شدت رشد قیمت‌ها کُند شد

کدخبر: 2335198

نرخ تورم در شهریور فقط نیم درصد رشد کرد و به ۴۲.۷درصد رسید؛ اما این به معنای کاهش قیمت‌ها نیست؛ بلکه به منزله کُندشدن شدت افزایش قیمت‌ها بوده که مهمترین عامل آن هم، ثبات بازار ارز است.

مطابق با آمار رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم ۱۲ماهه منتهی به شهریورماه با نیم درصد افزایش به ۴۲.۷ درصد رسیده و کمترین سطح یک سال و نیم اخیر را ثبت کرده است.

البته کاهشی شدن آهنگ رشد تورم به معنای کاهش قیمت کالاها و خدمات نیست؛ بلکه به منزله کنترل روند افزایش قیمت‌هاست. در واقع، تورم بالا در سطح ۴۲.۷ درصد همچنان به قوت خود باقی مانده؛ اما آهنگ رشد قیمت‌ها همچون سابق شدید نیست.

در این راستا، وحید شقاقی شهری، اقتصاددان با بیان اینکه نرخ تورم با افزایش یا کاهش قیمت کالاها متفاوت است، اظهار داشت: در حال حاضر، اگرچه روند رشد نرخ تورم کاهشی شده است؛ اما این موضوع به منزله کاهش قیمت کالاها نیست؛ بلکه شتاب افزایش قیمت ها کاهش یافته ؛ به این معنا که این ماه نسبت به ماه پیش ۰.۵ درصد میانگین قیمت ها بالا رفته است.

وی افزود: در واقع همچنان تورم وجود دارد؛ اما شتاب و افزایش سرعت قیمت ها کنترل شده و در شهریورماه، به زیر یک درصد رسیده است.

شقاقی شهری با تاکید بر اینکه شتاب رشد قیمت‌ها کنترل شده است، گفت: به عنوان مثال در سال گذشته، میزان رشد تورم ماهانه نسبت به ماه قبل خود به صورت میانگین بیش از ۳ یا ۴ درصد بود و این عدد در حال حاضر به نیم درصد رسیده است که نشاندهنده کنترل شتاب قیمت‌ها و نه کنترل تورم است.

وی تصریح کرد: بنابراین معنایش این نیست که قیمت ها کاهش یافته است؛ بلکه میزان افزایش نرخ کالاها کُند شده است.

کاهش ۴۳ درصدی قدرت خرید مردم

این اقتصاددان گفت: مطابق با آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار، تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ماه به ۴۲.۷ درصد رسیده است که نشان می‌دهد طی ۱۲ ماهه منتهی به شهریورماه متوسط قدرت خرید مردم میانگین ۴۳ درصد کمتر شده است.

وی افزود: ممکن است این عدد تا پایان سال به ۴۵ درصد برسد که عدد بالایی محسوب می شود و دولت باید برای آن تدبیر کند.

بی ثباتی نرخ ارز عامل اصلی رشد تورم

شقاقی شهری، همچنین با بیان اینکه یکی از عوامل موثر در نرخ تورم، قیمت ارز است، گفت: مهمترین عامل تورم‌زای یکی دو سال اخیر بی‌ثباتی، نوسانات و افزایش نرخ ارز بوده است.

وی افزود: اصلی‌ترین عامل کاهشی شدن آهنگ رشد تورم نیز ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز و قرارگیری در ریل کاهشی طی ۴ ماه اخیر بوده است.

این اقتصاددان تاکید کرد: باید تلاش کنیم ثبات بازار ارز حفظ شود؛ چراکه تا زمانی که نرخ ارز کنترل شود و روند کاهشی داشته باشد، نباید منتظر شتاب افزایشی قیمت ها باشیم.

ساماندهی یارانه پنهان در سال ۹۹

شقاقی شهری در ادامه اظهار داشت: دولت امسال تصمیم دارد ساختارها را آماده کند که از سال آینده ساماندهی یارانه پنهان را کلید بزند، طبیعتا اگر از درآمد حاصل از این اصلاح دولت استفاده کند تا حدودی می تواند شکاف کنونی قدرت خرید مردم را کاهش دهد.

وی ادامه داد: ساماندهی یارانه های پنهان و بازتوزیع درآمدهای حاصل از اصلاحات نظام یارانه ای می تواند یکی از گام های ترمیم قدرت خرید مردم باشد.

این اقتصاددان تاکید کرد: ثبات نرخ ارز، تلاش برای ثبات نرخ دلار، اصلاحات نظام یارانه پنهان و بازتوزیع درآمدهای حاصل از اصلاحات نظام یارانه ای می تواند ۴ گام مهم در بهبود قدرت خرید مردم و کنترل نرخ تورم باشد.

پرداخت بسته حمایتی به اقشار ضعیف باید پیوستگی داشته باشد

وی در رابطه با پرداخت بسته حمایتی به مردم، گفت: برای سه دهک پایین درآمدی باید پرداخت بسته های حمایتی نقدی و غیرنقدی پیوستگی داشته باشد زیرا با بسته های حمایتی دوره ای و موقتی نمی توان قدرت خرید ۳ دهک پایین درآمدی را ترمیم کرد. برای این قشر باید افزایش یارانه های نقدی و پرداخت بسته های غیرنقدی پیوستگی داشته باشد.

شقاقی شهری گفت: برای ترمیم نسبی قدرت خریدم دهک های درآمدی ۴ تا ۶ هم می توان بسته های حمایتی موقتی را در نظر گرفت.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: