چرا مخالف تحصیل و زندگی فرزندان مسئولین در خارج از کشور هستیم

کدخبر: 2331114

مسئله مهاجرت فرزندان مقامات به خارج از کشور هرچند طیف‌کم و درصد اندکی از مسئولان را شامل می‌شود، اما از ابعاد و پیامدهای قابل تأملی از جمله دام نفوذ دشمن برخوردار است.

به دنبال موضع‌گیری معاون حقوقی دستگاه قضا درباره استعفای آن دسته از مسئولان که فرزندانشان در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و تأکید وی بر ضرورت تصویب قانون برای ممنوعیت این مسئله، حجت‌الاسلام حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از الحاق تبصره‌ای در همین زمینه به طرح ممنوعیت به کارگیری دوتابعیتی‌ها در پست‌های محرمانه و سری خبرداد. وی تأکید کرد: در حال حاضر طرح ممنوعیت به کارگیری دوتابعیتی‌ها در پست‌های محرمانه و سری در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی است که ما قطعا پس از بحث و بررسی، این مطلب را هم به‌عنوان یک تبصره به این طرح الحاق می‌کنیم. حجت‌الاسلام نوروزی در ادامه با بیان اینکه طرح مذکور پس از بررسی در کمیسیون به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود، افزود: در واقع در این طرح قید می‌کنیم که تحصیل و زندگی فرزندان مقامات در خارج از کشور ممنوع شود و در غیراین صورت، پدران آنها از سمتشان کنار روند. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: بنده معتقدم که تحت هیچ شرایطی نباید فرزندان مسئولان نظام در کشورهای امپریالیستی به‌ویژه آمریکا، انگلیس و کانادا تحصیل و یا زندگی کنند چراکه مسئولان این کشورها با جمهوری اسلامی در عناد هستند. وی افزود: تحصیل و زندگی فرزندان مقامات جمهوری اسلامی در کشورهایی که با ما سر کینه و دشمنی دارند، باید ممنوع شود، چرا که این کشورها از هر طریقی به دنبال دستیابی به اطلاعات و اسرار کشورمان و ضربه‌زدن به نظام و انقلاب اسلامی هستند. حجت‌الاسلام نوروزی با تأکید بر اینکه کشور ما از لحاظ علمی هیچ کمبودی ندارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که فرزندان مسئولان به دنبال کسب دانش و تکنیک روز در خارج از کشور هستند، می‌توانند در کشورهای همسو با جمهوری اسلامی چون چین و روسیه تحصیل کنند. چند روز پیش، مسئله تحصیل فرزندان طیف کوچکی از مقامات و مسئولان در خارج از کشور، با موضع‌گیری قاطعانه معاون حقوقی دستگاه قضا رو‌به‌رو شد. حجت‌الاسلام محمد مصدق که در همایش نقش حقوقدانان و وکلای دادگستری در گام دوم انقلاب در همدان، سخن می‌گفت، این‌طور به این مسئله ورود کرد؛ چرا باید فرزندان سران مملکت در خارج از کشور مشغول به تحصیل باشند و مردم عادی توان انجام چنین اموری را نداشته باشند؟ اگر شرایط تحصیل و زندگی در خارج از کشور بهتر است، باید زمینه‌ای مهیا شود تا مردم هم بتوانند از این امکانات استفاده کرده و فقط مختص فرزندان مسئولان نظام نباشد. وی البته به ضرورت تصویب طرح منع تحصیل فرزندان مقامات کشور در خارج از کشور در مجلس شورای اسلامی هم‌ اشاره کرد و گفت: نماینده انقلابی آن است که در مجلس طرح عدم تحصیل فرزندان مقامات عالی رتبه نظام را مطرح کرده و از آن دفاع می‌کند تا منع شود. معاون حقوقی قوه قضائیه تصریح کرد: تحصیل در خارج از کشور حق مسلم همه است اما نباید از فرزندان سران مملکت باشد که اگر این چنین شد والدین آنها باید استعفا دهند.

دام نفوذ دشمن مسئله مهاجرت فرزندان مقامات به خارج از کشور هرچند طیف کم و درصد اندکی از مسئولان را شامل می‌شود، اما از ابعاد و پیامدهای قابل تأملی برخوردار است. یکی از پیامدهای این موضوع، نگاه دشمن به‌عنوان طعمه نفوذ به این دسته افراد و تقلا برای اجرای نقشه نفوذ است. در این زمینه باید توجه داشت که انقلاب اسلامی معادلات مستکبران را بر هم زده، اندیشه و آرمان‌هایش علاوه بر کشورهای منطقه در آمریکا و اروپا نیز نفوذ کرده و موجب بیداری شده است، به نقطه امید مستضعفان، آزادی‌خواهان و عدالت طلبان عالم و سد راه زورگویان و استعمارگران تبدیل شده است و امروز در عرصه معادلات جهانی و منطقه‌ای، به تصریح سیاستمداران جهان بدون هماهنگی جمهوری اسلامی، بحران‌ها قابل حل نیستند. به‌ویژه در شرایط امروز که ضرب‌شست‌های پی‌در‌پی جمهوری اسلامی ایران به دشمنانش و پیروزی‌های پی‌در‌پی جبهه مقاومت به رهبری ایران، آمریکا و هم‌پالگی‌هایش را درمانده و مستأصل ساخته است. از این روست که بدخواهان انقلاب این اقتدار مثال زدنی و رو به گسترش را برنمی‌تابند و درصدد زمین زدن آن برمی‌آیند و نفوذ از اصلی‌ترین تاکتیک‌های آنهاست. بر همین اساس، فرزندان آن دسته از مسئولان که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، از یکسو به دلیل ارتباط نزدیک با مسئولان و از سوی دیگر حضور در خارج از کشور برای تحصیل یا اقامت طبعا لقمه چربی برای اجرای نقشه نفوذ بدخواهان و دشمنان تابلودار نظام به‌حساب می‌آیند.

غیر قابل جمع با استکبار ستیزی این موضوع قبلاً حتی تعجب یک سایت خارجی را هم برانگیخته بود. سایت آمریکایی بیزینس اینسایدر سال 93 در گزارشی پس از‌ اشاره به تداوم آمریکاستیزی در بیان و گفتار مسئولان جمهوری اسلامی می‌نویسد؛ چرا طیف مسئولان ایرانی، فرزندان خود را برای تحصیل به دانشگاه‌های غربی می‌فرستند و از آلوده‌شدن آنها به تفکرات و اخلاقیات غربی نمی‌ترسند؟ در این‌باره باید به نکته بدیهی‌ اشاره کرد و آن اینکه؛ هر چقدر اندیشه و اعتقاد بر استکبار ستیزی در مسئولی قوی‌تر و نهادینه‌‍ شده‌‍‌تر باشد، عمل و کنش ضد استکباری وی هم راسخ‌تر است. بر این اساس می‌توان به این قاعده رسید که استکبار ستیزی ماهیتی سلبی دارد و با تحصیل فرزندان مسئولان در آمریکا و انگلیس و در مجموع کشورهای غربی قابل جمع نیست.

ایران و پیشروی در علم و فناوری خارج زدگی و عدم باور به استعدادهای داخلی یکی از علل مهاجرت به خارج از کشور برای تحصیل به شمار می‌آید و این در شرایطی است که ایران در چند عرصه علمی جزو 10 کشور اول جهان و در میان 15 کشور برتر دنیا در تولید علم قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران 97 درصد داروی مورد نیاز خود را در داخل تولید می‌کند، به ۴۰ کشور نیز صادرات دارو دارد و به گفته وزیر بهداشت نیازمند هیچ کشوری در جهان در نظام سلامت نیست. ایران ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﭘﺮﺗﺎب ﮐﻨﻨﺪه ﻣﺎﻫﻮاره در ﺟﻬﺎن اﺳﻼم و علی‌رغم وجود بیشترین تهدید‌ها، ایران امن‌ترین کشور دنیاست. امید به زندگی از ۵۶ سال در پیش از انقلاب اسلامی به ۷۵ سال در چهلمین سالگرد این انقلاب رسیده است و آمار مرگ و میر ۱۱۱ نفری در هر هزار نفر در سال ۵۷ امروز به ۱۳ نفر رسیده است. بیش از 90 درصد نیاز غذایی و کالاهای اساسی نیز در داخل تولید می‌شود. علاوه بر اینها، ایران قدرت برتر نظامی‌منطقه است و در حوزه پهپاد در منطقه رتبه اول و در دنیا جزو ۴ کشور برتر قرار دارد. منصور غلامی، وزیر علوم و تحقیقات سال گذشته در آیین بزرگداشت یکصدمین سالگرد دانشگاه خوارزمی‌گفت: «طبق تأیید یونسکو نخستین دانشگاه جهان در ایران ساخته‌شده و در دزفول مستقر است و جندی‌شاپور نام دارد که قدمت آن نیز بیش از هزار سال ارزیابی شده است.» ایران دارای رتبه اول تولید مقالات علمی در کشورهای جهان اسلام در سال 2018، بزرگ‌ترین یگان پهپادی جهان، رتبه چهارم کشورهای تولید‌کننده علم و فناوری نانو در جهان، رتبه نخست تولیدات علم ژنتیک در خاورمیانه، رتبه نخست ریاضیات کاربردی در خاورمیانه، دومین کشور دنیا در‌تربیت مهندس، رتبه دوم منطقه در سلول‌های بنیادین و رتبه اول در کشورهای جهان اسلام است. بر اساس نظرسنجی صورت‌گرفته در زمینه امنیت ملی، 88 درصد پاسخگویان به‌صورت مطلق و نسبی از امنیت احساس مثبتی دارند، 90 درصد از وضعیت امنیت کشور احساس رضایت، 90 درصد از امنیت مرزها رضایت و 91 درصد از افزایش قدرت دفاعی کشور حمایت می‌کنند. پیشرفت‌های بی‌بدیل صنعتی، شکوفایی‌های چشمگیر در دست‌یابی به چرخه سوخت و تولید انرژی صلح آمیز هسته‌ای، کوشش‌های پر ثمر در فناوری‌های موشکی، پیروزی‌های جوانان ایرانی در المپیادهای علمی و رشد زاید الوصف در پزشکی از دیگر موفقیت‌هایی است که برخی با نادیده‌گرفتن آنها، خارج از کشور را به داخل کشور برای تحصیل‌ترجیح می‌دهند. پیامد دیگر این مسئله هزینه‌های هنگفت مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور و در صورت انجام بورسیه مبالغ تحمیلی بر کشور است که تناسبی با شرایط جنگ اقتصادی که نیازمند بسیج و انسجام همه بخش‌ها و عموم مردم است، ندارد.

آزادی مصرح یا دروازه نفوذ ؟! موضع‌گیری معاون حقوقی قوه قضائیه واکنش‌هایی را هم از سوی مسئولین کشور در پی داشت. علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری در این زمینه گفت: البته معاون قوه قضائیه دیدگاه شخصی خود را اعلام کرده‌اند اما اگر هر طرحی به قانون تبدیل شود، قابلیت اجرا خواهد داشت و ما نیز خود را بر اجرای آن موظف می‌دانیم و تبعیت خواهیم کرد. وی با تأکید بر مبارزه و جلوگیری از استفاده از رانت، افزود: هر کسی از یک فرصت برای تحصیل در خارج از کشور و یا در بورس‌های داخل کشور به‌صورت رانت استفاده کرده باشد مذموم است. ربیعی همچنین گفت: اگر فرزند یکی از مسئولان امکان و فرصت پیدا کند که به خارج از کشور برود و بورس بگیرد و تحصیل کند؛ اگر هر کسی که می‌شناسد و مطلع است اسامی ‌را اعلام کند، قابلیت پیگرد دارد. سخنگوی دولت اظهار داشت: گونه‌های مختلف رانت را تجربه کردیم، رانت بورسیه‌های تحصیلی از سنت‌های نادرستی بود که وجود داشت. بورس‌های تحصیلی که دانشجویان چند‌ ترم در خارج از کشور ثبت‌نام می‌کردند و پس از آن به داخل انتقال پیدا می‌کردند که هیچ کدام آنها درست و زیبنده نیست. ربیعی گفت: تحصیل فرزندان مسئولان با استفاده از رانت مذموم است که باید همین الان هم برخورد شود؛ از جنبه امنیتی این موضوع می‌تواند برای هر کسی در هر جایی اتفاق بیفتد. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این طرح از طرف معاون قوه قضائیه چون به شکل رسمی‌اعلام نشده است و من از دیدگاه وی کاملاً مطلع نیستم، باید طرح به‌صورت رسمی‌ بیان و ارسال شود تا بر اساس جزییات بتوانیم نظر بدهیم. درباره اظهارات آقای ربیعی، گفتنی است که تحصیل فرزندان مسئولان در خارج نه فقط در صورت استفاده از رانت، که به دلایل‌ اشاره شده، فی نفسه دارای پیامدهای خطرناک و خلاف منافع ملی است. علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به این موضع معاون حقوقی قوه قضائیه در صفحه شخصی خود نوشت: بنظر می‌رسد معاون حقوقی رئیس قوه قضائیه با نگاهی افراطی یا احساسی، از نمایندگان مجلس مطالبه طرح منع تحصیل فرزندان مقامات را کرده است. منع قانونی ‌اشخاص برای تحصیل یا زندگی آنها در خارج از کشور خلاف آزادی‌های مصرح در قانون اساسی و حقوق شهروندی است. گفتنی است، تحصیل فرزندان مسئولان کشور در خارج چگونه آزاد است که دروازه نفوذ دشمن است؟

نقطه سیاهی که باید پاک شود جزییات مربوط به این مسئله نباید در تاریکخانه قرار گیرد تا دست‌مایه عدم رسیدگی یا تبلیغات‌سوء دشمنان قرار گیرد. از این رو لازم است در راستای مطالبه عمومی، طرح اتاق شیشه‌ای و شفافیت اسامی ‌مسئولانی که فرزند یا فرزندانشان برای تحصیل یا اقامت به خارج از کشور رفته‌اند، روشن و مشخص شود. این مسئله هرچند فی نفسه و به دلایل مختلف دارای ایراد و ابهام است اما خلأ قانونی، مواجهه با آن را دستخوش تعلل ساخته است و ضروری است که مجلس شورای اسلامی با اهتمام ویژه به این موضوع در راستای منافع ملی و مصالح کشور قانون متناسب برای منع آن را به تصویب رساند تا پای این نقطه سیاه از زندگی مسئولان بیرون کشیده شود.

روزنامه کیهان

ارسال نظر: