در خلال مذاکرات ایران و فرانسه صورت گرفت

واکنش آمریکا: رد پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری و اعمال‌ تحریم‌های جدید

کدخبر: 2333206

ترامپ بعد از رد پیشنهاد مکرون برای ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران، در اقدامی بلافاصله لیست تحریمی جدیدی علیه ایران منتشر کرد.

نسیم آنلاین : چهارشنبه گذشته و تنها چند ساعت پس از تحریم نهادهای مربوط به حوزه هوافضا همچون سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه هوافضا و مرکز تحقیقات فضایی ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم‌های جدید خود رونمایی کرد. آمریکایی‌ها ادعا کرده‌اند که تحریم‌های جدید مربوط به شبکه انتقال نفت ایران است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده ادعا کرده است این شبکه در اختیار سپاه پاسداران بوده و توانسته حدود ۷۵۰ میلیون دلار نفت را به کشور سوریه برساند. مقامات آمریکایی در ادعاهای تکراری خود بیان کرده‌اند که ایرانی‌ها درآمد حاصل از فروش نفت را خرج گروه‌هایی چون حزب‌الله کرده که عامل بی‌ثباتی خاورمیانه هستند. مقامات آمریکا لیست تحریمی جدید خود را که شامل ۱۶ شرکت، ۱۱ کشتی و ۱۰ فرد است، "شبکه نفت در خدمت تروریسم" خوانده‌اند.

کشتی‌های ایران در لیست تحریم

در میان این ۱۶ شرکت، سه شرکت لبنانی، سه شرکت اماراتی، سه شرکت سوری، سه شرکت هندی و یک شرکت سنگاپوری به چشم می‌خورد. شرکت همراهان پیشرو ایران و شرکت بیمه کیش ایرانی هستند. "مهدی گروپ" مستقر در هند نیز که خدمه شبکه‌های کشتیرانی ایرانی را تامین می‌کند، از شرکت‌های تحریم‌شده است.

کشتی‌های بونیتا کویین، جاسمین، سارک، سوبار، سولان و تور ۲ در لیست جدید تحریم قرار گرفته که عمدتا نفتکش یا کشتی‌های ویژه حمل فرآورده‌های پتروشیمی هستند. نام رستم قاسمی، وزیر اسبق نفت و پسرش در میان افراد تحریم‌شده قرار دارند. البته قاسمی قبلا نیز در فهرست تحریم‌های شورای امنیت، آمریکا و اروپا قرار گرفته بود.

برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران دیروز در خلال نشست خبری برای اعلام این تحریم، اعطای معافیت‌های تحریمی به خریداران نفت ایران برای تثبیت پیشنهاد فرانسه مبنی بر ارائه خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری را رد کرد. او با بیان این که ما دیروز تحریم‌هایی اعمال کردیم و تحریم‌های بیشتری نیز در راه است، ادامه داد: بیش از این لازم نیست شفاف کنیم که ما به کارزار فشار حداکثری علیه ایران پایبندیم و قرار نیست استثنایی قائل شویم یا معافیتی اعطا کنیم.

جایزه ۱۵ میلیون دلاری برای پیدا کردن تعاملات مالی سپاه

به گزارش رویترز، دولت آمریکا ۱۵ میلیون دلار پاداش نیز برای اطلاعات مربوط به گردش مالی سپاه پاسداران تعیین کرده است. این خبرگزاری به نقل از استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا نوشت: «هر شخص یا شرکتی که با شبکه حمل و نقل تحریم شده معامله کند، درمعرض مجازات‌های مالی این وزارت‌خانه قرار خواهد گرفت.»

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با این حال بار دیگر به تکرار این ادعا پرداخت که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور ایالات متحده آماده دیدار با مقامات ایرانی است. برایان هوک همچنین از جایزه تا سقف ۱۵ میلیون دلار برای هرگونه اطلاعاتی خبر داده که به اختلال در سازوکارهای مالی مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران منجر شود.

اقدام جدید آمریکا در شرایطی صورت گرفته است که فرانسه تلاش داشت، نظر مقامات آمریکا را برای ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران را جلب کند.

ارسال نظر: