یک بام و دو هوای طالبان

کدخبر: 2333636

طالبان تمایل زیادی به صلح با آمریکا دارد تا حداقل بتواند برای خود مشروعیت اندکی در داخل افغانستان کسب کند. مشروعیتی که دولت افغانستان با آن مخالف است. شیر محمد استانکزی، مذاکره کننده ارشد طالبان در گفت و گو با راشاتودی درباره مذاکرات لغو شده طالبان با نمایندگان آمریکا می گوید که این گروه آماده شده تا «برای ۱۰۰ سال دیگر با این جنگ تحمیل شده، مبارزه کند» اما هیچ راه‌حلی برای این درگیری‌ها به جز مذاکرات و مسئله صلح وجود ندارد.

طالبان تمایل زیادی به صلح با آمریکا دارد تا حداقل بتواند برای خود مشروعیت اندکی در داخل افغانستان کسب کند. مشروعیتی که دولت افغانستان با آن مخالف است. شیر محمد استانکزی، مذاکره کننده ارشد طالبان در گفت و گو با راشاتودی درباره مذاکرات لغو شده طالبان با نمایندگان آمریکا می گوید که این گروه آماده شده تا «برای ۱۰۰ سال دیگر با این جنگ تحمیل شده، مبارزه کند» اما هیچ راه‌حلی برای این درگیری‌ها به جز مذاکرات و مسئله صلح وجود ندارد. روند یک ساله صلح در افغانستان از سوی دونالد ترامپ و درست چند روز پیش از آن که توافق رسمی امضا شود، متوقف شد. پیش نویس این توافق از سوی دو طرف مطرح شده بود. مذاکره کننده ارشد طالبان با اشاره به کشته شدن سرباز آمریکایی که به توقف مذاکرات انجامیده، می گوید: «اگر آن ها می‌توانند هزار تن از ما را بکشند، چرا ما یک یا دو نفر از آن ها را از پا در نیاوریم؟» به نظر می رسد که بام و دو هوای ملا هبت ا... آخوندزاده، سرکرده طالبان پایانی ندارد؛ مردم افغانستان را می کشند و از صلح سخن می گویند. سربازان آمریکایی را می کشند و در پی مذاکره با آن ها هستند. طالبان که حملاتش علیه مردم غیرنظامی افغانستان قطع نشده، دیروز در بیانیه ای از موافقت خود با ازسرگیری فعالیت های این کمیته در افغانستان خبر داده است. فعالیت هایی که از فروردین متوقف شده بود.

چند تخم مرغ هم در سبد روسیه

پس از شکست گفت وگوهای صلح میان فرستاده ویژه آمریکا و نمایندگان طالبان در افغانستان، اینک برخی منابع از نزدیک شدن این گروه به روسیه خبر می دهند. این دیدار در حالی انجام شده که قرار بود هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کمپ دیوید با رئیس جمهوری افغانستان و رهبران گروه طالبان دیدار و توافق آمریکا و طالبان را نهایی کند اما روز یک شنبه ترامپ از لغو این دیدار خبر داد. در حالی که طالبان چند تخم مرغ خود را در سبد روسیه گذاشته، ساکنان کاخ کرملین نیز بدشان نمی آید به عنوان بازیگر منطقه ای سهمی در آینده سیاسی افغانستان داشته باشند. مقامات طالبان اعلام کردند که هیئت مذاکره کننده شان به چین، ایران و جمهوری‌های آسیای میانه نیز سفر خواهد کرد.

کابل: طالبان به روسیه بروند یا چین، مذاکرات احیا نمی‌شود‎

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در تازه ترین اظهارات تاکید کرده است که طی روزهای گذشته در درگیری های پراکنده در نقاط مختلف کشورش دست کم هزار نفر از نیروهای طالبان کشته و نزدیک به دو هزار تن دیگر زخمی شده اند. همزمان، سخنگوی دولت افغانستان می‌گوید، سفرهای گروه طالبان به روسیه و چین تاثیری بر دولت مرکزی در کابل یا دولت آمریکا ندارد و دولت هم اکنون تمامی تلاش‌ها برای مذاکرات صلح با این گروه شبه‌نظامی را متوقف کرده‌است.سخنگوی دولت افغانستان تاکید کرده‌است که تا زمان انتخابات سراسری در این کشور، مذاکراتی با گروه طالبان صورت نخواهد گرفت و سپس دولت جدید درباره صلح تصمیم‌گیری خواهد کرد.

روزنامه خراسان

ارسال نظر: