نمایش جدید سعودی‌ها در آرامکو/ خبرنگاران غربی چه نوشتند؟ +فیلم

کدخبر: 2333932

این بازدید به دنبال مخابره کردن اخبار مربوط به حمله یمنی‌ها به عربستان بوده و سعودی‌ها بیشتر به دنبال آنند تا با این کار مظلوم نمایی کرده و در آستانه برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل، اجماعی جهانی علیه ایران شکل دهند.

نسیم آنلاین : منصور مقیمی‌زاده: به دنبال حمله جنبش انصار الله یمن به کلیدی‌ترین تاسیسات نفتی شرکت آرامکو که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است، مقامات سعودی با دعوت از خبرنگاران، بازدیدی از تاسیسات آسیب‌دیده و مراحل بازسازی آن‌ را برای رسانه‌ها تدارک دیدند.

در همین رابطه ببینید: تصاویر تاسیسات آسیب دیده شرکت نفتی آرامکو

این بازدید با هدف مظلوم نمایی صورت گرفته تا در آستانه برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل، اجماعی جهانی علیه ایران شکل دهند.

بارها مقامات ایران دخالت در حمله جنش انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان را تکذیب کرده و این اقدام را حق مشروع دفاع مردم مظلوم یمن از خود دانسته‌اند. سعودی‌ها برای تکمیل پازل آمریکا در اعمال فشار حداکثری به ایران، قصد دارند این حمله را به ایران نسبت می‌دهند. خبرنگاران حاضر در این بازدید گفته اند:‌ «تهیه گزارش در این بازدید با نظارت و کنترل مسئولین سعودی صورت گرفته است.»

به گزارش واشنگتن پست تا پیش از این، خبرنگاران، تصاویر این تاسیسات نفتی را از عکس‌های ماهواره‌ای که قبلاً توسط ایالات متحده منتشر شده بود، دیده بودند.

این روزنامه گزارش داد که این حمله حمله حفره‌هایی را در سازه های فلزی غول پیکری ایجاد کرده است که به جداسازی گاز از نفت خام کمک می‌کند. برج‌های جداساز که نفت خام را تصفیه می‌کنند، سوخته و آسیب دیده است و قسمت فوقانی یکی از آن‌ها مانند یک شمع ذوب شده، به نظر می‌رسد. یک برج تثبیت کننده نیز آسیب دیده است و در لوله‌های مربوط به آن، حفره‌هایی که ناشی از وقوع حمله بوده، دیده می‌شود.

آسیب دیدگی شدید تاسیسات به نقل از واشنگتن پست

این روزنامه به نقل از مقامات سعودی بیان کرده است که سعودی‌ها کمتر از هفت ساعت پس از حمله، حدود 10 آتش سوزی بزرگ را در محل خاموش کرده‌اند. آنها گفته‌اند که حداقل ۱۸ حمله مستقیم به 11 سازه کروی، ۵ ستون تثبیت کننده و ۲ مورد از تجهیزات کوچک تصفیه صورت گرفته است

این روزنامه در گزارش خود ادعا کرده است این تاسسیات می‌توانسته تا ۷ میلیون بشکه نفت را فرآوری کند. تولید نفت عربستان در ماه جولای گذشته ۹/۶۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

مقامات عربستان همچنین امکان بازدید هوایی را برای خبرنگاران فراهم کرده‌اند. به گزارش این روزنامه در این بازدید هوایی که بر فراز میدان نفتی خریص صورت گرفته،‌ روزانه یک میلیون بشکه نفت تولید می‌شده که به صورت آنلاین، ۲۴ ساعت بعد وارد مدار می‌شدند. مقامات سعودی اعلام کردند که با وقوع حمله، ۱۱۰ پیمانکار آرامکو این منطقه را ترک کرده‌اند.

این گزارش به نقل از مقامات سعودی گفته است که نیمی از کاهش تولید، جبران شده و باقی آن نیز تا پایان ماه وارد مدار خواهد شد. این ادعا در شرایطی بیان شده، که خبرنگار واشنگتن پست نوشته است که تعدادی از تاسیسات که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفته، به شدت آسیب‌ دیده‌اند.

کنترل گزارش‌های خبری از سوی مقامات سعودی

خبرنگار شبکه تلویزیونی CNN نیز گزارش داد: مقامات سعودی هرگونه ضبط خبر، تهیه عکس و فیلمی که توسط گزارشگران را به دقت مراقب و آنها را تحت نظر داشتند. چراکه اینجا محل استراتژیک یک حمله هوایی بوده که به قلب اقتصادی عربستان صدمه‌هایی وارد ساخته است.

این خبرنگار ادامه داده است که زدن اهداف با چنین دقتی باعث حیرت شده و نشان از آن دارد که اهداف واقع در این پالایشگاه با محاسبات بالایی مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

خبرنگار شبکه CNBC ‌ نیز در گزارش خود از قول مقامات سعودی نوشته است که در زمانی که ۲۰۰ نفر از پرسنل در تاسیسات خریص مشغول به کار بودند، این منطقه از ۴ نقطه مورد حمله قرار گرفت. در این گزارش بیان شده است که تاسیسات ابقیق از ۱۸ نقطه مختلف مورد هدف قرار گرفته است. تاکنون کارگران توانسته‌اند تولید ۲ میلیون بشکه نفت را از سر بگیرند. این گزارش افزوده است که برای تکمیل روند تعمیرات آرامکو نیاز دارد تا برخی تجهیزات را از اروپا و ایالات متحده با کشتی حمل کند.

این خبرگزاری نیز از قول مقامات سعودی گفته است که در تلاش هستند تا پایان ماه جاری، کار تعمیرات تاسیسات آسیب‌دیده را به اتمام برسانند.

تصاویر تاسیسات آسیب دیده آرامکو را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

حجم ویدیو: 1.48M | مدت زمان ویدیو: 00:00:30 دانلود ویدیو
ارسال نظر: