موشک‌های یمن به سمت امارات

کدخبر: 2331493

تحولات اخیر در یمن و سخنان مسئولان اماراتی در این خصوص نشان می دهد که زمان آن فرارسیده که امارات به نقش خود در یمن پایان دهد.

بررسی تحولات اخیر در یمن به ویژه تحولات میدانی و عملیات نیروهای مقاومت این کشور علیه مواضع متجاوزان در کنار اظهار نظر مقام های سیاسی امارات نشان از آن دارد که زمان آن فرارسیده تا ابوظبی به نقش خود در روند تجاوز به یمن و حمله بی نتیجه به این کشور پایان دهد.

انتشار سخنان مشاور سابق ولی عهد ابوظبی در خصوص جنگ یمن در رسانه های عربی جنجال برانگیز شد. عبدالخالق عبدالله چهره تندرو و مشاور سابق ولیعهد ابوظبی در اظهارات جدید خود در فضای مجازی اعلام کرده بود که جنگ یمن برای امارات به پایان رسیده است.

وی همچنین اضافه کرد که امارات هم اکنون همه فشار سیاسی و دیپلماتیک خود را صرف آشتی و صلح با ملت یمن خواهد کرد. لازم به ذکر است که این توییت عبدالله چندروز پس از دیدار مقامات امارات و ایران در رابطه با امضای تفاهم نامه همکاری به منظور تقویت و تحکیم امنیت مرزها مطرح شد.

عبدالخالق عبدالله هم چنین مقام‌های دولت مستعفی یمن را به دشمنی پنهان با امارات متهم کرد و گفت که آن‌ها به دنبال مقابله با این کشور و تخریب همه اقدامات و نقش ابوظبی در یمن هستند.

انور قرقاش وزیر مشاور امارات در امور خارجه این کشور نیز که به انتشار پست های توئیتری بسیار تند معروف است به تازگی از توافق ابوظبی و ریاض بر سر استراتژی بعدی در یمن خبر داده بود.

همزمانی مطرح شدن این سخنان مسئولان اماراتی با بزرگترین عملیات پهپادی نیروهای مقاومت یمن علیه تأسیسات نفتی عربستان گمانه زنی ها را در خصوص اینکه به زودی نقش امارات در تجاوز به یمن به پایان خواهد رسید تقویت می کند.

نیروهای مقاومت یمن به تازگی از بزرگترین عملیات پهپادی خود علیه مواضع متجاوزان سعودی خبر دادند. یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد که نیروهای این کشور با ۱۰ پهپاد تأسیسات نفتی آرامکو را در نزدیکی مرز امارات هدف قرار داده و این عملیات در چارچوپ عملیات بازدارنده شماره یک است. سریع تصریح کرد که در این عملیات حوزه نفتی و پالایشگاه «الشیبه» از شرکت‌های وابسته به آرامکو هدف قرار گرفته است. ارتش یمن همچنین از شرکت‌های خارجی خواست که از اهداف مهم در عربستان سعودی خارج شوند و از آن دوری کنند.

نیروهای مقاومت یمن پا را از این حد نیز فراتر گذاشته و بعد از اجرای بزرگترین عملیات پهپادی خود علیه تأسیسات نفتی عربستان اعلام کردند که حملات بعدی ما به امارات خواهد بود. آنها اعلام کردند که پیام حمله به پالایشگاه الشیبه، دربردارنده این تهدید برای امارات است که حمله بعدی علیه این کشور خواهد بود.

یگان پهپادی یمنی‌ها در ۲۴ اردیبهشت گذشته برای اولین بار توانست تا عمق ۸۵۰ کیلومتری عربستان پرواز کرده و خط لوله نفت استراتژیک شرق به غرب سعودی‌ها را هدف قرار داد. حمله‌ای که یک تحول راهبردی در جنگ محسوب می‌شد به طوریکه سعودی‌ها از سران کشورهای عربی برای برگزاری نشستی در این خصوص در مکه دعوت کردند و همزمان دولت ریاض این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل نیز مطرح کرد.

هدف قرار دادن شهر مهم الدمام که دور ترین نقطه شرقی عربستان نیز به شمار می رود طی هفته های گذشته توسط یک موشک بالستیک پیشرفته دور برد بار دیگر توجه ها را به سمت تقویت بنیه و توان نظامی نیروهای مقاومت یمن معطوف کرد؛ توان نظامی که اینک به عنوان قدرت بازدارنده در برابر ائتلاف متجاوز سعودی قد علم کرده و از مرحله دفاعی به مرحله هجومی رسیده است.

عربستان نیز هر بار با تأیید وقوع این عملیات های موشکی و پهپادی چاره ای جز اذعان به ضعف توان نظامی خود برای مقابله با آنها نداشته و بعضا تلاش می کند با استفاده از اهرم های رسانه ای خود برای نشان دادن پیشروی های دروغین در یمن فضا سازی های رسانه ای را گسترش دهد. فرودگاه ابها و پایگاه هوایی ملک خالد و فرودگاه نجران نیز گاه و بیگاه هدف حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها قرار می‌گیرد.

به همه این تحولات باید این نکته را نیز اضافه کنیم که امارات در صدد است نظامیان خود را از یمن خارج کند. در همین خصوص خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا به نقل از منابع آگاه اماراتی اخیرا نوشت که ابوظبی بین ۵۰ الی ۷۵ درصد نیروهای خود را از یمن خارج کرده است.

درگیریهای اخیر شهر عدن که به اصطلاح پایگاه دولت مستعفی یمن به شمار می رود و شدت گرفتن تنش ها میان مزدوران وابسته به امارات از یک سو و نیروهای دولت مستعفی یمن که تحت حمایت عربستان هستند از سوی دیگر باعث شد تا اختلافات میان دو کشور بر سر یمن مجددا آشکار شود. این درگیری ها به حدی شدت گرفت که صدای مجامع بین المللی را نیز درآورده و همگان خواهان متوقف شدن آن بودند.

مسئولان دولت مستعفی یمن نیز شدیدترین انتقادات را علیه امارات مطرح کرده اند و به تازگی نیز نمایندگان پارلمان وابسته به این دولت خواستار لغو مشارکت امارات در ائتلاف عربی شده اند. آنها با مطرح کردن سخنان بی سابقه علیه امارات اعلام کردند که نظامیان وابسته به این کشور باید از یمن خارج شوند.

امارات و عربستان که سعی دارند با عادی جلوه دادن شرایط در یمن این طور القاء کنند که این دو کشور هیچ اختلافی بر سر پرونده یمن ندارند در پشت پرده اختلافات شدیدی بر سر این پرونده و دیگر پرونده های خاورمیانه دارند. سفر بی نتیجه ولی عهد ابوظبی به عربستان همراه با پوشش رسانه ای گسترده که بیشتر یک شوی تبلیغاتی در بحبوحه درگیری های عدن بود نمونه این تلاش به شمار می رود.

بررسی تحولات اخیر یمن و کنار هم قرار دادن تصمیمات اخیر امارات در خصوص پرونده یمن و اظهار نظرهای مقامات این کشور در زمینه لزوم پایان دادن به نقش امارات در جنگ یمن از یک سو و گسترش دامنه عملیات نیروهای مقاومت یمن و کشیده شدن آن تا نزدیکی امارات که پیام واضحی را در خصوص اینکه هدف بعدی قطعا این کشور خواهد بود نشان می دهد که زمان آن رسیده امارات در خصوص سیاستها و حساب و کتابهای خود در یمن بازنگری کرده و به نقش ابوظبی در مشارکت در ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن قبل از آنکه دیرتر شود پایان دهد.

خبرگزاری مهر

ارسال نظر: