۵ نکته پیرامون تحریم «صندوق توسعه ملی» از سوی آمریکا

کدخبر: 2333905

مسعود براتی، کارشناس حوزه تحریم در واکنش به اقدام آمریکا در تحریم صندوق توسعه ملی، در صفحه مجازی خود در توئیتر نکاتی یادآور شد.

نسیم آنلاین ؛ مسعود براتی، کارشناس حوزه تحریم در واکنش به اقدام آمریکا در تحریم صندوق توسعه ملی، در صفحه مجازی خود در توئیتر نوشت: ۱- ‏وزارت خزانه داری تحریم جدید را رونمایی کرد. صندوق توسعه ملی را ذیل دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ تحریم کرد و بانک مرکزی را هم تحریمش را به روز رسانی کرد و ذیل همین دستور اجرایی گذاشت. یعنی به عنوان نهاد مالی حامی تروریسم شناسایی شد.

۲- چه اثری داره؟ اقتصادی تقریبا هیچ. کمی حساسیت را افزایش میدهد. کار بانک مرکزی سخت تر میشود اما آنچنان به گذشته متفاوت نخواهد بود. چون بانک مرکزی از قبل ذیل قانون اختیارات دفاع ملی (NDAA 2012) تحریم بود و برای همین اتفاق ویژه ای رخ نداده.

۳- ‏اما صندوق توسعه ملی تحریم نبود و الان تحریم شده آن هم شدیدترین نوع تحریم. فقط یک نکته فنی وجود دارد و آن اینکه حساب های صندوق توسعه نزد بانک مرکزی بوده و عملا متاثر از تحریم بانک مرکزی بوده. لذا شرایط خیلی تغییر نکرده.

۴- ‏در مجموع باید به ترامپ و وزارت خزانه‌داری و خانم مندلکر گفت خسته نباشی! بالاخره باید ضایع شدنشان را یک طوری پنهان کنند. موشک های یمنی درد داشته !

‏۵- این سوال طبیعی مطرح میشه که اگر تحریم جدید فایده عینی نداره چرا آمریکا تحریم میکنه؟ سه جواب میشه داد: یک. آمریکا در مقابل رفتار ایران نیاز به واکنش داره. اقدام نظامی که نمیتونه، تحریم گزینه آبرومندانه تری است.

‏دو. هر تحریم جدید روی کاغذ یک امتیاز در مذاکرات آتی احتمالی با ایران است. در برجام تجربه کردند و به دهنشان شیرین آمده است.

‏سه. می‌خواهد برای نخبگان ایرانی که تحریم و اقتصاد را خوب نمی‌شناسند این ذهنیت را القا کند که هرچه جلوتر برویم فضا سیاه تر می‌شود. لذا باید زودتر وارد مذاکره شد. این هم تجربه شده است حتی برای من خاطره است.

ارسال نظر: