تشدید فشار با تغییر آیین‌نامه تحریم‌های مالی علیه ایران / مکرون دلال دیدار احتمالی

«ترامپ» به دنبال عکس یادگاری با «روحانی»

کدخبر: 2330946

سخنان دیروز روحانی در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه این نگرانی را ایجاد می‌کند که آیا دولت هنوز به دنبال مذاکره است و در پازل عکس یادگاری ترامپ خواهد افتاد؟

نسیم آنلاین : تارنمای وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: این وزارتخانه با تغییر آیین نامه تحریم مالی ایران، فرمان اجرایی تحریم خرید فلزات را زیر عنوان نقض حقوق بشر در ایران قرار داد.

در متنی که خزانه دای آمریکا انتشار داد، تصریح شده است: اداره کنترل دارایی های خارجی این وزارتخانه (اوفک) عنوان آیین نامه «تحریم های نقض حقوق بشر ایران» را به آیین نامه «بخش ایران و نقض حقوق بشر» تغییر و آن را به تحریم خرید مس، فولاد، آهن و آلومینیوم پیوند داده است.

از این رو طبق دستور العمل جدید وزارت خزانه داری آمریکا، این تحریم ها به موضوع نقض حقوق بشر در ایران مرتبط شده است. به نظر می رسد؛ وزارت خزانه‌داری آمریکا با تغییر در آیین نامه تحریم های مالی علیه ایران، سعی در مشروع سازی آن دارد.

رهبر انقلاب در سخنانی بر این مسئله تاکید کرده بودند: «آن وقتی که مسئله‌ی هسته‌ای و تحریمها شروع شده بود، بودند کسانی از معاریف این کشور و مسئولان سطح بالا که به بنده مراجعه میکردند و میگفتند «شما چه اصراری دارید که روی این مسئله‌ی هسته‌ای می‌ایستید؟ چه اصراری دارید؟ خب آمریکایی‌ها بهانه‌گیری میکنند، بدجنسی میکنند، خباثت میکنند؛ بگذارید کنار، خودمان را راحت کنیم»؛ این را به من میگفتند. البتّه این حرف غلط بود چون مسئله‌ی هسته‌ای، نیاز کشور است؛ این را من بارها گفته‌ام؛ حالا گیرم احتیاج نداشتیم؛ بنده به آنها میگفتم مسئله‌ی ایرادگیری آمریکا و تحریمهایی که علیه ما اعمال میکنند و دشمنی‌ای که با ما میکنند، مربوط به انرژی هسته‌ای نیست، این بهانه است؛ این را اگر گذاشتیم کنار، یک بهانه‌ی دیگر پیدا میکنند و همین دشمنی را میکنند.»

ترامپ ناامید از عکس یادگاری؟

در وهله نخست آنچه حائز اهمیت است درک چیستی سیاست آمریکایی‌هاست. به‌طورکلی می‌توان این‌گونه گفت که آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند که با القای احتمال جنگ و تشدید فشارهای اقتصادی و روانی در جامعه مسئولین ایرانی را به‌پای میز مذاکره بنشانند.

تیم ترامپ و تصمیم سازان امنیتی آمریکا در ابتدای سال به این نتیجه رسیده‌اند که تا پیش از آغاز جدی انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا (پایان تابستان) باید پرونده ایران، ونزوئلا و کره شمالی در عرصه سیاست خارجی بسته و به نتایج خوبی برسند. تا در تبلیغات ریاست جمهوری در برابر رقبای دموکرات خود استفاده کند؛ اما روند سیاست خارجی ترامپ بیانگر آن است که در مناطق و موردهای مختلف با شکست روبرو شده است.

باید توجه داشت که سناریو اصلی در ماه‌های پیش رو مذاکره است. ترامپ به دنبال آن است که یک برگ برنده برای انتخابات پیش رو برای خود در دست داشته باشد و دنبال حل مسئله یا کاهش فشارها بر ایران نیست.

هم چنین امروز شبکه خبری «المیادین» به نقل از «منابع مطلع ایرانی» نوشت، امانوئل ماکرون (که اخیراً تماس تلفنی طولانی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران داشت)، به او طرح تزریق پانزده میلیارد دلار به اینتسکس را پیشنهاد داده است.

طبق این خبر، پنج میلیارد دلار متعلق به فرانسه است و باقی مبلغ را دیگر اعضای توافق هسته‌ای می‌گذارند. از همین رو ماکرون از روحانی دعوت کرده که در نشست سران «جی هفت» که قرار است در فرانسه برگزار شود، به عنوان میهمان افتخاری حاضر شود.

بنا بر گفته این منابع، بهانه ماکرون برای دعوت از روحانی به نشست سران جی هفت، دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بوده تا به گفته ماکرون، او مانع این طرح اروپا نشود.

این خبر در کنار سخنان دکتر ظریف مبنی بر پیشنهاد یک سناتور به وی مبنی بر اینکه ظرف دو هفته آینده تحریم می‌شود مگر پیشنهاد امریکا را برای مذاکره با ترامپ را بپذیرد؛ نشان می دهد ترامپ هنوز از عکس یادگاری با ایرانی ها ناامید نشده است و شاید امید دارد با تشدید فشارها ایرانی ها را مجاب به عکس یادگاری کند!

تغییر بهانه؛ سناریویی جدید؟

در خصوص پرونده ایران سناریوی تعریف شده بر پایه تشدید فشارهای اقتصادی بود. تداوم شوک‌های ارزی، عدم تمدید معافیت‌های نفتی، ماجراجویی در خلیج‌فارس و... همگی نشان از عزم آمریکایی‌ها برای تشدید فشار اقتصادی بر جامعه ایرانی داشت. اما آنچه برای آمریکایی‌ها اهمیت داشت، بهره‌گیری و تسری دادن این فشار اقتصادی بر امنیت روانی و اجتماعی ایرانیان بود.این روزها آمریکا در پرونده‌های مختلف سیاست خارجی خود با شکست و بن‌بست مواجه شده است. ترامپ به‌شدت به دنبال گرفتن امتیازی ولو ظاهری در سیاست خارجی است تا در انتخابات پی رو برگ برنده ای داشته باشد.

حال به نظر می رسد جدیدترین حربه تعویض میدان بازی با تغییر در آیین‌نامه تحریم های مالی علیه ایران است!

سخنان دیروز روحانی در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه این نگرانی را ایجاد می‌کند که آیا دولت هنوز به دنبال مذاکره است و در پازل عکس یادگاری ترامپ خواهد افتاد؟

روحانی در سخنانش گفت: «دولت موضوع تعامل سازنده و گسترده با جهان را به رأی مردم گذاشت و مردم در دور اول به آن رأی دادند و در دور دوم هم رأی بالاتری به این سیاست دادند و این به معنای آن است که مسیر ما درست است...این موضوع پایه اصلی و رمز پیروزی ما در برجام بود؛ اگر این کار نمی‌شد، نمی‌توانستیم در کمتر از 100 روز به توافق ژنو دست یابیم. همچنانکه اگر وزیر خارجه کشورمان در نیویورک با وزیر خارجه آمریکا از نزدیک گفتگو نمی‌کرد و من به تلفن آقای اوباما جواب نمی‌دادم، شاید روند رسیدن به توافق به کندی صورت می‌گرفت. اینکه توانستیم در طول کمتر از 100 روز با 6 قدرت جهانی به توافق ژنو برسیم، کار بسیار سخت و دشواری بود که با تدابیر اتخاذ شده به نتیجه رسید... البته پذیرفتن اینکه در کمتر از 100 روز این پیشرفت عظیم تاریخی به دست آمد، در حالی که در 8 سال مذاکره قبل از این دولت، پیشرفتی حاصل نشده بود، برای عده‌ای سخت است؛ طبیعی است در مقابل ادعای دولت مبنی بر توانایی برای حل مشکلی که می‌گفتند اصلاً قابل حل نیست از طریق مذاکره، بر مبنای نگاه رقابتی که عده‌ای دارند، حرف‌هایی زده شود.»

لازم است برخورد مسئولین جمهوری اسلامی ایران به‌گونه‌ای باشد که دشمن متوجه شود که راهبرد و سیاست آنان برای ایران نخ‌نما شده است و با این تنش های مقطعی دچار سو محاسبه نخواهد شد و تجربه تلخ مذاکره هسته‌ای را در موضوعات دیگر مانند منطقه‌ای،‌ موشکی، حقوق بشر و ... تکرار نخواهد کرد .

حجم ویدیو: 7.78M | مدت زمان ویدیو: 00:02:18 دانلود ویدیو
ارسال نظر: