یک درصد شانس قبولی در ۳ رشته پرمتقاضی گروه تجربی!

کدخبر: 2331260

براساس آماری که رئیس سازمان سنجش در روز اعلام اسامی نفرات برتر کنکور 98 اعلام کرده گروه تجربی بیشترین تعداد متقاضی را داشته که همین علت شانس قبولی در این گروه را بسیار ضعیف کرده است.

حدود 40 روز از برگزاری کنکور سراسری سال ۹۸ گذشته است، این آزمون ۱۳ و ۱۴ تیرماه با حضور یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۱۱ داوطلب در ۳۸۱ شهرستان و ۱۹ کشور خارجی برگزار شد.

براساس آمارها ۵۸ درصد داوطلبان، زن و ۴۲ درصد آنها مرد بوده‌اند که بیشترین تعداد شرکت‌کننده‌ها در گروه علوم تجربی با ۶۳۷ هزار داوطلب، پس از آن علوم انسانی با ۲۸۲ هزار نفر و گروه ریاضی با ۱۶۸ هزار متقاضی حضور داشتند. از آن تعدادی که برای داوطلبان ثبت‌نام‌کننده در کنکور 98 یاد شد، یک میلیون و ۱۸ هزار نفر در جلسه آزمون حاضر بودند، بنابراین آمار غایبان در این آزمون ۹ درصد می‌شود. این تعداد ۶۵ هزار نفر بیشتر از آزمون سال ۹۷ بوده است. البته امسال داوطلبان به دو دسته نظام قدیم و جدید تقسیم شدند که ۵۷۷ هزار نفر در نظام قدیم آموزشی و ۵۴۲ هزار نفر در نظام جدید آموزشی شرکت کردند.

از تعداد یک میلیون و ۱۸ هزار نفر حاضر در جلسه آزمون، تعداد ۸۳۲ هزار و ۲۸۹ نفر مجاز به انتخاب‌رشته شدند و نتایج اولیه به صورت کارنامه در ۱۶ مردادماه اعلام شد که ۷۶۷ هزار نفر در دانشگاه‌ها بدون احتساب دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته می‌شوند.

ظرفیت پذیرش در گروه پذیرش و سوابق تحصیلی ۵۹۶ هزار نفر و در گروه رشته‌های باآزمون ۱۷۱ هزار نفر است، درنتیجه ۱۲۸ هزار نفر در دوره‌های روزانه پذیرفته می‌شوند.

بیشترین رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی برای پذیرش در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است و تعداد ۸۰۳۸ نفر در کل کشور بدون احتساب دانشگاه آزاد اسلامی، در گروه علوم پزشکی پذیرفته می‌شوند که این تعداد ۲۶۰ نفر بیش از سال گذشته است.

ظرفیت داوطلبان مناطق سیل‌زده در چهار استان لرستان، گلستان، خوزستان و خراسان‌شمالی، براساس رشته‌هایی که استانداری آنها به سازمان سنجش اعلام کرده‌اند، پنج درصد ظرفیت مازاد است. انتخاب‌رشته برای داوطلبان مجاز از ۲۰ مرداد آغاز شد و تا ۲۴ مرداد ادامه دارد. کلیه داوطلبان برای سوابق تحصیلی، مجاز به انتخاب‌رشته هستند و به‌منظور انتخاب‌رشته بهتر داوطلبان، سه دسته راهنما ازجمله ویژه‌نامه انتخاب‌رشته پیک سنجش، سیستم نرم‌افزار مجازی انتخاب‌رشته و پایگاه‌های انتخاب‌رشته وزارت آموزش‌وپرورش تهیه شد.

شانس قبولی در کنکور امسال تقریبا 92 درصد است، البته نباید فراموش کرد که این شانس قبولی در گروه‌های مختلف متوازن و یکسان نیست. طبق روال هر سال، بیشترین متقاضیان کنکور بین داوطلبان گروه علوم تجربی قرار دارند و با توجه به آمارهای ظرفیت این گروه و تعداد متقاضیان تقریبا شانس قبولی در این گروه 8 درصد خواهد بود.

آن‌طور که آمار‌ها نشان می‌دهد در انتخاب‌رشته گروه علوم پزشکی بیشترین فشار روی سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است که در مجموع کل کشور ۸ هزار و ۳۸ نفر ظرفیت پولی و غیرپولی دارد و با ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی به‌سختی به ۹ هزار نفر می‌رسد، از این میزان ۳۰ درصد سهمیه‌های مصوب مجلس است و هر قید دیگری از این تعداد کم خواهد شد.

درنهایت ۶ هزار و ۳۰۰ نفر می‌مانند که این تعداد هم سهمیه‌های بومی و مناطق در پذیرش آنها دخیل است و بنابراین کسی که رتبه کشوری بیش از ۱۰ هزار دارد، توقع قبولی در این رشته‌ها را نباید داشته باشد و باید معقول انتخاب‌رشته کند.

به این ترتیب برای سه رشته پرمتقاضی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در گروه علوم تجربی حدود یک درصد شانس قبولی وجود دارد. برای سه رشته حقوق، روانشناسی و حسابداری در گروه علوم انسانی حدود 19 درصد شانس قبولی وجود دارد، این درحالی است که برای سه رشته پرمتقاضی مهندسی برق، مهندسی مکانیک و مهندسی کامپیوتر 32 درصد، اما برای گروه هنر چهار درصد و گروه زبان‌های خارجی دو درصد شانس قبولی در این آزمون وجود دارد، البته این دو گروه به دلیل آنکه برخی داوطلبان می‌توانستند هنگام ثبت‌نام گزینه علاقه‌مندی برای شرکت در این آزمون را انتخاب کنند، تعداد ثبت‌نام‌کننده‌های بالایی را به خود اختصاص داده است، اما ظرفیت آنها در دانشگاه‌های کشور کم نیست.

روزنامه فرهیختگان

ارسال نظر: