۱۰ نکته درباره فیلم جنجالی ازدواج دختر ۹ ساله کهکیلویه‌ و بویراحمدی

کدخبر: 2333082

فیلمی از یک مراسم عقد در یک کهگیلویه و بویر احمد در فضای مجازی دست به دست می شود. چند نکته در مورد این فیلم مورد غفلت کاربران واقع شده است.

نسیم آنلاین ؛ حامد جلالی کاشانی: فیلمی از یک مراسم عقد در یک کهگیلویه و بویر احمد در فضای مجازی دست به دست می شود. چند نکته در مورد این فیلم مورد غفلت کاربران واقع شده است.

۱) این دختر علی رغم اطلاع رسانی رسانه هایی همچون صفحه خانم مسیح علی نژاد، ۱۳ ساله نیست ۹ ساله است.

۲) این عقد از نظر قانون مدنی ایران غیرقانونی و قابل ثبت نیست برای همین به صورت موقت انجام شده است.

۳) ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را منوط به اجازه دادگاه صالحه کرده است.

۴) همزمانی انتشار این ویدئو با ارسال لایحه ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال به مجلس اتفاقی نیست.

۵) شهریور ماه ۹۷ همزمان با مطرح شدن طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی در صحن علنی مجلس، موردی شبیه در مشهد رسانه ای شد که با ورود دادستان از آن جلوگیری شد. اما رسانه ای شدن آن و ورود معاونت زنان و خانواده به پرونده و فضا سازی رسانه ها، باعث تصویب فوریت طرح در مجلس شد.

۶) این عملیات رسانه ای در زمستان ۹۷ پس از رد طرح موسوم به کودک همسری در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با مطرح کردن موردی از ایلام و همچنین مرداد ماه امسال همزمان با قرائت گزارش رد طرح در صحن علنی مجلس با رسانه ای شدن موردی از سیرجان ادامه یافت.

۷) همزمانی مطرح شدن این ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد و ارائه لایحه ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ به مجلس کاملا طراحی شده و برای احساسی کردن و خارج کردن بررسی لایحه از مسیر قانونی و حقوقی است.

۸) کسانیکه دغدغه واقعی زنان دارند باید توجه داشته باشند این مورد مصداق خوبی برای عدم کارایی محدود کردن سن ازدواج، در جلوگیری از ازدواج های دارای آسیب است.

۹) تغییر قانون و افزایش حداقل سن ازدواج نه تنها کمکی به حل ازدواج های دارای آسیب نمیکند بلکه آنها را به سمت غیرثبتی بودن هدایت کرده و پشتوانه حقوقی زنان در ازدواج را نیز از انها دریغ می شود و در صورت بروز هر گونه مشکل، قانون توانایی حمایت از آنها را نخواهد داشت.

۱۰) قطعا افزایش حداقل سن ازدواج به حل مشکل ازدواج های داری آسیب کمک نخواهد کرد و لایحه ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال به اسم حمایت از زنان، علیه زنان خواهد بود.

ارسال نظر: