حذف «با احتیاط» ۳ دهک پردرآمد در مهرماه

کدخبر: 2333443

شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه نشست اخیر هیئت دولت از حذف با احتیاط یارانه سه دهک پردرآمد در مهر ماه خبر داد.

حاشیه نشست اخیر هیئت دولت، حاوی دو خبر مهم بود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حذف با احتیاط یارانه سه دهک پردرآمد در مهر ماه خبر داد. ربیعی سخنگوی دولت نیز گفت که سهمیه بنزین بدون کارت سوخت از ۳۰ به ۱۵ لیتر کاهش می یابد. محمد شریعتمداری روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره حذف یارانه سه دهک بالای جامعه با تاکید بر این که موضوع حذف دهک‌های درآمدی برخوردار باید با احتیاط انجام شود، افزود: براساس مصوبه دولت ظرف مدت یک ماه، چهار دستگاه مرتبط در این زمینه باید پیگیری و برای حذف یارانه برخی از افراد برخوردار که تمکن مالی خوبی دارند، اقدام کنند. اما با این حال، هنوز این دستگاه‌ها، دستورالعمل‌های کامل در این زمینه را ارائه نکرده‌اند.

شریعتمداری در نیمه اول شهریور ماه در پاسخ به پرسشی درباره شناسایی و حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی، گفته بود: در قانون بودجه امسال دولت مکلف به حذف یارانه سه دهک بالاتر شده است. برای تحقق این هدف آیین نامه اجرایی پیش بینی شده بود که به هیئت دولت ارائه و تصویب و مقرر شد وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور و ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه مسئول شناسایی دهک‌های بالا شوند و این اقدام از پایان شهریور انجام شود. وزیر کار ادامه داد: در آیین نامه اجرایی سقف درآمدی معینی برای حذف یارانه وجود ندارد و نشان تمکن در سه دهک بالا میزان مصرف خانوارهاست، آن دسته از خانواده ها که میزان مصرف‌شان از حد معین بالاتر است مشمول حذف یارانه می‌شوند. این کار باید با احتیاط کامل انجام شود تا به مردم (از اقشار متوسط و پایین) فشاری وارد نشود. از سوی دیگر علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در حاشیه جلسه اخیر هیئت دولت از دور جدید محدود شدن سهمیه بنزین بدون کارت سوخت خبر داد.

علی ربیعی در پاسخ به این سوال که شنیده می‌شود کارت سوخت جایگاه‌ داران قرار است از مهرماه حذف شود، گفت:با آقای زنگنه نیز در این زمینه صحبت کردیم که گام بعدی کاهش مصرف بنزین و استفاده از بنزین بدون کارت است. سخنگوی دولت در توضیح این که چرا یک باره این کار انجام نگرفت، اظهار کرد: چون الان کارت‌های زیادی در ادارات پست‌ مانده است؛ بنابراین به نظرم سیاست درستی زنگنه اتخاذ کرده که الان ۳۰ لیتر بدون کارت شخصی زده می‌شود و در ادامه این رقم، ۱۵ لیتر و به مرور هم کارت‌های سوخت به صاحبان خودروها داده می شود و خود به‌خود تا زمان کوتاهی، کارت‌ها عملیاتی میشود.

فراخبر

به رغم سخنان وزیر رفاه مبنی بر ملاک قراردادن مصرف برای حذف پردرآمدها، چگونگی محاسبه این شاخص کماکان مبهم است. چالشی که تاکنون برای حذف یارانه پردرآمدها وجود داشته نیز همین نکته بوده است. با این حال، باید منتظر بود و دید دستورالعمل های تهیه شده تا چه حد کارایی خواهند داشت. در صورت موفقیت شناسایی پردرآمدها می توان از این الگو برای پیاده سازی سایر سیاست های حمایتی دولت نیز استفاده کرد.

خراسان

ارسال نظر: