متوسط قیمت موتورسیکلت به سه برابر سال گذشته رسیده است

کدخبر: 2331804

عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با بیان اینکه امروز ۹۰ درصد تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت به دلیل کاهش یافتن ظرفیت های تولید و نبود توجیه اقتصادی کار، تعطیل شده‌اند، گفت: کف قیمت موتورسیکلت های موجود در کشور ۹ میلیون تومان است.

ابوالفضل حجاری در نشستی خبری در خصوص وضعیت تولید موتورسیکلت در کشور، اظهارداشت: در دهه 70 و 80 حمایت‌های خوبی از صنایع شد که توان داخلی سازی را تا 65 درصد در کشور ارتقا داد به نحوی که اگر صنعت موتورسیکلت سازی این حمایت‌ها را دریافت می‌کرد اکنون به صادرکننده این محصولات تبدیل میشد.

وی با اعلام اینکه سال 95 بیش از 850 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد، افزود: این آمار در سال 96 به 140 هزار دستگاه، سال 97 به 160 هزار دستگاه و در چهار ماهه نخست امسال به 40 هزار دستگاه کاهش یافته است.

حجازی دلیل کاهش تولید موتورسیکلت در امسال را تولید بیش از دو برابر نیاز کشور در سال 95 عنوان کرد و گفت:در حال حاضر هم بسیاری از موتورهای تولیدی آن سال در انبارها باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط اقتصادی و تورم موجود در جامعه باعث شده تا متوسط قیمت موتورسیکلت به سه برابر سال گذشته برسد، تصریح کرد: متأسفانه قدرت خرید مردم برای خرید موتورسیکلت تا 70 درصد کاهش یافته و همین امر عاملی شده تا تمایل مردم به استفاده از موتورسیکلت‌های قدیمی افزایش پیدا کند.

این عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران اضافه کرد:‌ نیاز واقعی بازار ایران بین 100 هزار تا 120 هزار دستگاه موتورسیکلت در سال پیش بینی می‌شود، اما با وضعیت رکود فعلی حاکم بر اقتصاد نیمی از همین 40 هزار دستگاه موتور تولید شده تا پایان تیرماه در انبارها و کارخانجات تولیدی باقیمانده است.

حجازی تصریح کرد: کف قیمت موتورسیکلت های موجود در کشور 9 میلیون و 500 هزار تومان است و موتورهای کلاسیک خارجی حتی تا 150 میلیون تومان نیز قیمت دارند.

وی با بیان اینکه امروز 90 درصد تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت به دلیل کاهش یافتن ظرفیت های تولید، ورود مدل ها و برندهای جدید موتورسیکلت به کشور و نبود توجیه اقتصادی کار، تعطیل شده‌اند، گفت: زمانی با تیراژ تولید 850 هزار دستگاه در سال 95، بین 70 تا 80 هزار نفر در بخش های مختلف قطعه سازی، حمل و نقل، تولید و توزیع صنعت موتورسیکلت سازی فعالیت می کردند، اما اکنون بسیاری از این مشاغل از بین رفته یا تغییر کابری داده اند.

این عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با اشاره اینکه صنعت موتورسیکلت سازی در حال پوست اندازی است، خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر 42 واحد تولیدی موتورسیکلت سازی در کشور مجوز شماره گذاری دارند که 20 واحد آنها تولید واقعی داشته و با 30 تا 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در چهار ماهه نخست امسال 40 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده که علاوه بر مصرف داخلی، بخشی از آنها به بازارهای عراق و افغانستان صادر می شود، اما نوسان نرخ ارز در یک سال و نیم گذشته سبب شده تا مشتریان این کشورها نیز به واردات از چین علاقه مند شوند.

وی تاکید کرد: موتورهای فرسوده موجود در انبارها باید اسقاط شوند، اما شاهدیم ستاد اجرایی فرمان امام (ره) آنها را با قیمت های نازل به فروش رسانده و مجدد به چرخه مصرف باز می گردند. در حال حاضر تعداد موتورسیکلت های فرسوده موجود در پارکینگ ها که به دلایل مختلفی از جمله نداشتن بیمه، نداشتن مدارک، جریمه های سنگین و غیره از سوی پلیس توقیف شده و در پارکینگ ها موجودند، بین 500 هزار تا یک میلیون و 500 هزار دستگاه برآورد می شود.

وی گفت: این موتورسیکلت‌ها از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به صورت مزایده‌ای به فروش رفته و سند قانونی برای تردد پیدا می کنند، در حالی که بیش از 90 درصد آنها فرسوده‌اند و باید از چرخه خارج شوند. جالب اینجاست از آنجایی که با قیمت‌های پایینی فروخته می شوند، تقاضا برای خرید آنها نیز بالاست، این در حالی است که یکی از راهکارها در این زمینه، صادرات این موتورسیکلت‌ها و خروج قانونی آنها از کشور است.

خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر: