آدریان دریا؛ نماد جدید شکست آمریکا

کدخبر: 2333300

دو پیام قاطع ایران خطاب به آمریکا و انگلیس، که یکی از طریق سوئیس و دیگری از کانال سفارت انگلیس در تهران ارسال شد، جایی برای ریسک و اعمال فشار بیشتر کاخ سفید در این خصوص باقی نگذاشت.

وبسایت خبری تحلیلی «نورنیوز» در گزارشی اختصاصی از ارسال دو نامه هشدار آمیزجمهوری اسلامی ایران به آمریکا و انگلیس در رابطه با سوپر نفتکش «آدریان دریا» خبر داده است. بنابر این گزارش؛ «مارک اسپر» وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا دیروز در اظهاراتی که حاکی از عقب نشینی اجباری واشنگتن از موضع قبلی خود بود، مدعی شد که کشورش قصد توقیف نفتکش ایرانی «آدریان دریا» را ندارد، این در حالی است که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا نهایت تلاش خود را جهت توقیف این کشتی به کار گرفته بود.

حتی وزارت خارجه آمریکا نیز در پیام‌هایی به دولت محلی جبل الطارق، یونان، ترکیه و حتی دولت لبنان از آنها خواست تا ضمن ممانعت از ورود نفتکش ایرانی به آب‌های خود، آن را سریعاً توقیف کنند.

جالب توجه اینکه حتی یونان و ترکیه به عنوان دو کشور عضو ناتو نیز از عمل به درخواست واشنگتن اجتناب کردند و در نهایت، حجم انبوه نفت موجود در سوپر نفتکش ایرانی درمقصد تخلیه شد. موفقیت ایران در تخلیه بار این نفتکش، آخرین حلقه از زنجیره ماجراجویی مشترک واشنگتن و لندن علیه ایران را نیز قطع نمود.

پس از شکست سناریوی توقیف دوباره کشتی ایران، مقامات آمریکایی و انگلیسی سعی در تهدید و تطمیع خدمه کشتی، با هدف انحراف در مسیر حرکت نقتکش کردند تا پروژه ضد ایرانی آنها ابتر نماند!

با این حال دو پیام قاطعانه و هشدار دهنده جمهوری اسلامی ایران خطاب به آمریکا و انگلیس، که یکی از طریق حافظ منافع آمریکا در ایران (سوئیس) و دیگری از کانال سفارت انگلیس در تهران ارسال شد، جایی برای ریسک و اعمال فشار بیشتر کاخ سفید در این خصوص باقی نگذاشت.

در این نامه‌ها به دو دولت آمریکا و انگلیس در مورد پیامدهای ناگوار هرگونه برخورد با کشتی ایرانی هشدار داده و عواقب آن متوجه لندن و واشنگتن شده بود.

بنابراین، دولت ترامپ هم در بعد امنیتی و بین المللی (به واسطه عدم فرمان پذیری کشورها از دستور کاخ سفید)، هم در بعد حقوقی و هم در بعد سیاسی و تبلیغاتی، شکست بسیار سنگینی را در مقابل ایران تجربه کرد.

تحریم شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران، آخرین و نخ نماترین حربه‌ای بود که واشنگتن در این خصوص به کار گرفت تا بلکه به واسطه آن، تنها اندکی از بار ناکامی خود در برابر ایران را کاهش دهد.

به عبارت بهتر؛ پروژه و هدف نهایی آمریکا مبنی بر «انزوای همه جانبه ایران» در ماجرای نفتکش آدریان دریا محقق نشد و به اعمال تحریم‌های یکجانبه واشنگتن ختم شد.

بدون شک در آینده‌ای نزدیک، رسانه‌های آمریکایی ابعاد گسترده‌تری از شکست مفتضحانه دولت ترامپ در ماجرای توقیف نفتکش ایرانی مخابره خواهند کرد، موضوعی که حتی ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا نیز به عنوان یکی از نمادهای ضعف دولت ترامپ در حوزه روابط بین الملل مورد استناد و بهره برداری قرار بگیرد.

ارسال نظر: