مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند

کدخبر: 2333059

نماینده مردم ارومیه در مجلس، انتخاب حاجی میرزایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را اقدامی سیاسی خواند و گفت: این امر موجب سیاسی شدن بزرگترین دستگاه کشور خواهد شد.

در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی رأی‌اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، محمود نگهبان سلامی نماینده خواف و رشتخوار در مخالفت با رأی‌اعتماد به حاجی‌ میرزایی،گفت: وقتی آموزش و پرورش به عنوان اولویت هیئت دولت نیست چگونه می‌توان وزیری را پیشنهاد کرد که دغدغه فرهنگیان را حل کند؟

وی سوابق حاجی میرزایی در آموزش و پرورش را ضعیف خواند و افزود: نمی‌توان از او انتظار داشت که مشکلات فرهنگیان و دانش‌آموزان را درک و آن را حل کند.

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه حاجی‌میرزایی حدود ۶ سال در بخش‌های مختلف دولت بود و با نگاهی به جامعه فرهنگیان، باید فردی انتخاب می‌شد که دغدغه مطالبه‌گری داشته باشد،اظهار داشت: آقای حاجی میرزایی در سمت دبیر هیئت دولت، چه مقدار به حل مشکلات وزارت آموزش و پرورش کمک کرده که امروز به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه معرفی می‌شود؟

نگهبان سلامی با طرح این سؤال که چرا وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از بطن جامعه فرهنگیان انتخاب نشده است؟ تصریح کرد: آقای حاجی میرزایی برنامه کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای حل مشکلات فرهنگیان ارائه نداده است.

وی خطاب به حاجی میرزایی،گفت: برنامه شما برای حل مشکل فضاهای فرسوده آموزشی، سطح آموزش در مدارس دولتی، توسعه فعالیت‌های مهارتی، افزایش تجهیزات مدارس فنی و حرفه‌ای و حل مشکلات فرهنگیان چیست؟ نیروی انسانی ماهر در بیانیه «گام دوم انقلاب» مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است اما شما برنامه‌ای برای تربیت نیروی انسانی ماهر ارائه نکرده‌اید.

عضو فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: از آقای حاجی‌میرزایی، کتاب، تحقیق یا مقاله‌ای در حوزه آموزش و پرورش وجود ندارد و این وزارتخانه با توجه به مشکلات متعدد، نیاز به فردی خلاق و متخصص دارد.

نادر قاضی پور دیگر نماینده مخالف گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید شخصیت ملی و جذاب باشد اما با انتخاب آقای حاجی میرزایی نسبت به معیشت فرهنگیان و مشکلات دانش آموزان ارزان فروشی کردید؛ دولت در انتخاب وزیر پیشنهادی ارزان فروشی کرده است.

وی با بیان اینکه چرا فقط باید اعضای دفتر رئیس جمهور رئیس شوند،تصریح کرد: آقای حاجی میرزایی ۲۰ سال از امور آموزش و پرورش دور بوده است. حادثه شین آباد و مدرسه زابل هنوز فراموش نشده است. با انتخاب آقای حاجی میرزایی در روز قیامت چه پاسخی خواهیم داد.

نماینده ارومیه در مجلس خطاب به حاجی میرزایی، گفت: شما از بدنه آموزش و پرورش نیستید. انتخاب شما سیاسی است و موجب سیاسی شدن بزرگترین دستگاه کشور با حدود ۱۳ میلیون دانش آموز و بیش از ۲ میلیون معلم خواهد شد.

قاضی پور اضافه کرد: معلمان افرادی غیر از خانواده خود را برای ریاست وزارت آموزش و پرورش به سختی می پذیرند. آیا کسی از بدنه آموزش و پرورش برای وزیر شدن وجود نداشت که به سراغ دفتر رئیس جمهور رفته اید؟ ماه ها طول می کشد که آقای حاجی میرزایی با مشکلات این وزارتخانه آشنا شود.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش جای آزمون و خطا و تجربه اندوزی نیست،اظهار داشت: دولت با انتخاب حاجی میرزایی اشتباه استراتژیک کرده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به برنامه های حاجی میرزایی، گفت: شما در برنامه هایتان به اسناد بالادستی اشاره کرده اید. اعلام کنید برای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب، چه برنامه هایی دارید. چه برنامه ای برای پرداخت مطالبات فرهنگیان دارید؟

قاضی پور افزود: شما هیچ اشاره ای به مشکلات آموزش و پرورش نکردید. وزیر آموزش و پرورش باید معلمان را همراهی کرده و برنامه خلاق برای تحول در این وزارتخانه ارائه دهد. وزارت آموزش و پرورش سال ها است که فاقد صاحب و دلسوز است.

وی خطاب به حاجی میرزایی، گفت: برای مدارس در حال تخریب و اجاره ای چه برنامه ای دارید؟ در برنامه شما نحوه حفظ شان و منزلت فرهنگیان کجاست؟ برای بازماندگان از تحصیل و بی سوادان چه برنامه ای دارید.

در ادامه جلسه تعداد زیادی از نمایندگان اطراف حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و جهانگیری معاون اول رئیس جمهور جمع شده بودند. قاضی پور خطاب به آنها گفت آقای روحانی که دَر رفت، اجازه دهید آقای جهانگیری بشنود، از دور صندلی آقای جهانگیری کنار بروید.

محمد اسماعیل سعیدی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ، گفت: یکی از مشکلات وزارت آموزش و پرورش تمرکز اختیارات در تهران است؛ باید بخشی از اختیارات به استان‌ها واگذار شود.

وی گفت: وزیر پیشین آموزش و پرورش قربانی نظام رتبه‌بندی معلمان و تعهداتی شد که در مجلس داده بود زیرا نتوانست آنها را اجرایی کند به این دلیل که بسیاری از ابزارها از جمله بودجه در اختیار وی نبود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: وزیران آموزش و پرورش طی سال‌های گذشته در آستانه ثبت‌نام دانش‌آموزان اعلام می‌کنند که از والدین پولی نگیرید اما از والدین پول می‌گیرند و این امر موجب شده که حیثیت فرهنگیان و مدیران زیر سؤال برود چون سرانه مدارس قطع شده و مدیر مجبور است برای اداره مدرسه از حیثیت خود مایه بگذارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس خطاب به حاجی میرزایی، گفت: خشکسالی از مدارس آغاز شده؛ باید وعده را از آقای جهانگیری بگیرید تا جلوی اعتبارات باز شود.

سعیدی تصریح کرد: برنامه شما برای سوق دادن تصمیمات در وزارت آموزش و پرورش از ستاد به صف چیست؟ در نظام آموزش ما، استعدادها نادیده گرفته می‌شود. اگر تصمیمات در استان‌ها اخذ می‌شد، بسیاری از مشکلات قابل حل بود اما متأسفانه تصمیمات در پایتخت گرفته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نظام آموزش و پرورش از مدرک‌گرایی رنج می‌برد، گفت: برنامه شما برای حل این مشکل چیست؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه فرهنگیان و معلمان ما ضربه خورده‌اند و معیشت آنها به شدت آسیب‌پذیر است، افزود شما چه برنامه‌ای برای حل مشکلات معیشتی فرهنگیان دارید؟

سعیدی با اشاره به برنامه ارائه شده از طرف حاجی‌میرزایی، گفت: در برنامه شما بازنمایی نظام تأمین مالی با حرکت به سمت والدین برنامه‌ریزی شده، آیا می‌خواهید باز به سراغ جیب مردم بروید و بار دیگر جیب مردم خالی شود؟

محمدتقی کبیری نماینده مردم خوی در مخالفت با رای اعتماد به حاجی میرزایی گفت: برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کلی و آرمان‌گرایانه است نه واقع گرایانه؛ برنامه‌ای که هر وزیری می‌توانست ارائه دهد.

وی ادامه داد: آقای حاجی میرزایی چه برنامه‌ای برای تبدیل وضعیت نیروهای انسانی شامل حق التدریسی‌ها، سازمانی‌ها، خرید خدمتی‌ها، شرکتی‌ها و نهضتی‌ها دارید. همسان سازی حقوق بازنشستگان و اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان در برنامه‌های شما دیده نمی‌شود.

نماینده مردم خوی تاکید کرد: برنامه عملیاتی شما برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی مبنی بر تدریس زبان‌های محلی و قومی در آموزش و پرورش چیست. به نظر می‌رسد اعتقادی به اجرای اصل ۱۵ ندارید.

کبیری تصریح کرد: آیا توان دارید رئیس‌جمهور را برای حضور در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش متقاعد کنید.

خبرگزاری مهر

ارسال نظر: