نتانیاهو در یک قدمی سقوط سیاسی

کدخبر: 2333914

شکست در تشکیل دولت در انتخایات فروردین، مسئله پرونده فساد را برای نتانیاهو چالشی‌تر کرد. نتانیاهو در حالی که سعی داشت در فرصت دوماهه تا قبل از انتخابات کنست هفته گذشته، قانون مصونیت قضایی نخست‌وزیری را در کنست به تصویب برساند؛ فعلاً  که نه تنها در این امر ناکام مانده بلکه حتی نخست وزیر شدنش هم در هاله ای از ابهام است.

نسیم آنلاین ؛ محمد محسن فایضی: نتانیاهو بیش از هر زمان دیگری آینده سیاسی خود را در خطر می بیند. اکنون نتانیاهو با چهار پرونده فساد اقتصادی روبروست. پرونده‌های نتانیاهو بهانه‌ای شده است که برخی سیاست‌مداران اسرائیلی این موضوع را یادآوری نمایند که چالششان درونی است و تهدید نمایی مقاومت نوار غزه، مرزهای جولان و ایران هسته‌ای تنها بهانه‌هایی از سوی نتانیاهو برای حفظ قدرت است.

در حالی که قرار بود نتانیاهو قبل از انتخابات پیشین کنست رژیم صهیونیستی در نهم آوریل (فروردین‌ماه) به اتهام فساد محاکمه شود، اما در نهایت مندلبلیت دادستان کل رژیم صهیونیستی محاکمه او را به بعد از انتخابات موکول کرد تا برگ برنده‌ای برای نتانیاهو باشد. نتانیاهو با فشار توانست محکومیت خود را تا انتخابات شهریور ماه هم به تعویق بیاندازد. به نظر می رسد دیگر زمان محاکمه وی فرا رسیده است.

نتایج انتخابات و در خواست سری

براساس آرای منتشر شده حاکی از دستیابی حزب آبی - سفید به ۳۳ کرسی و لیکود به ۳۱ کرسی است. لیست مشترک عربی به عنوان سومین قدرت کنست آینده به ۱۳ کرسی دست یافته و پس از آن شاس با ۹ کرسی، هر کدام از اسرائیل خانه ما و یهودت هتوراه با ۸ کرسی، راست جدید با ۷ کرسی و هر کدام از اردوگاه دموکراتیک و لیست کار - گیشر با ۵ کرسی در جایگاه بعدی قرار دارند.

آمار منتشر شده نشان می دهد بازنده اصلی تکرار انتخابات حزب لیکود بوده و ۴ کرسی را از دست داده است. برخلاف برخی پیش بینی ها حتی لیبرمن که برخی او را مقصر تکرار شدن انتخابات می دانند، توانست ۳ کرسی به سهم خود اضافه کند و تعداد صندلی حزب اسرائیل خانه ما را به ۸ کرسی افزایش دهد. آنچه مسلم است آن است که هیچ کدام از دو حزب برتر چپ یا راست بدون لیبرمن قادر به تشکیل دولت نخواهند بود.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم اسرائیل طی گزارشی ادعا کرده که بنیامین نتانیاهو مدتی است که تلاش دارد تا با کسب رضایت روون ریولین رئیس این رژیم به حیات سیاسی خود به عنوان نخست وزیر رژیم اسرائیل پایان دهد. نتانیاهو دست‌کم در این باره با یک فرد ناشناس صحبت کرده اما وی نسبت به موافقت ریولین با این خواسته خوش بین نیست.

در ادامه این گزارش آمده است که به طور حتم آویخای مندلبلیت دادستان کل رژیم صهیونیستی نیز با درخواست نتانیاهو مخالفت می کند چرا که این اقدام او نقض قانون این رژیم است. شبکه ۱۳ اسرائیل در ادامه گزارش خود گفت: این احتمال وجود دارد که اسحاق هرتزوگ، رهبر سابق جناح اپوزیسیون و پل ارتباطی میان نتانیاهو و ریولین برای ارائه این پیشنهاد باشد که به نظر می‌رسد، هرتزوگ نیز این موضوع را نپذیرفته است.

نتانیاهو راهی زندان می‌شود؟

شکست در تشکیل دولت مسئله پرونده فساد را برای نتانیاهو چالشی‌تر کرده است. نتانیاهو در حالی که سعی داشت در فرصت دوماهه تا قبل از انتخایات کنست، قانون مصونیت قضایی نخست‌وزیری را در کنست به تصویب برساند؛ فعلاً که نه تنها در این امر ناکام ماند بلکه حتی نخست وزیر شدنش در هاله ای از ابهام است.

باید دید که آیا این بار هم نتانیاهو می‌تواند از این چالش عبور کند؟ نتانیاهو اگر به نخست وزیری نرسد احتمال برگزاری دادگاه و محکوم شدنش بیش از گذشته خواهد بود. لذا سید حسن نصرالله با اشاره‌ای دقیق تأکید کرد: «نتانیاهو از انتخابات پارلمانی که قرار است در شهریور برگزار شود، می‌ترسد و سرنوشت او یا نخست‌وزیری است یا زندان... نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صهیونیست‌ها را به لبه پرتگاه می‌کشاند.»

تجربه نشان داده است نتانیاهو دیگر در القای فضای امنیتی و کسب رأی از این مسیر به یک خبره تبدیل شده و با گذر از چالش‌های گوناگون بیش از ۱۲ سال خود را در رأس قدرت حفظ کرده است. نتانیاهو سعی دارد به مخاطبین داخلی و خارجی‌اش این‌گونه القا کند که در مقابل جبهه مقاومت دست برتر را دارد، ضمن آنکه منفعل نیست به دنبال جنگ تمام‌عیار نخواهد بود.یوسی ویرتر یک تحلیل‌گر صهیونیست در این خصوص خاطرنشان کرده بود که نتانیاهو حاضر است هر چیزی را قربانی کند، زیرا از همان اول تنها دلیلش برای برگزاری انتخابات زودهنگام، ماندن در رأس قدرت بود، به امید اینکه پس از اتهامات فساد همچنان در سمت نخست‌وزیری بماند.

ریشه فساد در اسرائیل

برخی سیاست‌مداران معتقدند نتانیاهو علی‌رغم فسادهای فراوان که بخشی از آنان ناشی از تبعیض نژادی و ساختار سیاسی غیر شفاف و دموکراسی غیرواقعی کنست است، به این دلیل توانسته است طی یک دهه در راس قدرت باقی بماند که پشت جنجالِ دشمن هراسی و ایران هراسی پنهان شده است.

مارک شولمن در سایت مشهور نیوزویک این سؤال را مطرح می‌کند که چرا فساد در رژیم صهیونیستی بالاست؟ او در یادداشت خود لیستی از فساد در میان سیاست‌مداران و صاحبان شرکت‌های اقتصادی را مرور می‌کند. وی در بخشی از یادداشت خود می‌گوید: «من سال‌هاست بحثی طولانی را با دوستی آغاز کرده‌ام که جزء مقامات بلندپایه دولت بود: آیا امروز فساد در اسرائیل بیشتر شده یا اینکه این فساد از قبل وجود داشت و پلیس این روزها کار خود را بهتر انجام می‌دهد؟ رویدادهای سال گذشته این بحث را به سرانجام رساند. امروز فساد بیشتری وجود دارد. پس این سؤال به وجود می‌آید: چرا؟»

در خصوص میزان حجم فساد در سرزمین‌های اشغالی آمار رسمی‌ای منتشرنشده است؛ اما حجم اتهامات و بازجویی‌های نتانیاهو و اطرافیانش، اخبار قاچاق سلاح در ارتش و ... نشان دهنده وجود فسادی جدی در سرزمین‌های اشغالی است. پایگاه عبری زبان واللا در گزارشی نوشته است: «بنیامین نتانیاهو تنها نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیست که در پرونده‌های فساد دست دارد، بلکه ۷ نخست وزیر قبلی این رژیم هم در پرونده‌های فساد مختلف دست داشتند، اما به‌جز اولمرت، علیه هیچ‌کدام از آن‌ها کیفرخواست ارائه نشد و وی پس از تحمل یک سال و نیم حبس، اخیراً از زندان آزاد شد. دیوید بن گوریون اولین نخست وزیر اسرائیل بود که از سمت خود برای دفاع از پسرش عاموس که جانشین فرمانده پلیس این رژیم بود و به فساد متهم شده بود، سوء استفاده کرد و در نهایت خودش نیز محاکمه شد، اما دادگاه وی را از اتهامات وارده تبرئه و به وی غرامت پرداخت کرد.»

ارسال نظر: