت کشور است. شرکت مدیریت امن الکترونیکی کاشف نیز در حوزه امنیت اطلاعات و ارتباطات در نظام بانکی فعال است. به نظر می رسد این دو شرکت وظایف کاملا حاکمیتی دارند و اکثر وظایف آن ها باید حفظ شود. همچنین شرکت خدمات انفورماتیک از دیگر زیرمجموعه های اصلی این شرکت است که وظیفه اصلی آن مدیریت و اجرای اتوماسیون بانکی و نرم افزارهای ارتباط با مشتری و... است. فرادیس البرز نیز آخرین شرکت بزرگ زیرمجموعه انفورماتیک است که در شرح وظایف مهم خود به این موارد اشاره کرده است؛ پشتیبانی بیش از 15 هزار دستگاه خودپرداز، 7000 دستگاه VSAT، 6500 دستگاه VNB و 250 هزار دستگاه پایانه فروش POS، شبکه پشتیبانی تجهیزات مخابراتی و خودپردازهای تحت پوشش در سطح کشور. درباره این دو شرکت، احتمالا بخش بزرگ تری از وظایف قابل واگذاری است.

روزنامه خراسان

ارسال نظر: