انتقاد چین از رفتار تحکم‌آمیز استرالیا

کدخبر: 2331633

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با رد مجدد وجود رقابت بین این کشور با استرالیا بر سر نفوذ در میان کشورهای حوزه اقیانوسیه، رفتار تحکم‌آمیز استرالیا در قبال این کشورها را محکوم کرد.

چین رفتار تحکم‌آمیز استرالیا در قبال کشورهای حوزه اقیانوسیه و توهین به این ملت‌ها را محکوم کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «گنگ شائونگ»‌ سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه اعلام کرد رهبران جزایر واقع در حوزه اقیانوسیه، برخلاف استرالیا، در هراس از افزایش تأثیرگذاری چین در منطقه به سر نمی‌برند.

گنگ با اشاره به اظهارات «فرانک باینیماراما» نخست‌وزیر فیجی علیه «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا، گفت: «این اولین باری نبود که رهبران کشور-جزیره‌های اقیانوسیه نسبت به رفتار استرالیا ابراز انزجار می‌کنند. چین بدون آنکه شرط و شروط سیاسی بگذارد، به این کشورها کمک می‌کند».

گنگ در این باره توضیح داد: «در این فرایند، ما به خواسته‌های دولت‌های محلی و مردم آن‌ها احترام کامل می‌گذاریم و آن‌ها نیز از یاری چین، خالصانه استقبال می‌کنند، زیرا موجب تقویت اقتصاد و توسعه اجتماعی در میان آن‌ها شده است. همان‌طور که باینیماراما گفت، چین به این کشورها توهین نمی‌کند یا نمی‌رود به جهان بگوید ما اینقدر پول به جزایر اقیانوسیه داده‌ایم».

گنگ افزود: «با در نظر گرفتن صداقت، نتایجی واقعی، نزدیکی و خلوص نیت در یک سو و یک سرور تحکم‌کننده در سوی دیگر، دیدن تضاد ساده است. مردم کشور جزیره‌ها که در بهترین جایگاه برای قضاوت هستند، کاملاً نسبت به این تفاوت‌ها آگاه هستند».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین با تأکید بر سخنان باینیماراما گفت چین قصد رقابت با استرالیا در منطقه را ندارد.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: