اعتراف عکاظ به انزوای رژیم سعودی

کدخبر: 2333940

درحالی‌که عربستان پس از حمله بی‌سابقه هفته قبل انصارالله ضد تاسیسات نفتی آن همچنان سردرگم است٬ همه هم‌پیمانان و حامیان بزرگش آن را تنها گذاشته‌اند.

حمود ابو طالب نویسنده سعودی در مطلبی در روزنامه عکاظ نوشته است که تقریبا مسلم است که پس از حمله بزرگ و خطرناک و بی‌سابقه‌ای که شنبه قبل توسط انصارالله ضد تاسیسات نفتی عربستان صورت گرفت٬ هیچ تحرک و واکنش جدی از سوی جامعه بین‌المللی و کشورهای بزرگ و نیز سازمان ملل صورت نخواهد گرفت.

این نویسنده سعودی افزود که ارزیابی مواضع تا به امروز نشان می‌دهد که اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و سایر مقامات این کشور کاملا ضد و نقیض و مبهم است. انگلیس نیز که در مدار آمریکا می‌چرخد٬ گرفتار بحران‌های داخلی خود بوده و در نهایت آمریکا را تایید می‌کند.

در این میان نویسنده مدعی شده است که موضع اروپا همواره در جهت منافع ایران بوده؛ این ادعا در حالی مطرح شده که اروپا همواره در تجاوز عربستان ضد یمن با اقداماتی چون فروش سلاح و اقدامات لجستیک و اطلاعاتی از آن حمایت می‌کند.

نویسنده سعودی در ادامه مدعی شد که روسیه نیز با وجود اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور در خصوص حسن نیتش درباره عربستان٬ به هماهنگی و همکاری گسترده با ایران در پرونده‌های منطقه به ویژه سوریه معروف است.

در این میان چین با این وجود که یکی از بزرگترین وابستگان به نفت عربستان است٬ همه اتفاقات را به طور کامل نادیده گرفته و بی‌تفاوت است. سوالی که این نویسنده سعودی مطرح کرده، این است که پس چه کسی از عربستان در این خصوص حمایت می‌کند؟ واقعی‌ترین پاسخی که برای این سوال می‌توان در نظر گرفت این است که هیچ‌کس به منظور توقف تهدیدات ضد مهم‌ترین منابع انرژی جهان٬ در این امر مداخله نخواهد کرد.

حقیقت این است که همواره بازی با تناقضات در بحران‌ها و شرایط اضطراری٬ سیاست کشورهای بزرگ برای مدیریت منافع خودشان بوده؛ البته ممکن است این کشورها در جزئیات و حواشی این استراتژی باهم اختلاف داشته باشند٬ اما رویه کلی آنها واحد است.

نویسنده سعودی در این زمینه می افزاید: اینکه فکر کنیم امنیت منطقه برای کشورهای بزرگ اهمیت دارد٬ یک تفکر سطحی و ساده لوحانه است؛ چرا که آنها به وضوح تصمیم گرفتند تا با پروژه بهارعربی٬ منطقه را به هرج و مرج و آتش کشیده و توازن قدرت را به آن بازگردانند.

این نویسنده سعودی با اذعان به انزوای بین‌المللی سیاست‌های ریاض می‌نویسد: اگر بخواهیم به تنهایی با این وضعیت منطقه روبه‌رو شویم باید بدانیم که در حال حاضر تنها هستیم و خودمان باید تدبیری برای آن بیندیشیم.

وی به صورت تلویحی به باج خواهی‌های مکرر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از حاکمیت عربستان اشاره کرده و می‌افزاید: هم‌پیمانان دیروز دیگر مانند گذشته نیستند و با ادعای ایستادن در کنارمان در این شرایط بحرانی٬ با اخاذی‌های پی‌در‌پی٬ اخلاقیات را بسیار ارزان فروخته‌اند. باید اشاره کنیم که این بحران فقط مختص عربستان نبوده و کل منطقه را تهدید می‌کند.

خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر: