انتقاد سندرز از اوضاع کشمیر، فلسطین و یمن

کدخبر: 2332977

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، در نشست «جامعه اسلامی آمریکای شمالی» ضمن تاختن به مواضع داخلی و خارجی دولت دونالد ترامپ، از مواضع هند در قبال کشمیر انتقاد کرد.

«برنی سندرز» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا روز شنبه در نشست «جامعه اسلامی آمریکای شمالی» (ISNA) که سازمان مسلمانان در آمریکای شمالی محسوب می‌شود، شرکت کرد.

این سناتور ارشد آمریکایی در این نشست که در «هیوستون» ایالت تگزاس برگزار شد، در مورد موضوعات مختلف داخلی و خارجی، از جمله تنش‌های اخیر در منطقه کشمیر که با تصمیم دولت هند برای لغو خودمختاری این منطقه آغاز شد، صحبت کرد.

وی گفت: «من درباره اوضاع در کشمیر به شدت نگران هستم، دولت هند خودمختاری کشمیر را لغو کرده است، مخالفان را سرکوب کرده و خطوط ارتباطی را مسدود کرده است. سرکوبگری با مستمسک امنیت، همچنین سبب شده که مردم کشمیر به مراقبت‌های پرشکی و درمانی مورد نیازشان دسترسی نداشته باشند. حتی پزشکان محترم در هند هم تأیید کرده‌اند که محدودیت‌های اعمالی دولت هند علیه رفت و آمدها در کشمیر تهدیدی برای مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز در این منطقه است، مراقبت‌هایی که بیماران در حد مرگ و زندگی به آنها نیاز دارند».

وی افزود: «اقدامات هند (در کشمیر) غیرقابل قبول است و فورا باید محدودیت‌ها و محاصره ارتباطی در این منطقه رفع شود و دولت ایالات متحده باید جسورانه در حمایت از قوانین بین‌المللی انسان دوستانه صحبت کند و از فرایند تحت حمایت سازمان ملل برای حل مسالمت آمیز موضوع طبق اراده مردم کشمیر حمایت کند».

روزنامه «نیویورک‌تایمز» هفته گذشته گزارش داد که از زمان لغو خودمختاری کشمیر و آغاز اعتراضات در این منطقه، نیروهای امنیتی هند بیش از ۲۰۰۰ نفر از جمله ده‌ها تن از رهبران سیاسی و مذهبی کشمیر را بازداشت کرده‌اند.

«لزوم پایان اشغالگری»

سندرز در بخش دیگری از صحبت‌هایش، از فقدان «رهبری ایالات متحده» در مسائل مهم جهانی سخن گفت و تصریح کرد: «یکی از نقاطی که خیلی به آن نیاز وجود دارد، میانجیگری برای فرایند صلح پایدار بین اسرائیل و فلسطین است».

این سیاستمدار یهودی آمریکایی، گفت: «من حامی سرسخت حق اسرائیل برای موجودیت، استقلال و در صلح و امنیت بودنش هستم اما من به این موضوع هم باور دارم که ایالات متحده باید در زمینه این منازعه طولانی مدت رویکردی متوازن اتخاذ کند که نتیجه آن به پایان اشغالگری اسرائیل منجر شود و به مردم فلسطین استقلال و حق تعیین سرنوشت در کشور مستقل خودشان داده شود.»

وی افزود: «به نظر من، این نتیجه به بهترین وجه به نفع منافع اسرائیل، مردم فلسطین، ایالات متحده و کل منطقه خواهد بود».

در بخشی از نشست یکی از مجریان این نشست از سندرز سوال کرد: «شما به طرزی شجاعانه به اندازه‌ای که درباره لزوم تشکیل کشور فلسطینی و حفاظت از فلسطینیان صحبت کرده‌اید، درباره حقوق و آزادی اسرائیلی‌ها هم حرف زده‌اید. آیا از نظر شما در صورت مشارکت آمریکایی‌ها در اقدامات مربوط به فعالیت‌های (جنبش جهانی) تحریم یا انتقاد از یک کشور یا سیاست‌هایش، باید مجرم شناخته شوند یا از مشاغل و قراردادهای دولتی آمریکا محروم شوند؟»

اشاره این مجری به جنبش جهانی تحریم رژیم صهیونیستی (معروف به بی‌دی‌اس) است که در سال‌های اخیر کنشگران و فعالان حقوق بشر در آمریکا علیرغم فشارهای دولت و کنگره آمریکا از آن حمایت کرده‌اند.

سندرز در پاسخ به این سوال مجری نشست گفت: «به چندین دلیل من از جنبش بی‌دی‌اس حمایت نکرده‌ام اما من معتقد هستم که مردم آمریکا طبق قانون اساسی، حق انجام این اقدام را دارند بدون اینکه درباره از دست دادن شغلشان نگرانی داشته باشند. جواب من به سوال شما این است که من شخصا از این جنبش حمایت نمی‌کنم اما حامی این موضوع نیستم که اجازه داده نشود دیگر آمریکایی‌ها از آن جنبش حمایت کنند».

«دولت بی‌رحم سعودی»

این نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا که بارها از مواضع واشنگتن در قبال جنگ یمن انتقاد کرده است، در این سخنرانی مواضع خود درباره این جنگ و انتقاداتش را تکرار کرد.

او گفت: «همانطور که می‌دانید، ایالات متحده از دولت بی‌رحم عربستان سعودی حمایت کرده است، دولتی که دخالتش در جنگ داخلی یمن سبب ایجاد این بحران انسانی (در یمن) شده است، بحرانی که در آن میلیون‌ها نفر در معرض قحطی و گرسنگی قرار دارند، قحطی که شاید بدترین قحطی در تاریخ معاصر باشد».

سندرز سپس به وتوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه قطعنامه مصوب مجالس سنا و نمایندگان آمریکا با موضوع لزوم توقف مشارکت این کشور در جنگ یمن و حمایت‌هایش از ائتلاف سعودی اشاره کرد، مصوبه‌ای که او سندرز نقشی برجسته‌ در تصویب آن داشته است.

به گفته او، «متاسفانه ترامپ این مصوبه را وتو کرد البته این موضوع باعث تعجب من نشد. مردم یمن کمک‌های انسان دوستانه برای بازسازی اقتصاد ورشکسته‌شان نیاز دارند نه اینکه به بمب‌ها یا تخریب بیشتر نیاز داشته باشند».

انتقاد از رویکردهای ضداسلامی ترامپ

در بخش‌های دیگری از این نشست، سندرز بارها و بارها از سیاست‌هایی که دولت ترامپ علیه مسلمانان در پیش گرفته انتقاد کرد و گفت اولین کاری که در دوران ریاست‌جمهوری خواهد کرد، لغو ممنوعیتی است که واشنگتن علیه ورود شهروندان چند کشور مسلمان وضع کرده است.

وی گفت: «اولین کاری (که در مقام ریاست جمهوری) انجام خواهیم داد، لغو ممنوعیت ورود مسلمانان خواهد بود، دوم اینکه، همانگونه که گفتم من پسر یک خانواده مهاجر هستم. ما سیاست‌هایی درباره مهاجرت در پیش خواهیم گرفت که سیاست‌های منصفانه باشند، خانواده‌ها را به هم نزدیک کند و خانواده‌ها را از هم دور نکند، منظور من آن است که ما به سمت ایجاد اصلاحات فراگیر در زمینه مهاجرت حرکت خواهیم کرد. خانواده‌هایی که به همراه کودکان خردسالشان از فقر و خشونت فرار می‌کنند، مجرم نیستند. موضوع مهمتر از آن این است که این کشور (آمریکا) را مهاجران ساختند، بیایید هرگز این موضوع را فراموش نکنیم».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «چیزی که بیش از همه چیز مرا درباره دونالد ترامپ نگران می‌کند فقط دیدگاه‌های ارتجاعی او درباره مسائل خانواده‌های طبقه کارگر در کشور ما نیست، چیزی که بیشتر از چیزهای دیگر مرا نگران می‌کند، تلاش خیلی عامدانه و بی سابقه او برای عوام فریبی به منظور ایجاد تفرقه بین مردم آمریکا بر اساس رنگ پوستمان، مذهبمان و زادگاهمان است، این کار یک کار غیرآمریکایی و غیرقابل قبول است».

سندرز افزود: «در نتیجه (مواضع ترامپ) این موضوع تعجب آور نیست که ما در سال‌های اخیر شاهد افزایش شدید در میزان جرایم مرتبط با ملی‌گرایی برخاسته از سفیدپوستان و اقدامات نژادپرستی بوده‌ایم. بگذارید تا آنجایی که امکانش است با شما صریح باشم، در مقام ریاست جمهوری ایالات متحده، یکی از اهداف اصلی من آن است که با قدرت با این ایدئولوژی شرورانه نژادپرستی و نفرت مبارزه کنم».

این سناتور ارشد آمریکایی تصریح کرد: «موضوع نفرت و تعصب، برای شخص من دارای اهمیت زیادی است. من افتخار می‌کنم که پسر یک خانواده مهاجر یهودی هستم. پدر من در سن ۱۷ سالگی برای فرار از فقر و یهودی‌ستیزی گسترده، از لهستان به ایالات متحده آمد و دیگر اعضای خانواده و بستگانش که بعد از قدرت گیری (آدولف) هیتلر در لهستان باقی ماندند، توسط نازی‌ها به قتل رسیدند. درسی که من از آن تجربه گرفتم این است که چقدر برای همه ما مهم است که هر زمان شاهد تعصب و تبعیض دیدیم با صدای بلند و با قدرت علیه آن حرف بزنیم. ما باید با صدای رسا حرف بزنیم وقتی که رئیس‌جمهور و دولتی داریم که معتقد هستند که "اسلام از ما متنفر است"».

به گفته او، «ما باید با صدای رسا علیه خشونتی که مسلمانان را هدف قرار داده است، حرف زده و آن را همانی که واقعا هست صدا بزنیم، اقدامات تروریستی در داخل کشور».

وی در ادامه گفت: «البته بیایید به خاطر بیاوریم که در بحبوحه ممنوعیت اعمالی ترامپ علیه مسلمانان، هزاران آمریکایی غیرمسلمان از قشرهای مختلف به فرودگاه‌های سراسر این کشور رفتند و همدردی خودشان را با مسلمانان ابراز کردند. علاوه بر این، این را هم باید به خاط داشته باشیم که از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ، مردم آمریکا به لفاظی ضد اسلامی ترامپ با انتخاب تعداد بیشتری از مسلمانان در کنگره و نهادهای دولتی پاسخ داده‌اند».

هر دو حزب آمریکا، حامی مداخله‌جویی

این سناتور ارشد ورمونت افزود: «برادران و خواهران دوست می‌داشتم که به شما می‌گفتم تعصبی که ما از دونالد ترامپ شاهد هستیم یک موضوع و اتفاق حاشیه‌ای است اما اینطور نیست، در سراسر جهان ما شاهد رشد رهبران سیاسی متعصب و سرکوبگر هستیم که به بنیادهای جوامع دموکراتیک حمله می‌کنند».

به اعتقاد او، «عوامفریبان به منظور کسب و حفظ قدرتشان، از درد و ترس مردم سوءاستفاده کرده، خشونت و تعصبات و نفرت نژادی و قومیتی را ترویج می‌دهند».

سندرز در توضیح تهدیداتی که در سطح جهان آمریکا با آنها مواجه است، به مواضع جنگ طلبانه و مداخلات آمریکا در امور دیگر کشورها اشاره کرد.

او گفت: «از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، نخبگان حوزه سیاست خارجی در هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، حامی جنگ‌های بی پایان و مداخله‌گرایی بوده‌اند؛ اقداماتی که صلاحیت اخلاقی ایالات متحده را تضعیف کرد، به بهای جان هزاران نفر از ما انجامیده، ثروت ما را خشکانده و دموکراسی ما را دچار فرسایش کرده است. امروز همه ما شکست‌های استراتژیک تهاجم (آمریکا) در سال ۲۰۰۳ به عراق را می‌فهمیم، آن جنگ منجر به مرگ بیش از چهار هزار سرباز شجاع آمریکایی و همچنین مرگ صدها هزار غیرنظامی عراقی شد و من به دلیل همین موضوع بود که به رهبری تلاش‌ها در زمینه مخالفت با آن جنگ کمک کردم.»

وی افزود: «جنگ در عراق در سراسر آن منطقه به ایجاد بی ثباتی انجامید و ما هنوز هم با آن مواجه هستیم و این بی‌ثباتی به ظهور داعش منجر شد، گروهی که بسیاری از مردان، زنان و کودکان بیگناه را کشت و ما می‌دانیم که بخش اعظم قربانیان داعش، مسلمانان بودند».

سندرز تصریح کرد: «من البته این موضوع را هم می‌فهمم که بسیاری از شما و مسلمانان سراسر جهان، درباره تلافی‌جویی‌های توجیه‌ناپذیر نگران هستند. بگذارید که صریح بگویم، برخلاف رئیس‌جمهور کنونی که حس خوبی نسبت به رژیم‌های خودکامه در مناطق مختلف جهان دارد، من دموکراسی و حقوق بشر را یک اولویت برای آمریکا قرار خواهم داد».

وی سپس از مواضع دولت چین در قبال اقلیت مسلمانان در استان «سین کیانگ» انتقاد کرد و گفت که در صورت پیروزی در انتخابات و تعیینش به عنوان رئیس‌جمهور نظاره‌گر آزار و تبعیض دولت چین علیه شهروندان مسلمانش نخواهد بود.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: