گزارشی کوتاه از دومین عصرانه کتاب در مترو امام خمینی(ره)

مصیبت دوری از کتاب

کدخبر: 2333799

رمز ماندگاری آثار این چنینی خلوص در نوشتن و محبت و عنایت اهل بیت علیهم السلام است. در غیر این صورت کسانی که به دنبال بهره برداری شخصی از نوشتن درباره اهل بیت هستند، آثارشان ماندگار نیست و اثر مثبتی ندارند.

نسیم آنلاین : اسم سید مهدی شجاعی برای همه مخاطبان کتاب آشنا است، مخصوصاً برای کسانی که کتاب های مذهبی می خوانند و دنبال می کنند، حالا در عصرانه دومی که در مترو برگزار می شود، قرار است شجاعی بیاید و رودررو با مخاطبانش صحبت کند.

اسم سید مهدی شجاعی و تبلیغاتی که برای این عصرانه شده است باعث می شود تا صندلی ها خیلی زود پر بشود و جای خالی ای نباشد. برای همین صندلی اضافه می شود تا مخاطبان جوانی و حتی میانسالی که اضافه می شوند، بتوانند روی صندلی بشینند و برنامه را دنبال کنند.

همه می دانیم که سید مهدی شجاعی کمتر سعی می کند جایی برود آن هم به دلیل کسالتی است که دارد، اما نام اباعبدالله الحسین علیه السلام و حضور مخاطبان باز هم او را به مترو امام خمینی(ره) کشانده تا هفته آخر تابستان را در یک عصرانه کتاب دیگر با مخاطبانش بگذراند.

مژده لواسانی که اجرای برنامه را مثل دفعه قبل به عهده دارد، برنامه را شروع می کند و از برنامه می‌گوید و این‌که قرار است از برگزیدگان مسابقه تجلیل شود و بعد هم با توجه به شناخت زیاد که از سید مهدی شجاعی دارد، شروع به تعریف از او می کند و رزومه‌ای کوتاه به مخاطبان می گوید.

از آثار و ادبیات عاشورایی‌ای می گوید که با وجود سید مهدی شجاعی رونق گرفته از نشر کتاب نیستان می‌گوید و خبر از انتشار کتاب صوتی «پدر، عشق و پسر». بعد از همه تعریف ها، سید مهدی شجاعی را دعوت می‌کند تا صحبت کوتاهی داشته باشد.

شجاعی از حضور در این جمع و عصرانه کتاب ابراز خرسندی می‌کند و بعد لواسانی این برنامه را قرار فرهنگی می نامند، و می گوید: «این قرارها تأثیرگذاری زیادی در جلب مخاطب جوان برای کتابخوانی ایجاد می کند.»

سید مهدی شجاعی هم حرف های او را تأیید می کند و بعد سمت و سوی صحبت هایش را به سمت نوشتن کتاب برای ائمه و امام معصوم می‌برد و می‌گوید: «آرزوی نوشتن کتاب در خصوص زندگی امام حسین(ع) را داشتم و اما احساس کردم نزدیک شدن به خورشید حضرت باعث ذوب شدنم می شود.»

او به موضوع نویسندگی و نوشتن کتاب هم اشاره کرد و گفت: « نوشتن کتاب بستگی به نظر نویسنده دارد ممکن است بخواهد اثری تحقیقی یا هنری ارائه دهد ولی ممکن است دریافت یک عشق باعث شود که لطف آن شخصیت اصلی شامل حال نویسنده شود و برای من این موضوع بارها اتفاق افتاده است.»

صحبت های شجاعی تمام می شود و بخش هایی از کتاب صوتی «پدر، عشق پسر» پخش می شود، کتاب از زبان اسب حضرت علی اکبر(ع) خطاب به مادر حضرت است.

او درباره نوشتن درباره اهل بیت هم صحبت می کند و می گوید: «برای نوشتن روایت اهل بیت در آثار ادبی استفاده از قوه تخیل مهم است و البته این را باید در نظر بگیریم که مرز بین خیال و واقعیت باید مشخص باشد. کار در این زمینه بسیار دشوار است. آنچه در این‌جا بین امام حسین(ع) و حضرت علی اکبر (ع) گذشته بر اساس اسناد بوده است. اما این اتفاقات از زبان اسب حضرت بیان می‌شود در روایات داریم که پس از بازگشت اسرای کربلا به مدینه اسب به منزل مادر حضرت علی اکبر(ع) حرکت می‌کند و مادر ایشان این حالات را از نگاه اسب می‌بیند. موسیقی کتاب صوتی آقای زارع بود که به گفته خودشان این اثر موهبتی بوده و این موسیقی الهام شده به ایشان بوده است.»

شجاعی همچنین در مورد رمز ماندگاری این آثار هم صحبت کرد و گفت: «رمز ماندگاری آثار این چنینی خلوص در نوشتن و محبت و عنایت اهل بیت علیهم السلام است. در غیر این صورت کسانی که به دنبال بهره برداری شخصی از نوشتن درباره اهل بیت هستند، آثارشان ماندگار نیست و اثر مثبتی ندارند.»

او همچنین استعدادیابی در زمینه نویسندگی را یک خلاء دانست و گفت: «داشتن اطلاعات عمومی و پشتکار عامل موفقیت در نگارش و نویسندگی است، استعدادهای بالقوه‌ای وجود دارد. این مسئله را در جشنواره های ادبی مخصوصا در شهرستان ها دیده‌ام . در زمینه داستان نویسی، نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی جلسات منظمی برگزار می‌کنیم که هدف از آن شناسایی استعدادها به خصوص نویسندگان نوجوان و جوان است. »

او در ادامه حرف هایش می گوید: «ادبیات آیینی و عاشورایی، ما را به زندگی اهل‌بیت علیهم‌السلام نزدیک تر می‌کند. امام حسین(ع) مختص محرم و صفر نیست او مربوط به همه اعصار است. اولین ادعای محبت به امام تبعیت از ایشان است وگرنه مسیر به بیراهه میرود. باید به عنوان شیعیان و رهروان ایشان زینت آنها شناخته شویم. سوگ حسینی باید ما را به سلوک حسینی برساند. بزرگترین مصیبت جامعه دوری از کتاب است و کتاب اثر زیادی در خواننده دارد. از معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو به‌خاطر نزدیک کردن مسافران به کتاب باید تشکر کرد.»

در ادامه مراسم احسان بیسادی معاون فرهنگی و اجتماعی مترو و میزبان برنامه برای اهدای جوایز برندگان مسابقه کتابخوانی کنار سید مهدی شجاعی قرار می‌گیرد و بعد از اهدای جوایز می گوید: «بحث عصرانه کتاب به طور منظم در ایستگاه‌های مترو دنبال می شود. ما می خواهیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را ترویج کنیم و علاوه بر اجرای طرح «بخوان» در قطارهای مترو به دنبال راه اندازی کتابخانه مترو در پنج ایستگاه منتخب هستیم که در هفته کتاب در آبان ماه امسال فعال خواهدشد.»

دومین عصرانه کتاب هم که با نام حسین(ع) آغشته شده بود به پایان رسید. باشد که همه این کارها ما را در راه حسین(ع) نگه دارد.

ارسال نظر: