اقدام عجیب دولت در خرید هواپیمای دست دوم با قیمت بالا

کدخبر: 2331835

نماینده یک هواپیماساز اروپایی مدعی شد وزارت راه و شهرسازی مناقصه خرید هواپیمای فلایت چک را به گونه‌ای تنظیم کرده که یک فروند هواپیمای دست دوم را با قیمت بسیار بالاتر از نمونه‌های دیگر خریداری کند.

ماجرای خرید گرانقیمت یک فروند هواپیمای ویژه موردنیاز فرودگاه‌های کشور پس از دو سال، بار دیگر خبرساز شد. نماینده یک شرکت انگلیسی سازنده هواپیماهای «فلایت چک» اعلام کرده است که شرکت فرودگاه های کشور ترتیبی اتخاذ کرده تا یک فروند از این نوع هواپیماها که موردنیاز کشور میباشد، از رقیب آلمانی آنها و با قیمتی بسیار بالاتر خریداری شود.

نماینده انحصاری شرکت FCSL در ایران در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، با تأکید بر اینکه مناقصه مورخ 24 مهر 1395 برای خرید هواپیمای فلایت چک توسط شرکت فرودگاه‌های کشور ناعادلانه تنظیم گردیده، مدعی شد: «ساختار و مفاد مناقصه عمومی مذکور عمدا به نحوی تدوین شده بودند که به شکل ناعادلانه‌ای دست بالا را به شرکت Aerodata آلمان می‌داد، به شکلی که خواسته مناقصه صراحتا خرید یک فروند هواپیمای دسته دوم مدل Air King350 مجهز به سامانه‌های فلایت چک ساخته شده توسط شرکت Aerodata آلمان بود. از این رو، ترجیح و مزیت ناعادلانه واضحی به شرکت مذکور داده شده و سایر شرکت‌های واجد شرایط نظیر شرکت ما را از گردانه مناقصه خارج نمود.»

شرکت انگلیسی مدعی شده است که «تقریباً با همان قیمتی که شرکت فرودگاه‌های کشور پیشتر یک فروند هواپیمای مدل آلمانی دست دوم خریده است، شرکت ما می‌تواند چهار فروند هواپیمای آکبند به‌علاوه کلیه آموزش‌ها، قطعات یدکی و پشتیبانی فنی را تأمین نماید»!

در ادامه نامه شرکت FCSL تأکید شده است که محصولات این شرکت از تحریم‌های آمریکا مصون بوده ولی نمونه آلمانی در معرض تحریم قرار دارد؛ «شرکت ما هیچگونه منافع اقتصادی در ایالات متحده آمریکا نداشته، و لذا با آزادی کامل قادر به بهره مندی از کلیه فرصت‌های تجاری در سراسر جهان و از جمله همکاری نزدیک با ملت بزرگ جمهوری اسلامی ایران تحت قوانین و مقررات صادرات کشور انگلستان هستیم. بعلاوه، کلیه تجهیزات فالیت چک ما در انگلستان تولید می‌شود، و هواپیمای DA62 در کارخانه Diamond اتریش تولید می‌گردد، و لذا هیچگونه از اجزای هواپیمای فالیت چک ما منشاء ایالات متحده آمریکا ندارد.

بر خلاف آن، هواپیمای Air King 350 در آمریکا تولید شده و تجهیزات فلایت چک آن در شرکت Aerodata آلمان تولید شده که بخش قابل توجهی از قطعات آن منشاء آمریکایی دارد. بعلاوه، ایالات متحده آمریکا بازار مهم و بزرگی برای شرکت Aerodata آلمان به حساب می‌آید، و از این رو، ملزم به پیروی از تحریم‌های ظالمانه و سیاست غیرقانونی تروریسم اقتصادی است که از سوی دولت ایالات متحده آمریکا بر ضد ایران به راه افتاده است»

گفتنی است، آبان سال 96 طی گزارشی با‌اشاره به شکایت یک شرکت انگلیسی از شرکت فرودگاه‌های ایران، خبر داد که شرکت اف‌سی‌اس‌ال‌(FCSL) در شکایت خود از شرکت فرودگاه‌ها به سازمان بازرسی کل کشور آورده است: «این شرکت مدتی قبل در مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی اعلام آمادگی کرد که می‌تواند یک دستگاه هواپیمای فلایت چک DA62 (آکبند) مورد نیاز شرکت فرودگاه‌ها را به قیمت دو میلیون و ۸۸۵ هزار و ۱۲۳ یورو تامین کند؛ حال آنکه شرکت فرودگاه‌ها این هواپیما را در نهایت با واسطه‌گری یک شرکت آلمانی به نام «ایرو دیتا» به مبلغ ۱۱ میلیون یورو می‌خرد که نتیجه این اقدام هدررفت ۸ میلیون یورو از منابع ارزی ایران شد».

مدتی بعد، ناصر سراج، رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده خرید هواپیمای فلایت چک، به مهر گفت: «گزارش‌های سازمان بازرسی در این رابطه تکمیل شده و ما به مراجع قضایی ذی‌ربط ارسال کردیم. پرونده اکنون در دادسرا مفتوح است و این نهاد قضایی در حال بررسی موضوع است.»

شایان ذکر است هواپیمای فلایت چک وظیفه سرک‌کشی به کلیه فرودگاه‌های کشور را دارد تا با پرواز در ارتفاع‌های مختلف، نقاط و نشان‌های جغرافیایی، اطلاعات پرواز، تجهیزات ناوبری و کمک‌ناوبری را به طور دقیق بررسی کرده و وضعیت فرودگاه را مشخص کند.

یک کارشناس صنعت هوانوردی با بیان این‌که این وظیفه را در سال‌های پیش دو هواپیمای فالکون متعلق به سازمان هواپیمایی کشوری عملیات مربوط به وارسی پرواز را انجام می‌داد، اعلام کرد: سال 92 آخرین هواپیمای فعال در این حوزه در جزیره کیش به دلیل نزدیک‌شدن زمان افق به غروب و پایین آمدن دید هواپیما با آب برخورد کرد که باعث انفجار این هواپیما شد.

این کارشناس صنعت هوانوردی ادامه داد: «پس از سقوط این هواپیما ایران دیگر در داخل کشور هواپیمایی که بتواند این وظیفه را انجام دهد در اختیار نداشت. در این دوره صحبت‌هایی مبنی بر وارد شدن شرکت‌های خارجی به این عرصه مطرح شد که با توجه به اهمیت مخفی‌ماندن اطلاعات نظامی کشور امکان آن به وجود نیامد.» وزارت راه و شهرسازی باید جوابگو باشد که آیا ادعای این شرکت انگلیسی صحت دارد یا خیر و در صورت تأیید این موضوع، باید درباره علت آن پاسخگو باشد.

روزنامه کیهان

ارسال نظر: