سامانه توپخانه‌ای حائل رونمایی شد

کدخبر: 2333997

سامانه توپخانه‌ای «حائل» برای نخستین بار در مراسم رژه نیروهای مسلح در جوار حرم امام راحل رونمایی شد.

رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس دقایقی به صورت همزمان در تهران و ۳۰ مرکز استان با حضور نیروهای سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، مرزبانی و بسیج برگزار شد.

مراسم رژه نیروهای مسلح در تهران با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی، سردار سرلشکر محمد باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و جمعی از فرماندهان ارشد فرماندهان ارشد نظامی در جوار حرم مطرح امام خمینی(ره) برگزار شد.

در مراسم پس از رژه یگان های پیاده، سامانه توپخانه‌ای «حائل» که جز ادوات پدافندهوایی محسوب می شود، برای نخستین بار در کنار دیگر ادوات نیروی پدافندهوایی ارتش به نمایش درآمد.

بر اساس آنچه نیروی پدافندهوایی اعلام کرده، این سامانه دارای رادار پسیو است یعنی بدون انتشار امواج، اهداف را شناسایی می‌کند، از این رو می‌تواند بدون اینکه دیده شود هدف را ببیند و دست به عملیات بزند.

سامانه حائل متحرک به سرعت توانایی جابجایی دارد و برای مقابله با اهداف ارتفاع پست چون موشک‌های کروز یا پهپادهای مهاجم و ریزپرنده‌ها طراحی شده است.

این سامانه به دست متخصصین جوان نیروی پدافند هوایی ارتش طراحی و تولید شده است و نیاز پدافند هوایی کشور در حوزه ارتفاع پایین را مرتفع می‌کند.

نیروی پدافندهوایی ارتش همچنین در این مراسم سامانه باور ۳۷۳ که نخستین سامانه ارتفاع بلند پدافندی بومی با قابلیت تحرک بالا و توانایی شناسایی ۳۰۰ هدف اولویت بندی ۱۰۰ هدف و درگیری با ۶هدف همزمان را دارد، رونمایی کرد.

سامانه موشکی ارتفاع متوسط مرصاد متحرک، دارای قابلیت درگیری با انواع هواگردها و موشکهای کروز و پرنده های بدون سرنشین و سامانه راداری کنترلی و برد بلند آرش به عنوان تکمیل کننده سامانه های کشف و شناسایی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور نیز در این مراسم به نمایش در آمدند.

سامانه ارتفاع بلند اس ۳۰۰، با قابلیت درگیری با اهداف در ارتفاع های پست، متوسط و بلند، سامانه راداری پسیو «افتاباز» دارای قابلیت کشف و شناسایی اهداف هوایی بدون انتشار امواج مغناطیسی و سامانه بومی سازی شده پدافند موشکی ارتفاع بلند اس ۲۰۰ در رژه امروز حضور داشتند.

سامانه موشکی پانزده خرداد، با قابلیت کشف اهداف تا فاصله ۱۵۰ کیلومتری و درگیری و وانهدام اهداف در برد ۴۵ کیلومتری، تحرک بالا، شناسایی اهداف پنهانکار و درگیری همزمان با ۶ هدف نیز به عنوان دیگر سامانه پدافندهوایی بومی کشور نمایش داده شد.

سامانه موشکی تلاش با قابلیت تلفیق با سامانه موشکی ارتفاع بلند اس ۲۰۰ و رفع نیاز درگیری ارتفاع متوسط که به صورت کاملا بومی و به دست توانمند متخصصین داخلی طراحی و تولید شده است نیز امروز به نمایش در آمد.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: