گستاخی اروپا پس از ۱۸ ماه بی عملی

کدخبر: 2335260

اتحادیه اروپا در کمال گستاخی و بدون اشاره به ۱۱ تعهد بر زمین مانده اش درباره برجام، روز چهارشنبه به ایران هشدار داده که اگر تهران ۱۶ آبان گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای را «به صورت چشمگیر و قابل توجه» اجرا کند، اروپا هم از برجام خارج خواهد شد.

اتحادیه اروپا در کمال گستاخی و بدون اشاره به 11 تعهد بر زمین مانده اش درباره برجام، روز چهارشنبه به ایران هشدار داده که اگر تهران 16 آبان گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای را «به صورت چشمگیر و قابل توجه» اجرا کند، اروپا هم از برجام خارج خواهد شد. جزئیات این خبر در دو رسانه انگلیسی بی بی سی و گاردین منتشر شده است. ایران به علت بی عملی عجیب اروپایی ها برای حفظ برجام، شش هفته دیگر بخش چهارم کاهش تعهدات هسته ای را آغاز می کند. بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا به ایران اعلام کرده اگر گام بعدی ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی چشمگیر باشد، عدم پایبندی ایران را در قالب سازوکار رسمی حل اختلاف برجام به پیش خواهد برد؛ سازوکاری که بعد از جلسات درون برجامی، کار را به شورای امنیت می کشاند.

اتحادیه اروپا به صورت خصوصی به ایران اعلام کرده اگر گام بعدی ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی چشمگیر باشد، عدم پایبندی ایران را در قالب سازوکار رسمی حل اختلاف توافق به پیش خواهد برد. یک منبع اروپایی به گاردین درباره این هشدار گفته است: «ایران می‌گوید این گام‌ها برگشت‌پذیر هستند اما اگر آن ها ایرانی‌ها به نحوه ساختن بمب هسته‌ای دست پیدا کنند، این دیگر برگشت‌پذیر نخواهد بود.»در همین حال آمریکایی ها از نزدیک شدن اروپا به واشنگتن ابراز خوشحالی کرده اند.

«استیو منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا درخصوص تحریم‌های علیه ایران مدعی شد: اروپا به آمریکا این اطمینان را داده است که بدون هماهنگی با واشنگتن هیچ اقدامی برای دور زدن تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده انجام نخواهند داد. برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران پنج شنبه تأکید کرد: تغییرات محسوسی در مواضع اروپا علیه ایران اتفاق افتاده است. درعین حال به گزارش فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده دولت روسیه در سازمان‌های بین‌المللی هشدار داد در صورت پیدا نشدن راهکاری برای اختلافات برجام، وضعیت وخیم‌تر می‌شود.

به نوشته گاردین، این هشدار اروپا به ایران روز چهارشنبه انجام شده است. چهارشنبه گذشته وزرای خارجه عضو برجام با ظریف در نیویورک دیدار کرده بودند. رهبر انقلاب نیز یک روز بعد در روز پنج شنبه با اشاره به همراهی اروپایی ها با تحریم های آمریکا، اروپایی ها را «خبیث» توصیف کرده و تصریح کردند که مطلقاً نباید به اروپایی ها اعتماد شود. رئیس جمهور کشورمان هم در نشست خبری آخرین روز سفر خود در نیویورک هشدار داد اگر اروپایی ها نتوانند همچنان به وظایف شان عمل کنند، ایران مرحله بعدی کاهش تعهدات خود را علنی می کند.

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: