اینستکس نمی‌تواند منافع برجامی ما را تامین کند

کدخبر: 2331329

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینستکس نمی‌تواند منافع برجامی ما را تامین کند چرا که توان اجرای آن وجود ندارد و این به دلیل نگرانی اروپا از تحریم‌های آمریکا است.

عباسعلی منصوری آرانی کارشناس مسائل بین الملل در خصوص وضعیت روابط میان ایران و اروپا متعاقب حوادث و تحولات اخیر در منطقه و اینکه آیا اروپا می‌تواند در مدت زمان باقیمانده در شصت روزه دوم گامی عملیاتی در راستای تامین منافع برجامی ایران بردارد یا خیر، اظهار داشت: ما بعد از گذشت یکسال و چند ماه از خروج آمریکا از برجام شاهد وعده‌های مکرر اروپا در قبال ایران و برجام بودیم اما واقعیت این است که اروپا نمی تواند کار خاصی انجام داده و توان مقابله با آمریکا را ندارد.

وی گفت: آنچه مشخص است اینکه ما معطل برنامه های اروپا نبوده و نیستیم و راه خود را با هوشمندی، دقت و محاسبه ادامه می‌دهیم. به همین دلیل است که امروز کسی نمی‌تواند از اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی خود انتقادی داشته باشد یا ایرادی سیاسی و حقوقی بر آن وارد کند.

منصوری افزود: افکار عمومی جهان دید که ایران بیش از یکسال صبر کرد تا بلکه طرف های باقیمانده در برجام به آنچه که گفتند جامه عمل بپوشانند، اما تنها بیان شعار و حرف را از آنها شاهد بودیم.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: برجام برای ما محاسبه هزینه و فایده بود، به این معنا که باید می سنجیدیم که کدام طرف آن برای ما سنگین‌تر خواهد بود. الان در شرایطی هستیم که اگر احساس کنیم هزینه های آن برای ما بیشتر از منافعش هست حتما راه دیگری را انتخاب می کنیم.

وی ادامه داد: اگر بعد از طی مراحل کاهش تعهدات برجامی که کاملا قانونی است و در چارچوب برجام هم صورت می گیرد، طرف مقابل به خصوص اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکنند و همچنان به حرف ها و مواضع سیاسی بسنده کنند، ما مسیر و گزینه های دیگری را پیش خواهیم گرفت.

منصوری بیان کرد: برجام و همکاری با ایران برای اروپا اهمیت دارد، اما آنها تاکنون حاضر به پرداخت هزینه ای برای آن نشده اند. اروپا صرفا با اعلام مواضع سیاسی و حمایت های غیر عملی تمایل خود را برای ادامه همکاری ها با ایران و حفظ برجام نشان داده که قطعا این موضوع نمی تواند منافع ایران را تامین کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اینستکس گفت: این سازوکار مالی هم نمی‌تواند منافع ایران را در قالب برجام تامین کند چرا که توان و قدرت اجرای آن وجود ندارد که این به دلیل وابستگی شدید اقتصاد اروپا به آمریکا و نگرانی افراد، شرکت ها و سازمان های اروپایی از تحریم های آمریکا است. شما ببیند رئیس اینستکس از سمتش استعفا می‌دهد، خب در این شرایط ما چه توقعی می توانیم از این سازوکار داشته باشیم؟

وی در خصوص اتفاقات اخیر در خلیج فارس، تصریح کرد: از ابتدا تامین امنیت این منطقه بر عهده ایران بوده و هست. طرح ائتلافی که آمریکا قصد دارد به همراه عده ای دیگر آن را تشکیل دهد، یک طرح از پیش شکست خورده است که کشورهای مختلف در خصوص عضویت در آن ائتلاف تردید دارند و بسیار بعید است که چنین طرحی عملیاتی شود.

منصوری افزود: به نظر من یکی از بهترین مسیرهای پیش روی ما در شرایط فعلی می تواند ارتباط بیشتر با کشورهای منطقه ای، روسیه، چین و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد که این کار مهم و البته زمانبر، بر عهده دستگاه دیپلماسی کشور است.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: امروز آمریکا و برخی دنباله روهای منطقه ای آن با تمام توان خود در پی تضعیف ایران در ابعاد مختلف و منزوی کردن ما هستند. به معنای دیگر، یکی از دستورکارهای آنها تغییر موازنه قوا به ضرر جمهوری اسلامی ایران است که این شرایط می تواند وظیفه دستگاه دیپلماسی را سنگین تر از گذشته کند.

خبرگزاری مهر

ارسال نظر: