«اربعین» جای خانم‌ها هست یا نه؟

کدخبر: 2335251

استادی داشتیم که می‌گفت پاسخ هیچ پرسش فلسفی بله یا خیر مطلق نیست. همین فرمول را می‌شود برای بسیاری سوالات دیگر هم پیاده کرد مثلا وقتی می‌پرسند «اربعین جای خانم‌ها هست یا نه؟»

نسیم آنلاین : عطیه کشتکاران طلبه حوزه علمیه و دانشجوی دکتری فلسفه دین است. این وبلاگ نویسی قدیمی در سال‌های اخیر بیشتر درصفحه اینستاگرامش به سفرهایی که به اقصی‌نقاط جهان داشته اختصاص داده است. او در پاسخ به این سوال معروف این روزها که آیا پیاده‌روی اربعین یک سفر خانوادگی است و خانم‌ها هم می‌توانند در آن شرکت کنند یا خیر در اینستاگرام خود نوشت:

استادی داشتیم که می‌گفت پاسخ هیچ پرسش فلسفی بله یا خیر مطلق نیست. همین فرمول را می‌شود برای بسیاری سوالات دیگر هم پیاده کرد مثلا وقتی می‌پرسند «اربعین جای خانم‌ها هست یا نه؟»

به نظرم این موضوع بیش از آنکه نسبتی با اعتقادات دینی داشته باشد یک مسئله شخصی و خانوادگی است و احتمالا سر کلاف برگردد به زن و شوهر اختلاف‌‌داری که روزی ناخواسته پای دعوا و مرافعه خانوادگی خود را به رسانه‌ها باز کردند وگرنه چه کسی منکر حضور خانواده اهل‌بیت در واقعه عاشوراست یا مگر می‌شود خیل عظیم زنان عراقی زائر و خادم را نادیده گرفت؟

اگر مرد ایرانی غیوری هستید که به هر دلیل می‌خواهید در سفر اربعین بند زن و زندگی نباشید، اگر خانم وسواسی و مرتب و منظمی هستید که تصور ازدحام و شلوغی هم شما را آشفته می‌کند یا حتی اگر خانم جوان مستقل و عربی‌دانی هستید که بارها پشت غول سفر تنهایی را به خاک مالیده‌اید، اجازه بدهید هر خانواده پشت درهای بسته خودش شورای حل اختلاف تشکیل بدهد. نهایتِ کمکِ باتجربه‌های اربعین رفته بهتر است «توصیف» شرایط سفر از دریچه نگاه شخصی خودشان باشد نه «تجویز» مصرانه. مشاهدات ما همیشه محدود به تجربه محیط اطراف و تلقی ماست. همان‌قدر که حبس زن و بچه به بهانه مشکلات احتمالی سفر اربعین نارواست، تجویز و توصیه به همه خانواده‌ها با طیف متنوعی از قوای جسمی، روحی و تاب آوری در مقابل شرایط این سفر هم آسیب‌هایی دارد.

آخرش که چه؟ برویم یا نه؟ این پرسش را به خرده‌پرسش‌هایی از شرایط سفر بشکنید و با توجه به شرایط خانوادگی به جواب برسید. مثلاً اینکه هزینه سفر، شرایط اسکان، مسافت پیاده‌روی، حمل و نقل، وضعیت بهداشت و ...چگونه است و خانواده من شامل همسر و فرزندان در سفری با این مختصات چه به سرشان می‌آید.

کم‌کم موج رسانه‌ای اربعین پررنگ می‌شود. نه زیارت اربعین واجب یا حتی به بیان دینی مستحب موکد است و نه هر مردی وظیفه دارد اهل و عیالش را در این سفر یاری کند. به‌جای بحث‌ بی‌ثمر، سئوال اصلی را به پرسش‌های ریزتری تبدیل کنید و خرده خرده برای حل هر کدام تلاش کنید و دعا.

ارسال نظر: