گرمای بی سابقه در قطب شمال

کدخبر: 2331462

سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا:در ماه ژوئیه که گرم‌ترین ماه زمین محسوب می‌شود، دمای ۳۴/۸ درجه سانتیگراد در قطب شمال به ثبت رسید که بی سابقه است

سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا اعلام کرد در ماه ژوئیه که گرم‌ترین ماه زمین طی صد سال گذشته محسوب می‌شود، دمای ۳۴/۸ درجه سانتیگراد در قطب شمال به ثبت رسید که بی سابقه است.

براساس داده‌های سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، یک ایستگاه هواشناسی در شمال سوئد، در خارج از مدار شمالگان (مدار قطب شمال) ماه ژوئیه دمای ۳۴/۸ درجه سلسیوس (۹۴/۶ فارنهایت) را ثبت کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این منبع افزود این گرمای بی سابقه موجب شده است سطح توده یخی در قطب شمال و قطب جنوب به طور بی سابقه‌ای کاهش یابد.

بنا بر اعلام آژانس اقیانوسی و جوی آمریکا و همچنین ناسا، به طور میانگین، توده یخ قطب شمال در ماه ژوئیه به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۱۹/۸ درصد رسید که خیلی کمتر از پایین‌ترین سطح بی سابقه در ژوئیه ۲۰۱۲ است.

میزان ­یخ دریا در قطب جنوب نیز ۴/۳ درصد کمتر از میانگین آن بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ است.

ماه ژوئیه بسیاری از نقاط زمین با گرمای بی سابقه‌ای مواجه بود و دمای هوا به بالاترین سطح خود رسید.

بنا بر اعلام این منبع، در ماه ژوئیه میانگین دما ۰/۹۵ درجه سلسیوس بالاتر از میانگین قرن بیستم -یعنی ۱۵/۸ درجه سلسیوس- بود. ماه ژوئیه گرم‌ترین ماه زمین از آغاز ثبت دما در سال ۱۸۸۰ بود. پیشتر ژوئیه ۲۰۱۶ به عنوان گرم‌ترین ماه زمین ثبت شده بود.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: