«نصرمن‌الله» یادآور عملیات «فتح‌المبین»

کدخبر: 2335475

عملیات پیروزمندانه انصارالله یمن در «جیزان عربستان» موجب شد تا پس از حمله به آرامکو، بزرگ‌ترین عملیات نظامی یمنی‌ها در برابر ائتلاف سعودی رقم زده شود؛ عملیاتی که موازنه‌های قدرت را به سوی یمنی‌ها معطوف کرد و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. میزان موفقیت و شبیه‌سازی این‌گونه پیروزی‌ها با عملیات‌های دوران دفاع مقدس همچون عملیات «فتح‌المبین» است.

عملیات پیروزمندانه اخیر انصارالله یمن در «جیزان» عربستان، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشت. میزان موفقیت نیروهای مقاومت انصارالله یمن، تبیین ابعاد گسترده آن، سرعت بالای عملیات و اعتمادبه‌نفس مثال‌زدنی انصارالله در طراحی و اجرای این عملیات که مبین احیاگری هشت‌سال دفاع مقدس است، خاطرات عملیات‌های شکوهمندی همچون فتح‌المبین و آزادسازی خاک کشورمان از دست متجاوزان بعثی را در ذهن‌ها تداعی می‌کند.

کلانتری: جنگ یمن از تدافعی به تهاجمی تبدیل شده است «فتح‌الله کلانتری» با اشاره به اینکه یمن شیوه جنگ از حالت تدافعی را به تهاجمی تبدیل کرده است، به روزنامه «صبح‌نو» گفت: رهبرانصارالله اخیراً در سخنانی اظهار کرد که یمن رویکرد نظامی خود را از حالت تدافعی به تهاجمی تبدیل کرده است؛ از این رو شاهد حملات موشکی، پهپادی و اکنون هم عملیات‌های نظامی زمینی آنها در مرزهای همجوارشان با عربستان هستیم.

اجرای عملیات‌های سلولی و شبکه‌ای یمن در مبارزه با آل‌سعود این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه عملیات نظامی زمینی یکی دیگر از برنامه‌های پیش روی انصارالله یمن است، افزود: یمنی‌ها به این نتیجه دست یافتند تا در کنار عملیات‌های پهپادی و موشکی خود، عملیات‌های نظامی زمینی هم داشته باشند؛ عملیات‌هایی که دراصطلاح نظامی از آن به عنوان «لکه جوهری زمینی» نام برده می‌شود، یعنی به عمق استراتژیک دشمن نفوذ کرده و با زدن ضربه به دشمن، به صورت سلولی و شبکه‌ای دشمن را زمینگیر کنند. عملیاتی که اخیراً یمنی‌ها در نجران عربستان انجام دادند از این دست عملیات‌ها بود که موفق شدند علاوه بر وارد کردن خسارت به دشمن، صدها تن از نیروهای آنها را اسیر کنند و غنیمت‌هایی را هم از ائتلاف سعودی بگیرند.

عملیات موفق جیزان مینیاتوری از جنگ یمن است کلانتری با بیان اینکه دکترین راهبردی یمنی‌ها در عرصه نظامی از سوی انصارالله تعریف شده است، تصریح کرد: یمنی‌ها در دکترین راهبردی خود معتقدند که فرودگاه در برابر فرودگاه، اقدام در مقابل اقدام و تاسیسات در مقابل تاسیسات، استراتژی‌ای است که این روزها آن را به کار می‌برند و با آن توانسته‌اند ائتلاف سعودی را مجبور به عقب‌نشینی یا شکست کنند. در واقع اقدام زمینی اخیر یمنی‌ها در جیزان عربستان، مینیاتوری از یک جنگی را نشان می‌داد که شکست نظامی ائتلاف سعودی را به تصویر بکشاند. هر چند عملیات کوچک بود ولی راهبردی دنبال شد که می‌توان آن را به عملیات‌های دوران دفاع مقدس کشورمان تشبیه کرد.

انصارالله جنگ را به معادله «برد- باخت» تبدیل کرد این کارشناس مسائل دفاعی با اشاره به اینکه جنگ یمن به معادله «برد-باخت» منجر شده است، یادآور شد: اکنون و پس از چهار سال تهاجم و بمباران یمن به دست ائتلاف سعودی، عربستان به‌دنبال روشی دیپلماتیک است تا جنگ را خاتمه دهد؛ موضوعی که پالس‌هایی در این‌باره به پاکستان، عراق و عمان داده است تا به‌گونه‌ای بتواند از «باتلاق عربی» که شبیه ویتنام شده است، خارج شود.

عملیات جیزان تداعی‌کننده «فتح‌المبین» است از سویی دیگر، «علی علیزاده» کارشناس مسائل دفاعی با اشاره به عملیات موفقیت‌آمیز یمنی‌ها در نجران عربستان گفت: انصارالله توانست در طول مدت سه ‌روز خسارات زیادی به سعودی‌ها وارد کرده و صدها کشته و زخمی و اسیر از این حمله بر جای گذارد؛ عملیاتی که در قلمرو جغرافیایی وسیعی شکل گرفت و چیزی شبیه عملیات فتح‌المبین ایران بود که توانستیم با انجام موفقیت‌آمیز آن در کمتر از یک هفته، مناطق زیادی از خاک کشورمان را آزاد کرده و خساراتی به بعثی‌ها وارد کنیم.

نوید عملیات‌های بزرگتر از سوی انصارالله این کارشناس مسائل دفاعی با بیان اینکه عملیات نجران می‌تواند پیش‌درآمدی برای عملیات‌های دیگر یمنی‌ها باشد، افزود: عملیات فتح‌المبین ایران در فروردین 61 روی داد و خرداد آن سال عملیات فتح خرمشهر شکل گرفت. امیدوارم این عملیات نجران که موجب آزادسازی بخشی از مناطق یمن شد، پیش‌درآمدی برای انجام عملیات‌های بزرگتر در گستره میدان نبرد باشد و شاهد پیروزی‌های چشمگیر انصارالله در عرصه میدانی باشیم.

شکست توطئه غرب در اتهام‌زنی به ایران وی با اشاره به اینکه انصارالله به عملیات‌های ترکیبی و زمینی دست یافته است، یادآور شد: انصارالله پس از انجام عملیات‌های پهپادی و موشکی موفق اکنون به حملات آفندی با راهبرد حضور در قلمرو عربستان دست یافته و بستر پیروزی‌های بعدی خود را مهیا کرده است؛ البته هیچ قدرتی باور نداشت که انصارالله بتواند این‌گونه عملیات‌ها را انجام دهد و این عملیات موفق نشان داد علاوه بر توان نظامی زمینی، عملیات آرامکو را هم خودشان انجام دادند و توطئه غرب را در مقصر جلوه دادن ایران در این‌گونه عملیات پهپادی در نطفه خنثی کردند.

همراهی آزاده‌های عربستانی با مقاومت یمن علیزاده با بیان اینکه عربستان‌‌سعودی در باتلاق جنگ یمن فرو رفته و شکست خورده است، ادامه داد: مقاومت یمن با انجام برخی عملیات‌ها و پیروزی‌ها در برابر ائتلاف سعودی توانسته است قدرت خودش را به اثبات برساند. عربستان در ابتدای جنگ یمن فکر می‌کرد که با یک هفته یا دو هفته جنگ می‌تواند یمن را به تسلیم وادار کند؛ اما با گذشت چند سال از حملات سعودی‌ها به یمن و حمایت همه‌جانبه غرب از ائتلاف سعودی، چیزی جز شکست عاید آل‌سعود نشد و علاوه بر شکست، شاهد همراهی آزاده‌های عربستانی با مقاومت یمن هستیم و این احتمال هم وجود دارد که معترضان داخلی و افراد آزاده عربستانی، اوضاع داخلی کشورشان را تحت‌الشعاع قرار دهند و ریاض را با بحران‌های دیگری روبه‌رو کنند.

بنابراین گزارش، عملیات نجران منجر به آزادسازی بیش از ۳۵۰ کیلومتر مربع شد که در این عملیات نیروهای انصارالله موفق شدند سه تیپ زرهی - مکانیزه ارتش سعودی را منهدم کنند. کشته شدن بیش از 2 هزار نظامی و اسیر شدن 2 هزار تن دیگر که ۴۰۰ نفر از آنها اتباع سعودی هستند، از دیگر موفقیت‌های انصارالله بود که در این عملیات شکل گرفت. در این عملیات همچنین تانک‌ها و زره‌پوش‌های پیشرفته غربی منهدم و غنیمت‌های فراوانی به دست نیروهای انصارالله یمن افتاد.

«روزنامه صبح نو»

ارسال نظر: