سر نخ ماجرای قتل حمزه بن لادن! - قسمت دوم

همکاری سران القاعده با آمریکا برای حذف رقبا؛ بازخوانی تجربه قتل مشکوک رئیس محکمه شرعی القاعده در سوریه

کدخبر: 2331139

هنوز ماجرای قتل حمزه بن لادن مبهم مانده و همین ابهام منشأ گمانه‌زنی‌های بسیار شده است. به راستی چه عاملی باعث شد فردی که تا ۵ ماه قبل آمریکا برای وی جایزه میلیون دلاری تعیین کرده بود، در سکوت کامل به قتل برسد؟

نسیم آنلاین : هنوز ماجرای قتل حمزه بن لادن مبهم مانده و همین ابهام منشأ گمانه‌زنی‌های بسیار شده است. به راستی چه عاملی باعث شد فردی که تا ۵ ماه قبل آمریکا برای وی جایزه میلیون دلاری تعیین کرده بود، در سکوت کامل به قتل برسد؟ در همین راستا نسیم آنلاین در گزارشی اختصاصی به نقش احتمالی «سیف العدل» و سران گروه تروریستی «حراس الدین» (شاخه القاعده در سوریه) در این ماجرا می‌پردازد.

در قسمت نخست این گزارش، زمینه‌های تأسیس و رهبران گروه تروریستی «حراس الدین» به عنوان وفاداران به ایمن الظواهری رهبر القاعده معرفی شدند.

در این قسمت، به بازخوانی یکی از نمونه‌های همکاری رهبران حراس الدین با آمریکا برای ترور رقبای داخلی خود می‌پردازیم.

همان طور که در قسمت قبل ذکر شد: « مهم‌ترین مشکل یا چالش سران حراس الدین را باید مسأله اتهام «رابطه با آمریکا برای حذف و تصفیه رقبای داخلی» خواند! این اتهام بعد از عملیات اخیر ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا در ترور گروهی از سران حراس الدین (أبو الفدا التونسی، أبو عمرو التونسی، أبو یحیى الجزائری، أبوذر المصری، أبو ابراهیم الشامی و أبو دجانة التونسی) به اوج خود رسیده است.» حالا به راستی ماجرای ترور این افراد چیست؟

بحران در داخل تشکیلات حراس الدین

مشکلات حراس الدین تنها از ناحیه گروه‌های رقیب مانند تحریر الشام و شخصیت‌های خارج از سوریه مانند ابو المحمد المقدسی ایجاد نشده؛ بلکه در داخل تشکیلات نیز اختلافات اخیر به قدری بالا گرفت که «القضاء الداخلی» یا دادگاه‌های داخلی تشکیلات حکم احضار سران آن یعنی «ابو همام الشامی» و «شیخ سامی العریدی» را صادر کرد.

احضاریه ابو همام الشامی (رهبر حراس الدین) به امضای ابو عمرو التونسی

برگه احضاریه رهبر تشکیلات و بالاترین مفتی درون تشکیلات به امضای «ابو عمرو التونسی» رئیس محکمه یا رئیس دیوان قضاء داخلی حراس الدین رسیده است. این نکته نشان می‌دهد بالاترین مقام مذهبی یا به تعبیری مسئول شرعی تشکیلات در کنار رهبر کل آن از نظر نهاد قضائی داخل تشکیلات در معرض اتهامات جدی بوده‌اند. وقتی این موضوع جدی‌تر می‌شود که توجه کنیم - به استثناء سیف العدل مصری - تمام رهبران رده اول حراس الدین اهل شام (سوریه، اردن و فلسطین) هستند. در مقابل دادگاه یا دستگاه قضائی آن در اختیار اعراب مهاجر از سرزمین‌های دورتر بوده است.

احضاریه سامی العریدی، بالاترین مفتی شرعی تشکیلات به امضای ابو عمرو التونسی

در حکم احضاریه ابو همام و سامی العریدی نیز اتهام اصلی «غلو در تکفیر» یا «تکفیر برخی اجانب» عنوان شده است. مراد از اجانب در این‌جا، مهاجرین سرزمین‌های دورتر هستند. مشخصا در مورد سامی العریدی، اتهام اصلی وی تکفیر و اخراج «ابوذر المصری» و «ابو یحیی الجزائری» عنوانشده است. در مورد ابو همام که گفته می‌شود بدبینی وی نه‌تنها شامل آفریقایی‌های تشکیلات، بلکه شامل اتباع عربستان و کویت نیز می‌شود!

اواخر ماه ژوئن میلادی (حدودا ۴۵ روز قبل) یک فایل صوتی از ابو عمرو التونسی در تلگرام پخش شد. او در این فایل با صدایی گریان از «نفاق» ابو همام الشامی رهبر تشکیلات شکوه می‌کند و می‌گوید: «بیش از ۳۰۰ نفر از اعضای تشکیلات حراس الدین، شکایتنامه خود علیه ابو همام و العریدی را به دیوان محکمه ارائه داده‌اند و انتظار دارند در پرونده ابوذر [المصری] و ابو یحیی [الجزائری]» عدالت اجرا شود.

رئیس دیوان محکمه حراس الدین در این فایل صوتی ضمن ابراز تأسف می‌گوید: «هیچ یک از این دو نفر به احضاریه وقعی ننهادند تا ثابت شود خود را بالاتر از قانون و ساختار تشکیلات می‌دانند.»

در واکنش به احضار رئیس و مفتی شرعی تشکیلات به دادگاه محکمه داخلی، شورای رهبری حراس الدین حکم اخراج تشکیلاتی رئیس دیوان قضا و دو قاضی این پرونده را صادر کرد!

در این میان واکنش ابو همام جالب‌تر است. او جلسه شورای رهبران را برگزار کرده و به اخراج ابو عمرو التونسی و دو قاضی این پرونده از کل تشکیلات رأی می‌دهند!

اما نکته جالب این‌جاست که در فاصله کم‌تر از یک هفته از صدور حکم اخراج این افراد، هواپیماهای ائتلاف بین المللی تحت فرماندهی آمریکا مخفیگاه ابو عمرو التونسی را هدف قرار داد! در این حمله، علاوه بر ابو عمرو التونسی، «ابو یحیی الجزائری» و «ابوذر المصری» نیز کشته شدند. این دو نفر، همان کسانی هستند که تکفیر آنان توسط العریدی و اخراجشان توسط ابوهمام باعث شکل‌گیری این پرونده شده بود. علاوه بر این سه نفر، «ابو الفدا التونسی» و «ابو ابراهیم الشامی» نیز در این حمله کشته شدند.

حال این پرسش به صورت جدی مطرح است که ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا چه‌طور در همین فاصله زمانی مخفیگاه ابو عمرو التونسی را کشف کرد و او را به قتل رساند؟ آیا این تقارن زمانی اتفاق بوده است؟

طبیعی است که در نگاه اول بسیاری از ناظران به این باور برسند که احتمال دارد اطلاعات مربوط به مخفیگاه وی از سوی رهبران حراس الدین و رقبای ابو عمرو التونسی درز کرده باشد! البته یک احتمال دیگر هم مطرح است؛ این‌که ائتلاف از قبل مخفیگاه وی را شناسایی کرده بود، اما تعمدا در این مقطع او را به قتل رساند تا اختلافات داخلی و بدبینی نسبت به رهبران در شاخه سوری القاعده به بالاترین سطح برسد.

ولی در این میان یک سئوال مهم‌تر است. با توجه به سابقه طولانی ترور رقبای الجولانی توسط ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا، آیا این «قاعده» به ابو همام و رهبر حراس الدین نیز سرایت کرده است؟ در این میان می‌توان احتمال داد همین کانال‌ها در درز اطلاعات مربوط به مخفیگاه حمزه بن لادن نیز نقش داشته‌اند؟

ارسال نظر: