امام سجاد (ع) در دوران خفقان چه کرد؟

کدخبر: 2334192

حجت‌الاسلام و المسلمین مظفر کاوه چگونگی احیای نهضت عاشورا و تبلیغ دین از سوی امام سجاد (ع) را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مظفر کاوه کارشناس مذهبی درباره وضعیت سیاسی و اجتماعی دوران امام سجاد (ع) بعد از شهادت امام حسین (ع) گفت: بزرگترین شوک اجتماعی و سیاسی برای امام سجاد (ع) شهادت پدر بزرگوارشان امام حسین (ع)، عموی گرامی شان حضرت ابوالفضل (ع)، برادران، عموزاده ها و اصحاب و یارانشان به بدترین شکل ممکن، اسارت ایشان و همراهانشان و برخورد نامناسب سپاه یزید با اسرا و تبلیغ دروغ ابن زیاد و یزید از هدف قیام امام حسین (ع) بود. پس از حوادث عاشورا فضا برای امامت امام سجاد (ع) دشوار شده بود و ایشان در سخت‌ترین وضعیت وظایف شرعی خود و امامت را به بهترین نحو انجام می‌دادند و مدیریت عالی در این باره داشتند.

تأثیر قیام های خونین بعد از عاشورا بر امامت حضرت سجاد (ع)

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: بعد از قیام امام حسین (ع) در عاشورا که پیروزی حق بر باطل و خون بر شمشیر و یک نهضت الهی است، امام سجاد (ع) وظیفه پیام رسانی نهضت عاشورا و مدیریت دین اسلام را بر عهده داشت. او باید با بنی امیه مبارزه می‌کرد؛ آن هم در بسته‌ترین فضای سیاسی و اجتماعی که بجز سه تن از یارانشان اجازه معاشرت با هیچکس را نداشتند. قیام‌های خونینی برای مقابله با ستم‌های یزید در زمان امام سجاد (ع) رخ داد که واقعه حرّه یکی از آنهاست. قیام توابین، قیلم حنظله، قیام زید بن علی و ... هم اتفاقاتی بود که فضا را مدام برای امامت امام سجاد (ع) بسته و خفقان آورتر می‌کرد. امام سجاد (ع) همواره به واقعه کربلا اشاره می‌کردند و می‌فرمودند: فرزند پیامبر (ص) تشنه و گرسنه و در بدترین وضعیت به دست بدترین آدم‌ها به شهادت رسید؛ این جملات و بیانات نفرت مردم را نسبت به بنی‌امیه بیشتر می‌کرد.

اعتراض مردم به حکومت یزید

حجت الاسلام و المسلمین کاوه بیان کرد: عده‌ای به حکومت یزید معترض بودند و می‌گفتند یزید چگونه می‌تواند امیرالمومنین مسلمانان باشد در صورتی که در ۲۴ ساعت شبانه روز نماز نمی‌خواند و مدام مدهوش است. این موضوع باعث قیام خونین معترضان و خفه شدن فضای سیاسی و اجتماعی در دوران امامت امام سجاد (ع) شد. در آن شرایط یزید به مسلم بن عقبه دستور داد تا معترضان را سرکوب کند.

این کارشناس مذهبی عنوان گفت: همزمان با سال سوم حکومت یزید، سپاهیانش به مکه رفته و با عبدالله بن زبیر جنگیدند؛ خانه خدا را محاصره کرده و کعبه را آتش زدند. این موضوع باعث بسته شدن فضای سیاسی منطقه اسلامی شد. بعد از یزید نیز مروانیان روی کار آمدند و حکم صادر کردند که هر کس درباره دین اسلام و مودت و مهربانی اهل بیت (ع) سخن بگوید، کشته می‌شود. از همین رو مردم جرئت نزدیک شدن و مودت با اهل بیت (ع) را نداشتند و فضا آنقدر بسته بود که امامت امام سجاد (ع) با مشکل مواجه شد. با این حال امام (ع) با مدیریت خوبی که داشتند توانستند به بهترین شکل ولایت خود را انجام دهند.

امام سجاد (ع) چگونه هدف نهضت عاشورا را احیا و نهادینه کرد؟

حجت الاسلام و المسلمین کاوه با اشاره به اینکه مدیریت امام سجاد (ع) در پیام رسانی نهضت عاشورا و گسترش اسلام منحصر به ایشان و شبیه یک معجزه بزرگ بود، عنوان کرد: امام سجاد (ع) در ۲۵ سال امامت خود برای مظلومیت امام حسین (ع) و همراهانشان گریست؛ چون تریبونی نداشت از اشک به عنوان وسیله‌ای برای احیا، نهادینه شدن و تبلیغ نهضت عاشورا استفاده می کرد و این اشک، «اشک سیاسی» است. زیارت امام حسین (ع) از راه دور را امام سجاد (ع) پایه گذاری و بنیانگذاری کرد. ایشان سفارش کردند که هر کس با تربت امام حسین (ع) نماز بخواند، ثواب بهشت را دارد. امام سجاد (ع) همچنین انگشتری را به دست می کرد که بر روی آن قاتلان امام حسین (ع) را لعن کرده بود. همه اینها راه‌هایی بود که ایشان برای احیا، تبلیغ و نهادینه شدن نهضت عاشورا در پیش گرفتند.

اثر خطبه های امام سجاد (ع) در نهادینه کردن نهضت عاشورا

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: امام سجاد (ع) در دو مکان برای بیان پیام نهضت عاشورا تریبون داشت؛ یکی در کوفه و دیگری در شام. شهر تازه تاسیس کوفه آماده و پذیرای تبلیغ بود. امام سجاد (ع) از این فرصت برای آشکار کردن باطل بودن حکومت یزید استفاده کرد و مردم بلافاصله از یزید روی برگرداندند و مرید امام سجاد (ع) شدند و حق و باطل مشخص شد. خطبه دیگر امام سجاد (ع) در شام در قصر یزید بود که در پی آن دست یزید و توطئه هایش برای همه آشکار شد و بستر مناسبی برای تبلیغ و احیای اسلام و نهضت عاشورا و نهادینه شدن اهداف امام حسین (ع) از قیام عاشورا پدید آمد.

حجت الاسلام و المسلمین کاوه در پایان گفت: امام سجاد (ع) در زمانی که مدینه در حصار بود و تریبونی برای احیا و تبلیغ اسلام و نهضت عاشورا نداشت، در قالب دعا و کتاب تبلیغ دین می کرد. یکی از شگفت‌انگیز‌ترین آثار امام سجاد (ع) رساله حقوق ایشان است؛ آن امام بزرگوار ۱۴۰۰ سال پیش رساله‌ای را برای توجه به حقوق همه‌ موجودات زنده در اختیار مردم جهان گذاشت.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: