نابرابری درآمدی در آمریکا رکورد زد

کدخبر: 2335410

تازه ترین داده های منتشر شده از اقتصاد آمریکا نشان می دهد که به رغم رسیدن به نرخ پایین بیکاری و نیز رشد اقتصادی نسبتاً با ثبات و مثبت، نابرابری درآمدی در این کشور، وخیم تر شده و طبق گزارش مرکز سرشماری آمریکا به بیشترین رقم از زمان محاسبه آن در سال ۱۹۶۷ رسیده است.

تازه ترین داده های منتشر شده از اقتصاد آمریکا نشان می دهد که به رغم رسیدن به نرخ پایین بیکاری و نیز رشد اقتصادی نسبتاً با ثبات و مثبت، نابرابری درآمدی در این کشور، وخیم تر شده و طبق گزارش مرکز سرشماری آمریکا به بیشترین رقم از زمان محاسبه آن در سال 1967 رسیده است.

داده های اقتصادی آمریکا نشان می دهند که در سال 2018، ضریب جینی به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های سنجش نابرابری درآمد، افزایش یافته و به 0.4845 رسیده است. این شاخص که رقمی بین صفر و یک است، در نابرابرترین اقتصادها به عدد یک نزدیک تر است و برعکس.

در واقع پس از روی کار آمدن ترامپ با شعارهای حمایت گرایانه از نیروی کار آمریکایی، اقتصاد این کشور تنها یک سال کاهش نابرابری داشت و پس از آن مجدد روند نابرابری در این کشور از سر گرفته شد.

البته این رشد نابرابری درآمدی میان مردم آمریکا در شرایطی رخ می دهد که این کشور وارد یازدهمین دوره رشد مثبت سالانه متوالی خود شده است. اتفاقی که در طول تاریخ این کشور بی سابقه است.

همچنین نرخ بیکاری در آمریکا، تا پایان سال 2018، به 3.93 درصد کاهش یافته که لااقل از سال 1990 تا این تاریخ بی سابقه بوده است.

روند درآمدهای متوسط آمریکایی ها نیز که از سال 1960 تاکنون (غیر از یک سال) روند صعودی داشته، هم اینک به رقم 63 هزار دلار در سال رسیده است. مرکز سرشماری آمریکا در گزارش خود اضافه کرده است که تا پایان سال 2018، متوسط درآمد شهروندان آمریکایی، تنها 0.8 درصد افزایش یافته و به 61 هزار و 937 دلار در سال رسیده است که کمترین رشد در سه سال اخیر محسوب می شود.

این آمارها نشان می دهند که بخش بزرگی از عواید رشد اقتصادی در سال های اخیر به جیب طبقات بالای درآمدی رفته است. پیشتر جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا نیز نابرابری درآمدی را یکی از بزرگ ترین چالش‌های اقتصاد این کشور در دهه های آینده دانسته بود.

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: