ظریف:

در مورد برجام با چین مشورت می‌کنیم

کدخبر: 2331799

وزیر امور خارجه کشورمان با ورود به چین گفت: امیدواریم گفت وگوها در اجرای تعهدات در قالب برجام موثر باشد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ورود به حدود ٤ ساعت در بیاریتز بودیم و با وزیر خارجه و داریى و نیز رییس جمهور فرانسه مذاکره کردیم. امیدواریم این گفت وگو‌ها در اجراى تعهدات اروپا در برجام مؤثر باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود:ما چهار ساعت در بیاریتز بودیم و تمام این مدت را با وزیر خارجه و وزیر دارایی فرانسه گفتگو کردیم و ساعت آخر هم با آقای مکرون رییس‌جمهور فرانسه گفت وگو کردیم. وزیر امور خارجه کشورمان گفت:سفر به بیاریتز با دعوت وزیر امور خارجه فرانسه انجام گرفت و در ادامه مشورت‌های هفته‌های گذشته روحانی و مکرون صورت گرفته بود. او افزود: روز جمعه من در پاریس با رئیس‌جمهور فرانسه و وزیر امور خارجه این کشور به رایزنی پرداختیم. ظریف گفت:این سفر باید انجام می‌ شد چراکه یک دوره دیگر از نکاتی که نیاز به توضیح بیشتر و یا مذاکره بیشتر داشت، خصوصاً لازم بود مسائل بانکی و مسائل مربوط به نفت بین متخصصین ما بررسی شود. دیپلمات عالی رتبه کشورمان تاکید کرد::در یک مذاکره فشرده تقریباً حدود ۴ ساعت در بیاریتز بودیم و تمام این چهار ساعت را با وزیر امور خارجه و وزیر دارایی فرانسه گفت وگو کردیم. ظریف گفت: ساعت آخر را هم با مکرون دیدار کردم همین طور هم فرصتی هم پیش آمد آخرین تحولات و هماهنگی‌ها را با مشاوره نخست وزیر انگلیس و مشاور صدر اعظم آلمان به عنوان سایر اعضای سه کشور اروپایی را مرور کنیم و امیدواریم که در مورد برجام موثری باشد و اروپا توان این را پیدا کنند که تعهدات خود را در قالب آن اجرایی کند. وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه به اهداف سفر به چین، مالزی و چین، گفت:ما برای گفت وگو‌های دوره‌ای با چین برنامه‌ای داشتیم و همینطور بحث‌هایی در ژاپن و مالزی مطرح بود.

او افزود:در چین بحث ما هم مشورت در مورد آخرین وضعیت برجام، آخرین وضعیت منطقه و بعد از آن ارائه برنامه ۲۵ ساله روابط درازمدت و راهبردی تهران و پکن است که ظرف هفته‌های و ماه‌های گذشته مقدار زیادی همکاری و کار مشترک در دستگاه‌های مختلف ایرانی صورت گرفته است و یک تصویر دراز مدت ایران و چین در حوزه‌های مختلف ارائه می‌کند که برنامه امروز به طرف چینی ارائه می‌شود. در ژاپن رایزنی های ما ادامه دارد چرا که این دومین سفر من در چند ماه گذشته محسوب می شود.

ظریف ادامه داد: در مالزی هم با توجه به نزدیکی دیدگاه‌هایی که بین کشور ما و دولت جدید مالزی وجود دارد ، هماهنگی‌هایی برای تعاملات در جهان اسلام و همینطور روابط دوجانبه بین ایران و مالزی لازم است که این سفر انجام خواهد شد.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر: