سیدحسین نقوی حسینی:

دولت باید اجرای گام سوم را در دستورکار خود قرار دهد؛ بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته بخشی از گام سوم کاهش تعهدات برجام باشد

کدخبر: 2331280

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اجرای قاطع گام سوم کاهش تعهدات ایران در برجام گفت: این کار باید ناظر بر توسعه بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته،‌ افزایش درصد غنی‌سازی، فعال کردن بخش‌های مختلف آب سنگین اراک باشد.

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره اجرای گام سوم کاهش تعهدات ایران در برجام در واکنش به بدعهدی اروپا، گفت: با توجه به نوع رفتار غربی‌ها و اینکه آنها هنوز وارد اقدام عملی برای انجام تعهدات برجامی نشده‌اند، گام سوم بدون شک و تردید در دستورکار جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

وی افزود: حتماً دولت باید اجرای گام سوم را در دستورکار خود قرار دهد و این اقدام صورت خواهد گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه اجرای گام اول و دوم از سوی جمهوری اسلامی ایران نسبت به کاهش تعهدات برجامی صورت گرفته است، باید بدانیم که قانونپیشران‌ها و بهره‌گیری از این تکنولوژی هسته‌ای، در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و دولت هم موظف است برای پیشران‌ها و توسعه آن سوخت هسته‌ای تأمین کند، این در حالی است که برخی از این پیشران‌ها نیازمند درصد غنی‌سازی بیش از 60 درصد هستند.

نقوی‌حسینی گفت:‌ مرکز تحقیقات سازمان انرژی اتمی بر روی برخی سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته کارهای علمی زیادی را انجام داده است که می‌توان به سانتریفیوژهای IR6 و IR8 اشاره کرد و در حقیقت این تکنولوژی و دانش دراختیار جمهوری اسلامی است.

وی گفت: با توجه به اینکه توسعه و به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته می‌تواند در توسعه و به کارگیری فناوری صلح‌آمیز هسته‌‌ای مؤثر باشد، باید از این مهم در اجرای گام سوم بهره بگیریم.

نقوی حسینی گفت: گام سوم تعهدات برجام، ناظر بر توسعه بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته،‌ افزایش درصد غنی‌سازی، فعال کردن آب سنگین و تغییر در نگهداری و ذخایر آب سنگین خواهد بود.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: