نیک‌روش:

دانشگاه‌ها با تراز انقلاب اسلامی فاصله دارند

کدخبر: 2331287

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: دانشگاه‌های ما باید به‌سمت مطلوب انقلاب حرکت کنند، امام(ره) حوزه و دانشگاه را به‌عنوان نهاد‌هایی که در علم مشترک هستند نام بردند.

محمدجواد نیک‌روش عصر دیروز در جمع دانشجویان طرح ولایت که در دانشگاه فردوسی برگزار شد، گفت: در این سال‌ها تلاش شده تا طرح ولایت به مبانی و غرض خود که تحکیم اندیشه‌های بنیادین اسلامی است پایبند باشد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به انتقادات دانشجویان مبنی بر مسائلی مانند مدیریت سلیقه‌ای و نبود همکاری برخی، افزود: سعی کرده‌ایم آنچه را تکلیف ما بوده به‌درستی انجام دهیم و برای اینکه این اتفاقات رقم نخورد با مراجعه به منویات امامین انقلاب دستورالعمل‌هایی را به‌کار گرفته‌ایم.

وی ضمن اشاره به پیام تاریخی امام(ره) در آذر 67، خاطرنشان کرد: تفاوت بسبج دانشجویی با سایر تشکل‌ها این است که خود امام(ره) این نهاد مقدس را در زمین انقلاب اسلامی کاشتند، امام در پیام خود، افق بسیج را تشکیل حکومت بزرگ اسلامی عنوان کردند، ما باید نسبت خود را با افق امام را مشخص کنیم.

نیک‌روش عنوان کرد: زمانی می‌توانیم از شعارهای انقللاب پاسداری کنیم که مبانی قوی داشته باشیم، امام راحل در آخرین ماه‌های حیات خود، جداگانه دانشجوها و طلبه‌ها را مخاطب قرار داد، نقطه اشتراک این دو قشر نهاد علم است.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور تصریح کرد: حکومت اسلامی زمانی محقق می‌شود که ما دو رکن نیروی تراز تشکیل حکومت اسلامی و تولید دانش مورد نیاز برای ایجاد تمدن اسلامی را که هر دو کارکرد نهاد علم هستند، داشته باشیم.

وی با تصریح به لزوم حرکت دانشگا‌ه‌ها به‌سمت مطلوب انقلاب اسلامی، یادآور شد: دانشگاه‌های ما با تراز انقلاب اسلامی فاصله دارند، دانشجوها و طلاب کسانی هستند که گام نخست انقلاب را برداشتند و اکنون نیز همین‌ها باید گام دوم را عملی کنند.

نیک‌روش ضمن بیان اینکه هر تمدنی فناوری خاص خودش را دارد، چراکه مبتنی بر فرهنگ خودش بوده و فرهنگ برگرفته از اندیشه آن تمدن است، اضافه کرد: نظام تعلیم، تربیت، سلامت، اقتصادی، حقوقی لایه‌های نرم شکل‌دهی تمدن اسلامی بوده و باز هم به نهاد علم و حوزه و دانشگاه مربوط است.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور راجع به رسالت بسیج دانشجویی، تأکید‌ کرد: رسالت این بسیج این است که متن برنامه باشد نه فوق‌برنامه، دشمن خیلی تلاش کرده تا جریان‌های انقلابی فوق‌برنامه نظام باشند، آنها می‌دانند که بعد گذشت 4 دهه از انقلاب، با وجود تأکیدات ویژه رهبری هنوز 2030 در حال اجرا شدن در آموزش و پرورش است.

وی عنوان کرد: نهادهای انقلابی باید کارکرد ویژه داشته باشند و در رأس آنها بسیج باید کارکرد ویژه داشته باشد، بسیج باید طرح امام را عملی کند، نظام امام و امت، هنوز در جامعه ما به‌خوبی شکل نگرفته، ولی هر جا شکل گرفته، نتیجه مثبت گرفته‌ایم، نمونه آن نیروهای مسلح است، نتیجه‌اش می‌شود فتوحات سردار سلیمانی، اینها را با عملیات‌هایی مانند برجام مقایسه کنید.

نیک‌روش با ابراز اینکه در نظام امام و مأموم فاصله‌ها برداشته شده و نتیجه‌اش شهید حججی می‌شود، خاطرنشان کرد: شهید حججی با ولایتمداری به نقطه‌ای رسید که آقا به‌استقبال او آمد، ما باید به‌سمت تحقق حداکثری الگوی امامت باشیم، بسیج امتداد انقلاب اسلامی بین مردم بوده و بسیج دانشجویی گل سرسبد آن است.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور اظهار کرد: مراقب باشید دشمن بسیج را به حاشیه نبرد، نهاد علم باید تربیت نیرو داشته باشد، به همین خاطر است که امام می‌فرمایند، اگر دانشگاه اصلاح شود مملکت اصلاح می‌شود، خیلی از عزیزان در دیدار با رهبری صف اولی هستند، ولی در تصمیمات نقطه مقابل رهبری هستند.

وی یادآور شد: دانشگاه، کارکرد تخصصی نهاد علم است که مبدأ تحولات می‌شود، بسیجی‌های ما باید سرآمدان علمی باشند، حوزه اول در بیانیه گام دوم حوزه علم و فناوری است و شماها به‌عنوان بسیجی دانشجو در نهاد علم مسئولیت دارید، انتظار از بچه‌های دانشجو کار دانش‌بنیان است.

نیک‌روش درباره مأموریت‌های بسیج دانشجویی، اظهار کرد: برای اینکه متن برنامه باشیم باید کار تیمی را که مأموریت اول بسیج دانشجویی است در نظر داشته باشیم، تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی از روش‌های مختلفی باید صورت پذیرد، تربیت نیرو در میدان نبرد صورت می‌گیرد و امروز درگیر جنگ نرم هستیم، ماموریت دوم بسیج دانشجویی ایجاد میدان نبرد است که از طریق ایفای نقش در مسائل کشور صورت می‌پذیرد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور با اشاره به اینکه شناخت مسائل مبتنی بر انس با منظومه فکری امامین انقلاب و انس با مسائل نظام است، بیان کرد: بهترین معلم اندیشه امام، مقام معظم رهبری هستند.

وی ادامه داد: منظومه فکری و نظام مسائل کمک می‌کند از سردرگمی خارج شویم، خیلی از مسائل به برخی مربوط نمی‌شود، باید به مسائل مورد نیاز شهر خود بپردازیم و آنها را رفع کنیم، حسن تهرانی‌مقدم جمله معروفی داشت که می‌گفت، تنها انسان‌های ضعیف به‌اندازه امکاناتشان کار می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور اضافه کرد: گام سوم گفتمان‌سازی مبتنی بر نظام مسائل و گام چهارم مطالبه‌گری است، باید از مسئولان مطالبه داشته باشیم، گام پنجم اقدام مستقیم است، یعنی باید به خط بزنیم مانند کاری که در این 4 دهه انجام شده است.

خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر: