تایید جاسوسی از نحوه فروش نفت و دور زدن تحریم‌ها

کدخبر: 2331697

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد که از میان ۱۷ نفری که اخیرا وزارت اطلاعات به عنوان جاسوس دستگیر کرده است، برخی اطلاعات مشتری‌ها و فروش نفت ما را به دشمن می‌دادند.

نسیم آنلاین : ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد که از میان ۱۷ نفری که اخیرا وزارت اطلاعات به عنوان جاسوس دستگیر کرد، ۵ نفر از آن‌ها در وزارت‌خانه مهمی مشغول فعالیت بودند که این‌ها هم از مسیر دوتابعیتی و قولی که در مورد تابعیت داده شده، جذب شدند. وی در همین مورد تاکید بسیاری بر وزارت نفت داشته و بیان کرده: برخی از این جاسوسان، اطلاعات مشتری‌ها و فروش نفت ما را به دشمن می‌دادند.

ابوترابی همچنان در مورد خانمی که اخیرا در ارتباط با پرونده جاسوسی از وزارت نفت دستگیر شده، ادامه داد که وی از طریق ارتباط با مدیران نفتی اطلاعات مشتریان ما در این شرایط تحریمی را به دشمن می‌فروخت. او حتی علت توقیف نفتکش گریس ۱ (آدریان دریا) که در جبل‌الطارق توقیف شده بود را، لو رفتن اطلاعات آن از سوی نفوذی‌های وزارت نفت دانسته و ادعا کرده است که با وجود این اتفاقات به نظر می‌رسد دشمن اشراف کاملی بر روی این وزارت‌خانه پیدا کرده است.

اظهارت این نماینده مجلس در شرایطی صورت گرفت که بعد از اقدام وزارت اطلاعات در دستگیری این ۱۷ جاسوس، مدیر کل ضدجاسوسی این وزارتخانه وزارت در نشست خبری خود بدون اشاره به جاسوسی این افراد از مسائل مرتبط با فروش نفت ایران، اعلام کرد که این جاسوس‌ها شاغلین مراکز حساس و حیاتی و همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به عنوان پیمانکار یا مشاور در حال فعالیت بودند. این مراکز شامل حوزه‌های اقتصادی هسته‌های زیرساختی نظامی و سایبری کشور است. وی در ادامه افزوده بود که این افراد تلاش داشتند اطلاعاتی از مراکز حساس و هسته‌ای به دست آورده و در اختیار آمریکا قرار داده و یا اقدام خرابکارانه ای انجام دهند که خوشبختانه با اقدام به موقع وزارت اطلاعات موفق نشدند.

در روی دیگر ماجرا مدتی پیش بود که روزنامه آمریکایی نیوریورک تایمز در گزارش خود به نقل از دو تاجر نفت ادعا کرده بود که بسیاری از ۱۷ نفری که به جاسوسی متهم شده‌اند در بخش نفت و انرژی به عنوان تجار و دلال فعالیت می‌کردند. آنها به دلیل تماس با افرادی خارجی در سفرهای خود به خارج از کشور تحت نظارت قرار گرفته بودند. این روزنامه با بر شمردن برخی از روش‌های دور زدن تحریم‌‌ها نوشت: بخش نفت ایران مورد توجه جدی ایالات متحده و سازمان‌های اطلاعاتی آن است.

این روزنامه بیان کرده است که جنگ اطلاعاتی آرامتر است اما اهمیت آن برای آمریکا کمتر از جنگ واقعی نیست. اطلاعات تولید، قیمت، فروش و صادرات نفت ایران ابزاری اساسی برای سنجش تأثیر تحریمها و اقدام برای کمپین «فشار حداکثری» علیه ایران است.

با وجود این تفاوت‌ها در توضیح موضوع جاسوسی این ۱۷ جاسوس دستگیر شده توسط دستگاه اطلاعاتی کشور، نسیم آنلاین پیشتر به نقل یکی از مدیران اسبق شرکت ملی نفت بیان کرده بود که با وجود تبهر ایرانی‌ها در دور زدن تحریم‌های فروش نفت، علت اتفاقات متعدد اخیر پیرامون توقیف نفتکش‌ها، می‌تواند افشای اطلاعات مهم از درون سیستم نفت باشد. گویی اطلاعات مهمی از نحو فروش نفت ایران توسط افرادی نفوذی به بیرون درز پیدا می‌کند.

به نظر می‌رسد علی رغم اینکه دستگاه‌های امنیتی کشور توضیحی در مورد جاسوسی این ۱۷ نفر در حوزه مسائل مربوط به فروش نفت ندادند، فروش نفت موضوع ساده‌ای نباشد که این افراد به راحتی از کنار آن عبور کرده باشند. مخصوصا که در این شرایط، آمریکا به اشکال پیچیدهتری نسبت به گذشته به دنبال صفر کردن فروش نفت ایران است.

ارسال نظر: