ایران تعهدات خود درباره کشتی آدریان‌دریا را اجرا کرده است

کدخبر: 2333478

دولت محلی جبل طارق ادعاها مبنی بر اینکه ایران با تحویل محموله نفت کشتی آدریان‌ دریا به سوریه تعهدات خود را نقض کرده را رد کرد.

وزیر ارشد دولت محلی جبل طارق، بامداد شنبه ادعاها مبنی بر اینکه ایران با تحویل محموله نفت کشتی «آدریان‌دریا» به سوریه به تعهدات خود عمل نکرده را رد کرد.

پیشتر رسانه‌ها مدعی شده بودند ایران هنگام آزادی ابرنفتکش «آدریان‌ دریا» به دیوان عالی جبل طارق تعهد داده ۲ میلیون بشکه نفت خام این کشتی را تحویل سوریه نخواهد داد.

آدریان دریا بعد از آزادی از بازداشت در روز ۱۸ اوت به سمت سواحل سوریه حرکت کرد. ایران گفته محموله نفت خام این کشتی را به یک شرکت خصوصی فروخته است.

آمریکا و انگلیس مدعی شده‌اند اقدام ایران ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا و همچنین تعهدات ایران به دولت محلی جبل طارق بوده است.

با وجود این، روزنامه انگلیسی «دیلی‌تلگراف» به نقل از وزیر ارشد دولت محلی جبل طارق این ادعاها را رد کرده است.

«فابیان پیکاردو» گفت: «تصاویر نشان می‌دهند که این نفت سرانجام به سوریه رسیده ولی معنایش این نیست که ایران تعهداتش را نقض کرده است.»

پیکاردو اضافه کرد: «ما تعهدی مبنی بر اینکه این نفت به سوریه نرود از ایران نگرفتیم. دولت ایران متعهد شد که آن محموله نفت را به شرکت‌های تحت تحریم اتحادیه اروپا نمی‌فروشد.»

کماندوهای انگلیسی روز ۴ جولای با ورود به این ابرنفتکش که در آن زمان نامش «گریس‌۱» بود آن را توقیف کردند.

«حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در لندن روز چهارشنبه تأکید کرده بود که نفتکش ایرانی تعهدی را نقض نکرده است.

وی بعد از دیدار با وزیر خارجه انگلیس نوشت: «در جلسه امروز با وزیر خارجه انگلیس، تاکید شد که اقدام مقامات انگلیس علیه نفتکش حامل نفت ایران خلاف حقوق بین الملل بود.تحریم های اتحادیه اروپا قابل تعمیم به کشورهای ثالث نیست.علیرغم تهدیدات بیشمار آمریکا، نفتکش (آدریان دریا) نفت خود را در دریا به یک ‌شرکت خصوصی فروخت و تعهدی را هم نقض نکرده است.»

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: