بی‌بی در دوراهی انتخاب مجدد یا محاکمه

کدخبر: 2333640

معاون اسبق امنیت ملی کاخ سفید بر این باور است که تشدید اظهارات و تحرکات ضدایرانی اخیر نتانیاهو نشانه ناامیدی او از پیروزی در انتخابات پیش‌رو است.

پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون اسبق امنیت ملی کاخ سفید می گوید نتانیاهو نسبت به نتیجه انتخابات بسیار ناامید شده و باور دارد که شاید دمیدن بر آتش تهدید ایران بتواند به او برای پیروز شدن در انتخابات کمک کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیراً ایران را به تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای متهم کرد و به کشورهای جهان توصیه کرد فشارها بر ایران را افزایش دهند. وی مدعی شد سایت‌های جدیدی از تاسیسات هسته‌ای را در ایران کشف کرده است!

متعاقب این نمایش تبلیغاتی، احزاب مخالف بنیامین نتانیاهو، در بیانیه‌هایی از نمایش تبلیغاتی تازه او علیه ایران انتقاد کرده و اعلام کردند نتانیاهو تلاش می‌کند از مسائل امنیتی برای کسب منافع شخصی سوء‌استفاده کند.

در گفتگویی با پروفسور فرانک فن هیپل این موضوع بررسی شده است.

حوزه تحقیقاتی فن هیپل در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصههای تکنولوژی است.

وی پیش از پیوستن به دانشگاه «پرینستون»، به مدت ۱۰ سال مشغول تحقیق در زمینه فیزیک نظری ذرات بنیادی بود و به طور خاص به نگارش آثاری با موضوع پایه و اساس فنی منع اشاعه هسته ای و راهکارهای خلع سلاح، آینده انرژی اتمی و بهینه سازی اقتصاد سوخت خودرو علاقه دارد.

هیپل در سال ۱۹۹۳ به پاس تحقیقات ارزشمندش، موفق به دریافت فلوشیپ موسسه «مک آرتور» شد. وی که دارای مدرک دکتری از دانشگاه آکسفورد است، در حال حاضر عضو هیئت مدیره پنل بین المللی درباره مواد شکافت‌پذیر است.

نتانیاهو ایران را به مخفی کردن مدارک مربوط به تاسیسات هسته ای متهم می کند. اپوزیسیون اسرائیل می گوید ادعاهای نخست وزیر شیرین کاری تبلیغاتی پیش از انتخابات هستند. نظر شما در این مورد چیست؟

نتانیاهو یک برنامه مشخصی را در پیش دارد و می‌خواهد آمریکا را به جنگ با ایران وارد کند. البته که زمان زیادی تا انتخابات باقی نمانده و معلوم نیست که آیا او دوباره به عنوان نخست وزیر انتخاب خواهد شد و یا به اتهام فساد محاکمه می‌شود.

از سوی دیگر نتانیاهو بسیار نسبت به نتیجه انتخابات ناامید است و معتقد است که شاید دمیدن بر آتش تهدید ایران بتواند به او برای پیروز شدن در انتخابات کمک کند. اگر نتانیاهو مدرکی دارد باید به آژانس تحویل دهد.

به نظر می رسد آژانس بین المللی انرژی اتمی سعی دارد موضوع ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران موسوم به PMD را مجدداً روی میز بگذارد. نظر شما در این مورد چیست؟

قبل از این که برجام اجرایی شود، آژانس مطلع بود که برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران مربوط به قبل از سال ۲۰۰۳ دیگر وجود ندارد و حداقل به عنوان یک برنامه جامع و منسجم دنبال نمی‌شود.

ممکن است که اسرائیل بر اساس اسناد دستگاه‌های امنیتی خود، یکسری سوالات و ابهامات جدید را علیه ایران به آژانس ارائه دهد. البته آژانس این وظیفه را دارد که اطمینان حاصل کند که این اسناد معتبر هستند و ساخته و پرداخته و یا تغییر یافته از سوی دستگاه‌های امنیتی اسرائیل نیست.

«کرونل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز یکشنبه با مقامات ایرانی دیدار کرد. آژانس بعد از آن طی بیانیه‌ای گفت: فروتا تاکید کرد که این تعاملات (در مورد تعهدات هسته ای ایران) نیاز به همکاری کامل و به موقع ایران دارد. معنی این جمله چیست؟

خب این ممکن است به همان شواهد و مدارک ادعا شده از سوی اسرائیل اشاره داشته باشد که در مورد آن توضیح داده شد.

برخی معتقدند که کرونل فروتا، که متعاقب درگذشت یوکیا آمانو در ماه ژوئیه به عنوان مدیرکل موقت منصوب شده با اعمال فشار بر ایران بتواند حمایت آمریکا را برای مدیر کلی آژانس جلب کند. ارزیابی شما در این باره چیست؟

البته که چیز بعیدی نیست، اما من اطلاع زیادی در این خصوص ندارم.

به نظر می رسد آژانس بین المللی انرژی اتمی در دوره جدید بیشتر به دیدگاههای ایالات متحده و اسرائیل در مورد موضوع ایران نزدیک خواهد شد. نظر شما در این مورد چیست؟

در این مورد خیلی اطلاعی ندارم، اما امیدوارم که این گونه نباشد. سایر کشورهای بزرگ از قصد و نیت دولت ترامپ و نتانیاهو در مورد کشاندن اوضاع به جنگ مطلع هستند و از این بابت هم خیلی نگران هستند.

سایر کشورهای عمده در آژانس هم نگران این خطر هستند که ترامپ بخواهد به مدیر آژانس برای اهداف مورد نظر واشنگتن فشار وارد کند تا مدیر آژانس شرایط را برای آن چه کاخ سفید می‌خواهد تسهیل کند. در عین حال امیدوارم که آن‌ها بتوانند از یک مدیر بی طرف حمایت کنند و خواستار یک مدیر بی طرف برای آژانس شوند.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر: