تیم جواد جهرمی مقابل شورای عالی فضای مجازی

کدخبر: 2334168

معاون وزیر ارتباطات در توئیتی مدعی شد که جریانی در داخل کشور با شبکه‌ی ملی اطلاعات به دنبال قطع ارتباطات ایران با دنیا بودند و تیم وزارت ارتباطات به پشتوانه‌ی مصوبات شورای عالی فضای مجازی توانست جلوی این انزواطلبی را بگیرد و سهم جهانی جوانان ایرانی در فضای بزرگ مجازی موید این موفقیت بزرگ است. 

نسیم آنلاین : معاون وزیر ارتباطات در توئیتی مدعی شد که جریانی در داخل کشور با شبکه‌ی ملی اطلاعات به دنبال قطع ارتباطات ایران با دنیا بودند و تیم وزارت ارتباطات به پشتوانه‌ی مصوبات شورای عالی فضای مجازی توانست جلوی این انزواطلبی را بگیرد و سهم جهانی جوانان ایرانی در فضای بزرگ مجازی موید این موفقیت بزرگ است.

حال سوال اینجاست که اشاره‌ی معاون وزیر ارتباطات به چه جریانی است و فتاحی با این توئیت قصد حمله به چه جریانی و با چه هدفی را داشته است.

پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه‌ای با اشاره به گزارشی که این وزارتخانه درخصوص گزارش عملکرد ۱۸ ماهه‌اش برای دستیابی به سند تدوین الزامات بخش زیرساخت شبکه ملی اطلاعات تدوین کرده است مدعی شد به ۸۰ درصد اهداف سند تدوین الزامات شبکه ملی اطلاعات دست یافته است. ادعایی که محمد حسن انتظاری عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به بررسی این گزارش در شورا خبر از رد آن توسط شورای عالی فضای مجازی خبر داده است. شورای عالی فضای مجازی که در حکم رهبرانقلاب برای اعضای این شورا به عنوان «نقطه کانونی مواجهه‌ی هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات پرشتاب این عرصه» و متولی اصلی «سیاستگذاری، مدیریت کلان و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم و به‌هنگام و همچنین نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در این عرصه» معرفی شده است.

پیش از بررسی گزارش وزارت ارتباطات در شورا، آسوشه معاون مرکز ملی فضای مجازی اولین اظهارنظر کارشناسی را در خصوص این گزارش مطرح کرد. آسوشه این گزارش را ناکافی دانسته و اقداماتی که تا به امروز صورت گرفته را در شأن شبکه ملی اطلاعات نیست.

فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در مصاحبه‌ای با عجیب و غریب نامیدن گزارش‌های وزارت ارتباطات افزود در پیاده سازی شبکه ی ملی اطلاعات دوستان وزارت ارتباطات به صورت شکلی زحمات زیادی کشیدند و به همین دلیل آمار عجیب و غریب می زنند که پیشرفت کردیم اما در عمل می بینیم که نیاز مردم روی این شبکه تامین نمی شود.

اما مهم‌ترین منتقد عملکرد دستگاه‌های مسئول در زمینه‌ی ایجاد شبکه ی ملی اطلاعات رهبرانقلاب است. رهبرانقلاب پ‍‍یش از این بارها نسبت به کم کاری مسئولان در این حوزه انتقاد کرده و شبکه‌ی ملی اطلاعات را یکی از ضروریات امروز کشور اعلام کرده‌اند. ایشان در آخرین دیداری که با دولت سابق داشت با اشاره به گزارش یک خطی معاون اول رئیس جمهور در این را ناکافی دانسته و تاکید کردند:

«امّا آن شبکه‌ی ملّی اطّلاعات را -که خیلی مهم است آن شبکه‌ی داخلی- ما هنوز پیش نرفته‌ایم؛ خب، با اینکه آقای واعظی[۱۱] هم معتقد به این قضیّه هستند و دوستان همه معتقدند به این قضیّه امّا این پیشرفت نداشته؛ این را بایستی ان‌شاءالله دنبال کنیم که ضربه‌های بی‌جبرانی نزنیم . » بیانات در دیدار با رئیس جمهوری و اعضای هیئت دولت 95 ایشان در دیداری که با مسئولان نظام در خرداد 96 داشتند نیز با اشاره به این اهمیت این موضوع بیان داشتند:

«در مسئله‌ی فضای مجازی، آنچه از همه مهم‌تر است، مسئله‌ی شبکه‌ی ملّی اطّلاعات است. متأسّفانه در این زمینه کوتاهی شده، کاری که باید انجام بگیرد، انجام نگرفته؛ این[طور] نمیشود. اینکه ما به‌عنوان اینکه نباید جلوی فضای مجازی را گرفت، در این زمینه‌ها کوتاهی کنیم، این مسئله‌ای را حل نمیکند و منطق درستی هم نیست.» بیانات در دیدار مسئولان نظام خرداد 96

به نظر می‌رسد جریان مورد اشاره‌ی فتاحی معدود افراد مسئول در این حوزه‌ی تخصصی هستند که با بررسی عملکرد مجری نسبت به وضعیت اجرای این پروژه ابراز نارضایتی کرده‌اند. جریانی که از رهبرانقلاب به عنوان مهم‌ترین حامی این پروژه تا اعضای شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهاد بالادستی این حوزه و ناظر بر عملکرد وزارت ارتباطات به عنوان مجری این پروژه را شامل می شود.

"عده‌ای با شبکه ملی اطلاعات دنبال قطع ارتباطات ایران با دنیا بودند، اما ما به پشتوانه مصوبه شورای‌عالی فجازی به دنبال کسب سهم جهانی جوانان ایران درفضای بزرگ مجازی."

اشاره‌ی فتاحی که یک اظهارنظر کاملا سیاسی و در راستای تخریب جریان منتقد به حساب می آید با اتهام زنی همراه بوده است که باید مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرد. فتاحی به عنوان یکی از مجریان این پروژه طراحان و ناظران این پروژه را انزواطلب نامیده و مدعی شده که این جریان به دنبال قطع ارتباطات ایران با دنیا بوده و هستند.

درحالی که مجری این پروژه مشغول حاشیه سازی و سیاست بازی است اعضای شورای عالی فضای مجازی به درستی در مصاحبه‌هایی مانع اصلی در اجرایی شدن این پروژه را اعلام کرده‌اند. مانع اصلی، «برداشت اشتباه» مجری از این قانون است. برداشت اشتباهی که در همین توئیت معاون وزارت ارتباطات هم اثر آن قابل مشاهده است. فتاحی «کسب سهم جهانی جوانان ایران درفضای بزرگ مجازی» را دستاورد اجرای شبکه‌ی ملی اطلاعات معرفی می کند. دستاوردی که نسبتی با آنچه شبکه‌ی ملی اطلاعات به خاطر آن به عنوان یک ضرورت مطرح شده است ندارد.

به نظر می‌رسد برای رفع مانع از سر راه این پروژه باید تصمیم گیری صورت بگیرد. مجری که وظیفه‌اش اجرای پروژه است خود را در عرض شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور و پشتیبان اصلی این پروژه رهبرانقلاب تعریف کرده و در برابر اجرای درست این قانون مقاومت می کند. از طرف دیگر محافظه کاری و تعارفاتی که در دیدارهای رسمی از سوی مجری پروژه در مواجهه با رهبرانقلاب و رئیس جمهوری صورت می گیرد مانع از مشخص شدن حقیقت ماجرا می شود. اگر این تعارفات کنار گذاشته شود مشخص خواهد شد که مجری در عمل مقابل رهبرانقلاب و شورای عالی فضای مجازی ایستاده است و خود را در عرض این ارکان نظام قرار داده است.

ارسال نظر: