ایران پرچم‌دار مبارزه با ایدز در دنیا است

کدخبر: 2333774

ایدز دیگر کشنده نیست و این موضوع مهمی است که باید همه به آن توجه کنند و بدون آن‌که ترس از انگ‌زدگی داشته باشند برای اطمینان خاطر از ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری به مراکز مشاوره یا بیمارستان مراجعه کنند.

مرکز تحقیقات ایدز ایران اولین جایی است که مراقبت از بیماران ایدز را در کشور آغاز کرده و تلاش می‌کند که جامعه‌ای عاری از ایدز را به آیندگان تحویل دهد. از آن‌جا که ایدز بیماری با آسیب‌های اجتماعی است، باشگاه یاران مثبت برای پیشگیری ثانویه توسط خود بیماران در این مرکز تشکیل شده است و در کنار آن، کلاس‌های توانمندسازی برای آموزش به خانواده‌های درگیر با بیماری ایدز برگزار می‌شود.

در میان افرادی که به بیماری ایدز مبتلا هستند و یا در خصوص این بیماری تحقیق کرده‌اند، کسی پیدا نمی‌شود که به اندازه مینو محرز در این حوزه، کار و فعالیت کرده باشد. ۴۰ سال تحقیق، بررسی و درمان بیماران رزومه‌ای است که این پزشک متخصص در حوزه ایدز از آن برخوردار است.

باید تابوی ایدز شکسته شود

مینو محرز گفت: در کشور هیچ مشکلی با ایدز وجود ندارد و این تفکر که اعلام آمار بیماری ایدز از سوی مسئولان دولتی تکذیب می‌شود، موضوع نادرستی است. حتی مقام معظم رهبری در فتوایی اعلام کرده‌اند که جلوی اپیدمی شدن بیماری‌ها گرفته شود و بارها در بحث آسیب‌های اجتماعی اظهار ناراحتی کرده‌اند.

HIV کُشنده نیست؛ این موضوعی است که محرز آن را با تأکید بیان می‌کند و می‌گوید: ویروس HIV در زمانی که هنوز به ایدز تبدیل نشده، قابل درمان است اما حتی بیمارانی که به ایدز مبتلا می‌شوند را نیز می‌توان درمان کرد؛ در این حوزه به پیشرفت‌های بسیار بزرگی دست پیدا کرده‌ایم اما مهم این است که این بیماری سریع تشخیص داده شود و با داروهای موجود، میزان ویروس HIV را در خون پایین آورد تا به این طریق فرد مبتلا عمر طبیعی داشته و بتواند صاحب فرزند سالم نیز شود.

وی مرحله آخر ایدز را ورشکستگی سیستم ایمنی بدن عنوان کرده و می‌گوید: ایدز مرحله آخر بیماری HIV است، ایدز وقتی اتفاق می‌افتد که تعداد سلول‌های CD۴ به زیرِ حد معینی سقوط کند و شخص به بیماری‌هایی مبتلا شود که در حالت معمول سیستم ایمنی انسان می تواند با این بیماری‌ها مبارزه کند. این بیماری‌ها عبارت است از پنومونی، برخی از انواع سرطان‌ها و عفونت‌های مضر.می‌توانیم به‌صراحت بگوییم اگر این بیماری شناسایی و به‌موقع درمان شود، می‌توان آن را کنترل و مهار کرد.

ایران پرچم‌دار مبارزه با ایدز در دنیا است

این متخصص بیماری‌های عفونی تأکید می‌کند که در دهه‌های اخیر تغییرات زیادی در درمان ایدز رخ داده و به جایی رسیده‌ایم که فردی که به HIV مبتلاست، می‌تواند زندگی طبیعی داشته باشد اما اگر چند سالی گذشت و در این میان چند نفر نیز آلوده شوند، بیماری در فرد افزایش پیدا کرده و در این مرحله، کمک سخت‌تر می‌شود.

وی اضافه می‌کند: از سال ۱۹۸۱ ویروس ایدز در ایران مشاهده شد و از آن زمان بیش از ۴۰ سال می‌گذرد و در این ۴۰ سال توانسته‌ایم پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم که این بیماری مهلک به بیماری مزمن قابل کنترل تبدیل شود و بیماران، عمر طبیعی با کیفیت زندگی عادی داشته باشند.

محرز با اشاره به این‌که عفونت HIV مراحل مختلفی دارد، تأکید می‌کند که فعل و انفعالاتی در بدن ایجاد می‌شود که در آن مرحله می‌توان وجود ویروس را در بدن تشخیص داد اما مولکول‌های بدن قادر به پاک کردن آن نیستند و این ویروس می‌تواند سال‌ها به‌صورت خاموش باقی بماند که به این مرحله، بی‌علامتی بالینی می‌گوییم. در واقع در این مرحله هیچ نشانه‌ای از بیماری وجود ندارد اما ویروس در بدن در حال تکثیر شدن است و تا جایی پیش می‌رود که به آن ایدز می‌گوییم. در این مرحله، سیستم ایمنی به مرحله ورشکستگی رسیده و مستعد بیماری‌هایی مانند انواع عفونت‌ها و سرطان‌های خاص می‌شود و ویروس ایدز این وضعیت را در بدن تشدید می‌کند. در این مرحله دیگر کنترل یک ویروس مطرح نیست و کار به‌شدت سخت‌تر می‌شود و باید درمان در مرحله ایدز ادامه پیدا کند.

وی با عنوان این‌که اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، می‌توان با داروهای خاص ایمنی بدن را بالا برد، اظهار می‌کند: درمان دارویی این بیماری می‌تواند در مدت کوتاهی میزان ویروس را به صفر برساند و سیستم ایمنی بدن را به سمت شرایط عادی حرکت دهد و فرد در این شرایط مثل افراد عادی زندگی و کیفیت زندگی‌اش مثل همه باشد.

ناآگاهی دلیل عدم مراجعه مردم برای تشخیص این بیماری است

محرزعلت عدم مراجعه مردم به مراکز درمانی برای تشخیص این بیماری را ناآگاهی می‌داند و می‌گوید: مردم خودشان باید برای انجام تست مراجعه کنند. اگر کسی مراجعه نکند ما نمی‌توانیم متوجه شویم. در نتیجه آمار دو برابری تخمین تعداد مبتلایان به ایدز برای همین مسئله است. UNAIDS و همه کشورها هدفی را دنبال می‌کنند که طبق برنامه جهانی «۹۰ - ۹۰ - ۹۰» اهدافی برای مبارزه با بیماری ایدز تعیین شده است به این معنی که در هدف اول باید ۹۰ درصد تشخیص ایدز انجام شود که ما در این زمینه مشکل داریم. در هدف دوم باید ۹۰ درصد از آن‌هایی که تشخصی می‌دهیم، تحت درمان قرار بگیرند و در هدف سوم باید ۹۰ درصد سطح ویروسی در بدن مبتلایان صفر بشود. ایران در هدف دوم و سوم روند خوبی دارد و در کشور برای افرادی که تشخیص داده شده‌اند مشکلی وجود ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: در مورد خانم‌های باردار شرایط به همین منوال است، یعنی اگر زن بارداری وارد این پروتکل شود، می‌توان ورود ویروس به خونش را صفر کرد و با داروهایی که پس از به دنیا آمدن نوزاد به او داده می‌شود، می‌توان از انتقال بیماری از مادر به جنین جلوگیری کرد. مهم این است که این کودکان با شیر مادر تغذیه نشوند و وزارت بهداشت در این موارد به تمام زنانی که HIV داشته و نوزاد دارند، شیر خشک مجانی می‌دهد تا کودکان را به‌وسیله آن تغذیه کنند.

وی با تأکید بر این‌که در ایران سیستم منظمی برای حمایت از این بیماران وجود دارد، گفت: در سیل اخیر ما بیش از ۲ هزار و اندی از بیماران را گم کردیم اما توانستیم موبایل تمام آن‌ها را پیدا و پزشکان با هلی‌کوپتر و قایق دست‌به‌کار شدند و شیر خشک را در بین آن‌ها توزیع کردند زیرا ما معتقد بودیم که سیل نباید حریم بیماران ما را از بین ببرد.

انگ‌زنی به بیماران ممنوع

محرز از انگ زدن به افراد مبتلا به HIV سخن به میان آورد و افزود: یکی از مشکلاتی که این گروه از بیماران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند همین انگ‌زدنی است که جامعه در مورد آن‌ها انجام می‌دهد. این در حالی است که بسیاری از این افراد بسیار ناخواسته به بیماری HIV مبتلا شده‌اند و باید با فرهنگ‌سازی جلوی این ماجرا گرفته شود زیرا جلوگیری از ابتلای یک نفر به این بیماری می‌تواند یک خانواده و یک جامعه را نجات دهد.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: عدم مراجعه و عدم آگاهی یکی از دلایلی است که با وجود همه پبشرفت‌های ما در این حوزه، باز هم با آمار رو به رشدی روبه‌رو هستیم. زیرا برخی از خانواده‌های افراد مبتلا به HIV هم از پذیرش بیماران خود اِبا دارند.

وی چهار راه فرآورده‌های خونی، تماس جنسی، انتقال از مادر آلوده به جنین و سرنگ مشترک را از عوامل ابتلا به ایدز عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در دوره‌ای ایدز در زندان‌ها اپیدمی شده بود، به همین دلیل از سوی مرکز تحقیقات متادون و سرنگ در زندان‌ها توزیع می‌شد تا آسیب‌ها کاهش پیدا کند و این کار ما دنیا را به تعجب واداشته بود.

محرز با اشاره به این‌که راه درمان ایدز و جلوگیری از ابتلا به آن زیاد سخت نیست، گفت: خویشتنداری و وفاداری و استفاده از راه‌های مطمئن و درمان مادران آلوده می‌تواند در کاهش این بیماری نقش مهمی ایفا کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این‌که در رژیم درمانی در خط اول دنیا قرار داریم، اضافه کرد: دستورالعملی که ما برای درمان این بیماری در پیش گرفته‌ایم مطابقت دارد و تا این لحظه مشکل دارو نداشته‌ایم.

وی تأکید کرد که داروها به‌صورت کاملاً رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و هیچ بیماری تاکنون به دلیل ابتلا به بیماری و نداشتن دارو از بین نرفته مگر این‌که خودش از درمان طفره رفته باشد.

محرز با اشاره به این‌که سالانه یک هزار دلار برای هر بیمار ایدزی هزینه می‌شود، تأکید کرد: ترکیبات دارویی که برای این بیماران استفاده می‌شود، ترکیبات هندی است اما هنوز این داروها در کشور ما ساخته نمی‌شود.

ایدز دیگر کشنده نیست و این موضوع مهمی است که باید همه به آن توجه کنند و بدون آن‌که ترس از انگ‌زدگی داشته باشند برای اطمینان خاطر از ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری به مراکز مشاوره یا بیمارستان مراجعه کنند.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: