گزارش نیویورک تایمز از ۱۷ جاسوس نفتی CIA در تهران

کدخبر: 2331085

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش اخیر خود واکنش های مقامات آمریکا به اقدام ایران در دستگیری جاسوس‌های وابسته به CIA‌ را غیرمعمول خوانده و ادعا کرده است که این افراد در بخش نفت ایران فعالیت می‌کردند.

نسیم آنلاین :‌ روزنامه نیویورک تایمز در گزارش اخیر خود واکنش های مقامات آمریکا به اقدام ایران در دستگیری جاسوس‌های وابسته به CIA‌ را غیرمعمول خوانده و ادعا کرده است که این افراد در بخش نفت ایران فعالیت می‌کردند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود با ارائه مواردی از شگردهای دور زدن تحریم توسط تاجران ایرانی نوشت: از زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، تحریم‌هایی را علیه فروش نفت ایران اعمال کرد دستیابی به اطلاعات درخصوص فروش نفت به یک سلاح باارزش ژئوپولتیک تبدیل شده و فروش نفت ایران که زمانی یک کسب و کار ایمن و جذاب برای افراد منتفذ بود اکنون یک بازی پرمخاطره جاسوسی و ضدجاسوسی است .

این روزنامه در گزارش خود با غیر معمول خواندن مواضع مقامات آمریکا در مورد اقدام ایران در دستگیری ۱۷ تن از جاسوسان وابسته به دستگاه جاسوسی آمریکا نوشت: اینکه رئیس جمهور ترامپ ارتباط این متهمین با CIA ‌ را تکذیب کرده، امری غیر معمول است. این کار درشرایطی صورت گرفته که دولت امریکا در این موقعیت ها چنین اتهاماتی را تکذیب یا تایید می کند. با این حال سخنگوی CIA نیز از اظهارنظر خودداری کرده است.

این روزنامه با طرح ادعای مقامات آمریکایی نوشته است که بخش نفت ایران مورد توجه جدی ایالات متحده و سازمانهای اطلاعاتی آن است. این روزنامه در گزارش خود با تشریح برخی از فعالیت های ایران در دور زدن تحریم بیان کرده است که در یک مورد آمریکایی ها مبلغ صدهزار تا یک میلیون دلار را تنها در ازای دریافت شماره حساب هایی که ایران پول فروش نفت خود را در آن نگهداری می کند، به معامله گران پیشنهاد داده است.

نویسنده با اشاره به هوشمندانه تر شدن ایرانی‌ها در راستی آزمایی خریداران نفت، ادعا کرده است که فروش نفت ایران از طریق ۴ کانال صورت می گیرد که به تفکیک مناطق عمده مشتری های نفتی ایران تقسیم بندی شده است. این موضوع به این دلیل صورت گرفته که مشتری‌های نفت ایران راستی آزمایی شوند.

این روزنامه به نقل از دو تاجر نفت ادعا کرده است بسیاری از ۱۷ نفری که به جاسوسی متهم شده اند در بخش نفت و انرژی به عنوان تجار و دلال فعالیت می کردند. آنها به دلیل تماس با افرادی خارجی در سفرهای خود به خارج از کشور تحت نظارت قرار گرفته بودند.

این روزنامه بیان کرده است که جنگ اطلاعاتی آرام تر است اما اهمیت آن برای آمریکا کمتر از جنگ واقعی نیست. اطلاعات در مورد تولید، قیمت، فروش و صادرات نفت ایران ابزاری اساسی برای سنجش تأثیر تحریم ها و اقدام برای کمپین «فشار حداکثری» علیه ایران است.

ردپای جاسوسان در لو رفتن مسیر نفتکش‌ها

پیش از این نیز سمیر مدنی مدیر پایگاه اینترنتی تانکرترکرز که یکی از سایت های پرطرف‌دار در حوزه اخبار و رویدادهای دریایی جهان است، گفت: در مقایسه با تحریم پیشین، شرایط بسیار متفاوت شده است. فناوری های جدید کار ردیابی یک تانکر را راحت تر کرده، اما با مخفی کاری ایرانی ها، یافتن مسیر حرکت یک نفتکش با دشواری های زیادی روبرو است. مدنی می‌گوید که ردیابی نفتکش‌های ایران به کار دشواری در شرایط کنونی تبدیل شده است. ما می‌توانیم در عرض یک دقیقه، موقعیت هر یک از نفتکش‌های دنیا را اعلام کنیم، اما برای نفتکش‌های ایران باید حدود یک روز برای بررسی و اعلام نظر، زمان صرف کنیم.

در همین مورد چندی پیش نسیم آنلاین به نقل از یکی از مقامات سابق صنعت نفت نوشت:‌ «گویی اطلاعات مهمی از نحو فروش نفت ایران توسط افرادی نفوذی به بیرون درز پیدا می‌کند. با وجود تبحر ایران در دور زدن تحریم‌های فروش نفت، علت اتفاقات متعدد اخیر پیرامون توقیف نفتکش‌ها، می‌تواند افشای اطلاعات مهم از درون سیستم نفت باشد. گویی اطلاعات مهمی از نحو فروش نفت ایران توسط افرادی نفوذی به بیرون درز پیدا می‌کند.»

جاسوسی برای دشمن در قبال دریافت ویزا

نزدیک به دو هفته پیش بود که مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات اظهار کرد ۱۷ جاسوس دستگیر شده اخیر که خبر آن در روز ۲۸ خرداد اعلام شد، شاغلین مراکز حساس و حیاتی و همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به عنوان پیمانکار یا مشاور در حال فعالیت بودند. این مراکز شامل حوزه‌های اقتصادی هسته‌های زیرساختی نظامی و سایبری کشور است .

وی افزود: تعداد کل جاسوس‌های شناسایی شده ۱۷ نفر و تبعه ایران بوده که به صورت سلولی در ایران فعالیت می کردند و هیچ کدام از این افراد با دیگری ارتباطی ندارند .

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در خصوص بستر جذب این جاسوس‌ها توسط سیا گفته بود: برخی از شهروندان به واسطه سوء استفاده سیا از تقاضای ویزای آمریکا در دام ویزا گرفتار شده و در ازای اعطای ویزا به ایشان پیشنهاد جاسوسی ارائه شده است. برخی دیگر به واسطه حفظ یا تمدید انواع ویزای آمریکا از طرف سیا مورد شانتاژ واقع شدند و این در حالیست که اقدام فوق مغایر با قوانین آمریکا بوده و بعضی از طعمه‌های سیا با کمک به وکلای خود موفق به عبور از این دام شده‌اند .

وی افزود: سیا با تأسیس شرکت‌های جعلی و به بهانه استخدام متخصصین ایرانی در این شرکت‌ها و یا تامین تجهیزات از خارج از کشور مبادرت به مراجعه اطلاعاتی به اتباع ایرانی کرده است .

ارسال نظر: