آشنا و اسماعیلی؛ سردسته فضا سازی رسانه‌ای «اتفاقی‌ها»

اتفاقات برنامه ریزی نشده!

کدخبر: 2334170

دیروز اخباری از نیویورک به گوش رسید که گویا باری دیگر برخی به اتفاقات ناگهانی و هماهنگ نشده دل بسته اند. شاید بتوان پرچمدار این فضای رسانه ای را حسام الدین آشنا و پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور دانست.

نسیم آنلاین : دیروز اخباری از نیویورک به گوش رسید که گویا باری دیگر برخی به اتفاقات ناگهانی و هماهنگ نشده دل بسته اند. شاید بتوان پرچمدار این فضای رسانه ای را پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور دانست. وی در خبری اعلام کرد مکرون رئیس جمهور فرانسه بعد از دیدار شب گذشته، دقایقی پیش و بدون هماهنگی قبلی باردیگر برای گفتگو به محل اقامت دکتر ر وحانی آمد. حین صحبت آنها، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم جمع سران را برای دقایقی سه نفره کرد، مکرون رفت. البته دیدار جانسون ازقبل برنامه ریزی شده بود.

پیش از این وی از دیدار اتفاقانی روحانی و مرکل خبر داده بود. معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهور در توئیتی نوشت: «مرکل»، صدر اعظم آلمان تا ساعاتی دیگر با حضور در محل اقامت رئیس جمهور با روحانی دیدار می‌کند. این دیدار جزو ملاقاتهای تنظیم شده از قبل نبود.

این اخبار در حالی منتشر می شود که خبری از تغییر رویه ترامپ و حتی اروپایی ها نیست. بوریس جانسون، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون در نشستی سه جانبه که دوشنبه بیست و سوم سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل دادند جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان معرفی کردند و در عین حال از حکومت ایران خواستند که از انجام اقدام های تحریک آمیز جدید خودداری ورزد. رهبران سه کشور اروپایی در بیانیه ای که به همین مناسبت منتشر کردند، صریحاً گفتند : «برای ما روشن است که ایران مسئول حمله [به تأسیسات نفتی عربستان] است و هیچ توضیح محتمل دیگری وجود ندارد.»

هم چنین دیروز اتحادیه اروپا تایید کرد وزرای خارجه گروه ۱+۴ و ایران امروز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار می‌کنند. در بخشی از این بیانیه آمده است: وزرا راه‌های اطمینان از اجرای کامل و مؤثر برجام از هر نظر را بررسی خواهند کرد.

هم چنین روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد که رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه در نیویورک بسیار تلاش کرده تا دیداری میان دونالد ترامپ و حسن روحانی ترتیب دهد، اما این تلاش‌های او به نتیجه نرسید.

در ویدئویی که از دیدار روحانی و ماکرون منتشر شده، شنیده می‌شود که رئیس‌جمهور ایران با همتای فرانسوی‌اش در مورد پیشرفت تلاش‌های فرانسه که حالا متوقف شده،صحبت می‌کند. روحانی به ماکرون می‌گوید:شما خوب داشتید پیش می‌رفتید،یک دفعه متوقف شدید.

دیروز مهدی محمدی در یادداشتی تاکید کرد: آنچه از دیدار روحانی و ترامپ مهم تر است این است که صرف نظر از اینکه اساسا دیداری انجام می شود یا نه، یک توافق بد انجام نشود. تمرکز بیش از حد روی دیدار نباید داشت. شاید دیدار اصلا انجام نشود چون به طور طبیعی ریسک بسیار بزرگی برای طرف ایرانی است اما بدون دیدار توافق بکنند.

گفتنی است حسامن الدین آشنا هم پیش از سفر روحانی بر این فضاسازی دمیده بود. وی دی توئیتی نوشت: رئیس جمهور در آستانه انجام مأموریتی دشوار از جانب ملت ایران است.

این در حالی است که برخی سخنان و گمانه زنی‌ها موجب شد هفته گذشته رهبری واکنش ای صریح علی رغم تذکرات مکررشان وا داشت. ایشان در دیداری فرمودند به بیگانه نباید نگاه کرد، به فلان دولت و فلان دولت نباید امید بست، به نشست و برخاست با دیگران نباید اتکال کرد. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته این حرف به معنای بستن باب مراوده با دولتهای عالم نیست، ما اهل مراوده و گفت‌وگو و نشست و برخاست هستیم اما نباید کارهای کشور را به نشست و برخاست با دیگران موکول کرد. هر چه می‌توانید از امکانات دنیا استفاده کنید اما علاج در داخل کشور، و حل مشکلات به دست مردم است.

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اگر دشمن توانست اثبات کند که فشار حداکثری علاج کار ایران و مؤثر بر روی ایران است، ایران و ملت عزیز ما دیگر روی آسایش را نخواهند دید، چون پشت سر همه سیاستهای مستکبرانه آمریکا این سیاست قرار خواهد گرفت و از این به بعد، هر چیزی را که قلدرانه از جمهوری اسلامی مطالبه کنند.

حجم ویدیو: 314.81K | مدت زمان ویدیو: 00:00:05 دانلود ویدیو
ارسال نظر: