جنگ عدن؛‌ نقطه اشتراک منافع استقلال طلبان و امارات

کدخبر: 2331060

بسیاری معتقدند قطعا تحولات عدن با دستور مستقیم امارات آغاز شده است؛ بیانیه اخیر جنوبی ها نشان میدهد جنبش حراک به دنبال آغاز نبرد پایانی برای تحقق استقلال است.

نسیم آنلاین : درگیری‌ها بین مزدورها در یمن از سر گرفته شده و شهر عدن، شاهد جنگ خیابانی تمام‌عیار است. منابع محلی گفتند در این درگیری‌ها، مزدوران از سلاح‌های سنگین استفاده می‌کنند و شماری از غیرنظامیان هم زخمی شده‌اند

حالا «عدن»، یکی از جنوبی‌ترین استان‌های یمن، شاهد کشمکش آشکار عربستان سعودی و امارات عربی متحده شده است. این کشمکش به درگیری مسلحانه رسیده و نواب دو طرف،‌ رسماً علیه یکدیگر اعلام جنگ کرده‌اند .

پس از افزایش اختلافات ریاض - ابوظبی، شبه‌نظامیان وابسته به این دو کشور یعنی نیروهای دولت عبد ربه منصور هادی و «شورای انتقالی جنوب» از روز چهارشنبه شانزدهم مرداد، در عدن به شکل مسلحانه درگیر شدند. این درگیری‌ها دیروز پنجشنبه در روز دوم، در چهار نقطه شهر عدن، یعنی در محله «کریتر» (شرق)، «جبل حدید» (شمال) و «خور مکسر» (شمال شرق) و فرودگاه (شمال شرق عدن) جریان داشت. برخی ناظران سیاسی معتقدند، اختلافات مسلحانه در عدن که پنجشنبه با وارد شدن تانک‌ها و سلاح‌های سنگین به صحنه، رسما به جنگ مسلحانه شدید تبدیل شد، نشان داد که عربستان و امارات سرگرم جنگ «نفوذ» در جنوب هستند نه آنچه در رسانه‌های خود ادعا می‌کنند .

جنوب و بازگشت به استقلال

جنگ یمن پیامدها و تهدیدات گوناگونی با خود برای آینده و اکنون یمن همراه داشته است. یکی از این پیامدها تشدید فاصله میان جنوب و شمال و برافروخته شدن دوباره حس استقلال‌طلبی جنوبی‌ها و میدان‌داری جنبش حراک جنوبی است. همان‌گونه که می‌دانیم یمن جنوبی تا بیش از اتحاد با یمن شمالی در سال 1990 یک کشور مستقل بوده است.

با تغییر معادلات یمن و تشکیل دو گروه یکی در صنعا (حامیان انصارالله و علی عبدالله صالح) و دیگری در عدن (حامیان دولت عبدربه منصور هادی و ائتلاف سعودی و امارات)، جنوبی‌ها بیش از پیش از شمال فاصله گرفتند. گذر و روند جنگ و معادلات سیاسی یمن جنوبی‌ها را با چالش‌های زیادی روبرو کرد. حراک جنوبی به عنوان جنبش جدایی طلب جنوب، هر روز به امارات نزدیک و از سعودی دورتر شد. یکی از دلایل این اتفاق حمایت امارات از تشکیل فدرال جنوب یا تجزیه جنوب به منظور در کنترل در آوردن عدن و جنوب یمن است؛ امری که برای سعودی‌ها یک شکست بزرگ است.

بیانیه اخیر جنوبی ها نشان میدهد جنبش حراک به دنبال آغاز نبرد پایانی برای تحقق استقلال است.

تنش در نبرد ریشه در گذشته دارد

با تشدید اختلافات میان سعودی‌ها و امارات در عدن، عبدربه منصور هادی مهره سعودی‌ها در اردیبهشت 96، عیدروس الزبیدی مرد قدرتمند حراک جنوبی را از استانداری عدن برکنار کرد. برکناری بسیاری از مهره‌های جنوبی و نزدیک به امارات از سوی عبدربه منصورهادی مهره سعودی‌ها، موجب شده است باری دیگر جنوبی‌ها اعتراضات خود را تشدید نمایند و خواهان استقلال از شمال باشند. پس از اتفاق، عیدروس الزبیدی از تشکیل یک شورای انتقالی برای رهبری جنوب یمن (المجلس الانتقالی الجنوبی) خبر داد.

عیدروس الزبیدی به عنوان شاخص‌ترین رهبر کنونی جنوبی‌ها و رهبر شورای انتقالی قدرت در جنوب در سالروز تشکیل حراک جنوبی (2007/7/7) باری دیگر از استقلال سخن گفت.

بیانیه اخیر حراک جنوبی نشان می دهد این جریان سعی دارد نبرد نهایی را در عدن برای استقلال آغاز کند: «دولت باید عدن، پایتخت [موقت] و همه شهرهای جنوب را فوراً ترک کند و تمام قلمرو این خاک را از یگان‌های نظامی شمالی تخلیه کند و آنها را به جبهه‌های جنگ علیه حوثی‌ها در شمال منتقل کند و از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور و برادران در ائتلاف عربی می خواهیم تا در سرزمین جنوب انتقال کامل قدرت را به طور مسالمت آمیز انجام دهد و جنوبی‌ها را قادر سازند سرزمین و منابع خود را مدیریت کنند.»

امارات طراح اصلی نبردهای عدن

وب‌سایت خبری «الخبر الیمنی» شامگاه جمعه (۱۸ مرداد) گزارش داد که ۱۳ نفر در درگیری‌های امروز شهر عدن کشته شده‌اند که پنج تن آن‌ها غیرنظامی هستند. این رسانه همچنین از زخمی شدن بیش از ۳۰ تن دیگر خبر داد .

شبکه الجزیره قطر نیز تعداد کشته‌ها بر اثر درگیری دولت منصور هادی (که مورد حمایت عربستان سعودی است) و شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات موسوم به «الحزام الأمنی» (کمربند امنیتی) که خود زیر مجموعه «شورای انتقالی جنوب» هستند را ۱۳ تن اعلام کرد .

به دنبال تشدید درگیری‌ها، وزارت کشور دولت منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن طی بیانیه‌ای از شهروندان غیرنظامی خواست در خانه‌های خود مانده و از نزدیک شدن به کانون درگیر‌ی‌ها اجتناب کنند .

بسیاری معتقدند قطعا تحولات عدن با دستور مستقیم امارات آغاز شده است. آیا شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت و کنترل ابوظبی است و رئیسش عیدروس الزبیدی هنگام آغاز درگیری‌ها در امارات به سر می‌بُرد و دیروز در روز دوم درگیری‌ها از ابوظبی راهی عدن شد، بدون اذن ابوظبی دستور حمله به دولت منصور هادی در عدن را صادر می‌کند؟

تنها موضع ابوظبی تا روز دوم درگیری‌ها موضع توییتری «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه بود که صرفا خواستار خویشتنداری طرفین شد. بنابراین آنچه عدن شاهدش است، شورش متحدان ابوظبی علیه دولت «سعودی» منصور هادی نیست، کودتای خود ابوظبی علیه نایب دولت سعودی در عدن است.

ارسال نظر: