«خشت آخر» برای بازسازی خانه‌های سیل‌زده

کدخبر: 2335476

دو ماه می‌شود که سامانه عمران اجتماعی در راستای طرح جهاد همبستگی ملی و برای هدفمندسازی کمک‌های مردمی من‌باب مناطق سیل‌زده کشورمان توسط سازمان بسیج سازندگی رونمایی شده است. در این سامانه اینترنتی که به منظور جمع‌آوری کمک‌های مردمی و با محوریت مساجد راه‌اندازی شده، نحوه کمک به ساخت مسکن و نحوه تامین کالا‌های اساسی مردم سیل‌زده، به نمایش در آمده است.

هموطنانی بی‌خانه و کاشانه، بی‌سقف و اسباب و اثاث میراث سیل نوروز 98 بود. سیل امسال که استان‌های گلستان، خوزستان و لرستان را در هم کوبید حالا به دریا رسیده یا ماه‌هاست که زیر تابش خورشید تابستان گرم به بخار تبدیل شده؛ با این حال هنوز آدم‌ها و خانوارهای زیادی پس از وقوع آن سر و سامان درستی نیافته‌اند.

سیل 98 اگرچه خرابی‌های زیادی را بر جای گذاشت؛ اما موجی از همدلی و همبستگی مردم کشورمان را رقم زد؛ افراد زیادی به صورت انفرادی و همراه با گروه‌های جهادی خود در این مناطق حضور پیدا کرده و برای ساماندهی مناطق سیل‌زده شروع به کمک‌رسانی کردند. با وجود اینکه این گروه‌های جهادی طیف وسیعی از جوانان را در بر می‌گرفت اما عدم ساماندهی آنها و بی‌خبری اهداف مجموعه از یکدیگر سبب شد تا در برخی مناطق موازی‌کاری صورت بگیرد. مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با گروه‌های جهادی تاکید ویژه‌ای بر اینکه گفتمان جهادی باید عمومی شود، داشتند. در کشور 12 هزار گروه جهادی با 500 هزار نفر جهادگر داریم که رهبری فرمودند با وجود این همه جوان، این تعداد، پنج درصد جوانان را هم در بر نمی‌گیرد و باید بیشتر از این، جوانان را جذب کرد. همه این‌ها سبب شد تا نهادها به صورت جدی‌تر و عمومی‌تری پای کار آمده و این بستر را فراهم کنند.

با این وجود در امدادرسانی‌های اخیر نقاط ضعف و مشکلاتی مانند نبود سامانه‌هایی برای ساماندهی خیرین و گروه‌های جهادی برای ارائه خدمت به مردم آسیب‌دیده ناشی از بلایای طبیعی، عدم‌پوشش‌دهی نیازمندی‌های مردم در شرایط بحران و عدم ارائه گزارش‌های شفاف از مراحل اخذ کمک‌های مردمی و خیرین در مصارف هزینه‌های صورت‌گرفته کاملاً محسوس بوده و به چشم می‌آمد. حالا دو ماه از رونمایی سامانه عمران اجتماعی می‌گذرد؛ سامانه‌ای به وسعت همه ایران که وظیفه هدفمندسازی کمک‌های مردمی برای مناطق سیل‌زده کشورمان را به‌عهده گرفته و قرار است خیرین را وصل کند به همه آنهایی که سیل ستون‌های خانه‌شان را ویران کرده است. عمران اجتماعی چگونه کار می‌کند؟

آقای مجتبی حبیب‌زاده‌مقدم، مدیرعامل موسسه مسکن و عمران اجتماعی در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» گفت: «سامانه عمران اجتماعی قصد دارد کمک‌ها و اقدامات جهادی را ساماندهی کند. از زمان زلزله کرمانشاه این ایده ایجاد شد و به‌دلیل زیرساخت‌های لازمش، راه‌اندازی آن طول کشید.

در آن زمان احساس نیاز به وجود چنین سامانه‌ای حس شد و به همین نام، این سامانه برای هماهنگی کمک‌های مردمی و گروه‌های جهادی و برای گزارشی از کارگروه‌های جهادی شروع به کار کرد چون ممکن بود موازی‌کاری دراین زمینه‌ها به‌وجود بیاید که این کار در شرایط بحران، ساماندهی افراد را زمانبر می‌کند.» وی ادامه می‌دهد: «در این سامانه گروه‌های جهادی ثبت می‌شوند و مشخص است که هریک چه کاری انجام می‌دهند. همه نهادها مثل خیریه‌ها و انجمن‌ها می‌توانند در این سامانه حضور پیدا کنند. ورودی‌های این سامانه می‌توانند حقیقی یا حقوقی مثل خیریه‌ها و مساجد باشند که فعلاً مساجد محور قرار گرفته‌اند و نحوه کمک به ساخت مسکن و نحوه تأمین کالاهای اساسی مردم سیل‌زده، به نمایش درآمده است.»

شفافیت؛ کلید اعتماد مردم مدیر عامل موسسه مسکن و عمران اجتماعی می‌افزاید: «مسأله شفافیت کمک‌های مردمی، موضوعی بود که هنگام زلزله و سیل به‌وجود آمد؛ بنابراین در این سامانه نحوه کمک‌های مردمی مشخص شده که پس‌زدگی ایجاد نشود. در این سامانه می‌توانید چه حقیقی و چه حقوقی، خانه‌ای که می‌خواهید در ساخت یا تعمیر آن کمک کنید را انتخاب کنید. شماره ملی سرپرست خانوار هم مشخص است و در هر مرحله کمک‌های شما مشخص می‌شود که چگونه هزینه شده است و گروه جهادی هم می‌تواند مشخص کند که چه خانه‌ای را می‌خواهد بسازد و گزارش آن را از مراحل ساخت در این سامانه دریافت کند.» حبیب‌زاده می‌گوید: «کمک‌های افراد فقط مالی نیست و هر کسی بسته به شغلی که دارد، می‌تواند در این کار کمک کند. به‌طور مثال فردی اگر بخواهد، می‌تواند سیمان یا آجر در اختیار ما قرار دهد. تاکنون در سامانه عمران اجتماعی حدود 7هزار ساختمان که در سیل آسیب کلی یا جزئی دیده‌اند به ثبت رسیده‌اند و البته بسیج سازندگی ساخت 20 هزار واحد آسیب‌دیده را در دست دارد. همچنین تاکنون حدود 1000 گروه جهادی و 3 هزار مسجد نیز ثبت‌نام کرده‌اند ناگفته نماند که نیروهای جهادی و بسیج سازندگی کار ساخت را برعهده دارند.»

«روزنامه صبح نو»

ارسال نظر: