عربستان بعد از حمله تاریخی انصارالله در چه وضعی است؟

کدخبر: 2333744

شاید پس لرزه‌های سیاسی حمله حوثی‌ها به عربستان تا چند روز آینده کاهش یابد، اما همچنان تا چند ماه آینده عربستان درگیر مشکلات اقتصادی ناشی از این حمله است.

نسیم آنلاین : منصور مقیمی‌زاده: با وجود گذشت چند روز از حمله مجاهدان یمن به تاسیسات نفتی عربستان، هنوز خبرهای مربوط به این حمله در صدر اخبار جهان قرار دارد. از اظهارنظرهای سیاسی و دستپاچگی آمریکایی‌ها که گذر کنیم، تاثیرات این حمله بر اقتصاد عربستان و نیز بازار نفت بیش از هر چیزی، برای رسانه‌ها جذابیت داشته است.

از همان زمانی که اخبار حمله منتشر شد، گمانه‌زنی‌ها برای تعیین قیمت نفت در روزهای آینده در فضای مجازی مورد بحث بود. عده‌ای حداکثر افزایش قیمت را ۲۰ دلار پیش بینی می‌کردند. عده دیگری هم بلندپروازانه سه رقمی شدن قیمت نفت را بیان می‌کردند. اما به وضوح معلوم بود که ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت، حداقل در کوتاه مدت مبتنی بر واقعیات نیست و دستور ترامپ برای استفاده از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا برای کمک به جبران عرضه نفت عربستان، جلوی این افزایش قیمت را خواهد گرفت.

آمریکا مدتی است با افزایش تولید روزانه نفت به حدود ۱۱ میلیون بشکه، خود را به جمع کشورهای برتر تولیدکننده نفت جهان رسانده و درصدد کسب جایگاهی موثر در تعیین قیمت جهانی نفت است. امری که تا حد خوبی به آن دست یافته و توانسته است کنترل بازار نفت را با عرضه مازاد نفت به دست بگیرد.

دیروز شروع فعالیت بازار بعد از این حمله، با افزایش ۱۹ درصدی قیمت نفت کلید خورد و قیمت نفت خام شاخص برنت برای تحویل در آینده با ۷۱ دلار و ۹۵ سنت به ازای هر بشکه به فروش رسید. همچنین قیمت نفت‌خام آمریکا با ۱۵.۵ درصد افزایش، ۶۳ دلار و ۳۴ سنت برای هر بشکه معامله شد. اما امروز این قیمت به دلیل دستور ترامپ برای استفاده از ذخایر، مقداری کاهش یافت. قیمت شاخص نفت خام برنت به ۶۸ دلار و ۲۶ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا به ۶۲ دلار و ۸ سنت رسید.

کاهش حداقل ۱۰ میلیارد دلاری درآمد نفتی عربستان

هنوز مدیران آرامکو از میزان خسارت وارد آمده چیزی اعلام نکرده‌اند. ولی با قیمت نفت کنونی و با در نظر گرفتن کاهش روزانه ۵.۷ میلیون بشکه‌ای نفت که به گفته مسئولین سعودی صورت گرفته است، در یک ماه آینده حداقل ۱۰ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی عربستان کاهش می‌یابد. اینکه چه زمانی تولید نفت در این کشور به حالت قبل بر می‌گردد معلوم نیست، اما اگر این میزان به چند ماه به طول بیانجامد، در شرایط کسری بودجه‌ای که عربستان داد، یک فاجعه اقتصادی برای این کشور رقم خواهد خورد. دیروز رویترز به نقل از دو مقام آگاه نوشته بود که بازگشت به شرایط عادی تولید،‌ ممکن است چند ماه طول بکشد.

این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که عربستان سعودی با همکاری ۹ بانک جهانی در صدد عرضه ۵ درصد از سهام آرامکو در بازار بورس بود که بسیاری از تحلیلگران بر این باورند، رسوایی این شرکت در حفاظت از تاسیسات خود قطعا مشتری‌های این غول نفتی جهان را برای خرید سهام آن دچار تردید خواهد کرد. بن سلمان حساب ویژه‌ای برای این عرضه اولیه در نظر گرفته بود که با فروش آن بتواند هزینه‌های اجرایی شدن برنامه «افق ۲۰۳۰» را تامین کند.

سایت « اس اند پی گلوبال پلاتس» به نقل از یک کارشناس نوشت: «تصور نمی‌کنم این اتفاق روی ارزش گذاری سهام آرامکو تاثیر داشته باشد اما روی تعداد سرمایه‌گذاران علاقمند و میزان سهامی که تمایل به خرید آن خواهند داشت تاثیر می‌گذارد. این حمله در بدترین زمان برای سعودی‌ها اتفاق افتاد زیرا آنها قرار بود عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو را برگزار کنند. همچنین این حمله ممکن است به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در خاورمیانه لطمه بزند.»

کاهش ارزش سهام بزرگترین شرکت پتروشیمی خاورمیانه

این حمله بر بازار سرمایه نیز اثراتی گذاشت. العالم نوشت: "قیمت سهام در بورس عربستان (در اولین روز کاری پس از حملات اخیر) حدود سه درصد کاهش داشت و سهام‌های بخش انرژی نیز کاهش بیش از چهار درصدی را تجربه کردند. سهام بانک‌ها و بخش ارتباطات نیز شاهد کاهش سه درصدی بودند."

بورس سایر کشورهای عربی نیز نسبت به این حملات واکنش منفی نشان داد. به طوری که شاخص بورس کویت ۱.۱ درصد و شاخص بورس دوبی نیز ۰.۸ درصد کاهش داشته است. ارزش سهام شرکت سابیک، بزرگترین شرکت پتروشیمی خاورمیانه نیز بیش از ۳.۵ درصد کاهش یافت.

کمبود فرآورده‌های نفتی در عربستان

در طرف دیگر، وضعیت پالایشگاه‌های عربستان هم چندان مناسب نیست و کاهش تولید نفت، سبب کاهش تولید فرآورده‌های نفتی شده است. رویترز به نقل از یک منبع آگاه در عربستان، خبر داده که این کشور برای کمبود نیاز خود به صورت فوری درخواست واردات گازوئیل کم گوگرد را ارائه کرده است. عربستان همواره صادر کننده گازوئیل بوده است. در مورد بنزین نیز خبر مشابهی منتشر شد که این کشور به ایران درخواست خرید بنزین داده است. این خبر بعدا از سوی معاونت بین الملل وزارت نفت، تکذیب گردید.

رویترز به نقل از دو منبع در شرکت بازرگانی آرامکو گزارش داده است میزان تقاضای عربستان برای خرید گازوئیل مشخص نیست اما قیمت در بازار تحویل‌های فوری امروز افزایش یافته بود .

رویترز همچنین، از یک شرکت فرانسوی که شریک آرامکو عربستان در پالایشگاه ساتورپ در شرق عربستان است، نقل کرده است که دیروز حداقل سه محموله سوخت دیزل را از بازار اروپا خریداری کرده است.

این حمله اختلالاتی را در حوزه کشتیرانی برای عربستان ایجاد کرده است. در همین امروز رویترز گزارش داد، که تعداد نفتکش‌هایی که دیروز در بنادر صادراتی رأس تنوره و جعیمه توقف کرده بودند، به ۱۱ عدد رسیده، در حالی که این رقم در روز پنجشنبه گذشته تنها ۵ مورد بود.

ارسال نظر: