آل‌سعود به بهانه‌های مختلف شیعیان را تحت فشار قرار می‌دهد

کدخبر: 2330945

«خالد الجیوسی» تاکید کرد که عربستان سعودی به بهانه های سیاسی و طایفه ای شیعیان منطقه القطیف را سرکوب کرده و به قتل می رساند.

اقدامات برخی کشورهای عربی مانند عربستان و اردن در اعمال محدودیت علیه شیعیان و حتی گردشگران شیعه در این کشورها باعث شده مجددا سیاستهای تنگ نظرانه این کشورها علیه شیعیان مورد توجه تحلیل گران قرار بگیرد.

اقدامات برخی کشورهای عربی علیه شیعیان به ویژه عربستان باعث شده شیعیان در این کشورها به حاشیه رفته و اصول همزیستی مسالمت آمیز با اقلیت های دینی که در ایران رعایت می شود زیر پا گذاشته شود.

«خالد الجیوسی» نویسنده و تحلیل گر فلسطینی در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: من معتقدم که ترس و وحشت برخی از کشورهای عربی از حضور شیعیان در این کشورها و اجرای آیین های دینی آنها تنها برخاسته از ترس دولت های این کشورها در قبال ساختار مذهبی و اجتماعی آن نیست بلکه این مسأله به مبانی سیاسی که کشورهای به اصطلاح محور «میانه رو» آن را علیه شیعیان دنبال می کنند بر می گردد.

وی افزود: اساسا این مبانی برگرفته از هم پیمانان غربی آنها به ویژه آمریکا است و در همین راستا محدودیت هایی در قبال گردشگری دینی به ویژه برای اهل تشیع اعمال می شود که می توان آن را در چارچوب جنگ کشورهای به اصطلاح محور میانه رو علیه محور مقاومت دانست.

الجیوسی تصریح کرد: برخی افراد تلاش می کنند مذهب تشیع را با جمهوری اسلامی ایران گره بزنند این در حالیست که شیعیان تابعیت های عربی و اسلامی مختلفی دارند و تعداد آنها میلیون ها نفر است اما ایران فرهنگ مقاومت را با خود همراه داشته و برای تقویت و گسترش آن در امت اسلامی می کوشد به همین دلیل کشورهای مذکور از به اصطلاح «هلال شیعی» وحشت دارند و دشمن صهیونیستی نیز بیش از همه از این مسأله وحشت دارد.

وی افزود: ما در این خصوص مثالی می زنیم. در عربستان سعودی به ویژه استان القطیف در منطقه شرقی تصوری در بین سعودی های اهل تسنن وجود داشت مبنی بر اینکه شیعیان القطیف تابع ایران هستند و مقامات سعودی تلاش کردند این تصور را بر اساس اصول مذهبی و طایفه ای و سیاسی تقویت کنند و توانستند شیعیان را در این سرزمین به حاشیه رانده و این طور القاء کنند که مذهب آنها سیاسی است و باید سرکوب شده و تحت شکنجه و بازداشت و کشتار قرار بگیرند.

وی یادآور شد: مقامات سعودی اقدام به اعدام شخصیت های برجسته مذهب تشیع مانند شیخ نمر باقر النمر کردند. شیعیان در منطقه القطیف عربستان یکی از مهم ترین و تاریخی ترین اقشار تشکیل دهنده آن هستند. در خصوص بحرین نیز این مسأله صدق می کند.

این تحلیلگر فلسطینی تصریح کرد: اردن نیز مانع گردشگری دینی اهل تشیع به بهانه ترس از افراطی گری ایرانی میشود. این در حالیست که اردن می داند گردشگری دینی اهل تشیع برای این کشور درآمد زا خواهد بود اما به بهانه های دینی که نمی توان آن را قبول کرد مانع این مسأله می شود. این در حالیست که یهودیان به صورت آشکار و علنی آیین های دینی خود را در اردن اجرا می کنند.

وی تاکید کرد: در این خصوص باید به پیامدهای جهانی شدن آمریکایی در کشورهای عربی اشاره کرد؛ کشورهایی که از حضور شیعیان در آن می ترسند نتوانسته اند از فرهنگ و ارزش های خود در برابر فرهنگ آمریکا دفاع کنند و آنها به صورت کامل دنباله رو آمریکا هستند.

الجیوسی در ادامه تصریح کرد: در ایران شاهد آن هستیم که مقامات این کشور به اهل تسنن اجازه حضور در نهادها و پارلمان را در کنار شیعیان می دهند. علاوه بر این اهل تسنن آیین های مخصوص خود و مساجد خود را دارند و آزادانه در ایران عمل می کنند.

وی افزود: رسانه های عربی تلاش کردند این ادعا را القاء کنند که ایران حتی اجازه ساخت مساجد را به اهل تسنن نمی دهد و حتی به شخصیت های برجسته اهل تسنن اهانت می کنند این ادعا غیر واقعی و گمراه کننده است چرا که به تازگی دیدیم مداحی که به شخصیت های اهل تسنن اهانت کرده بود مورد بازخواست قرار گرفت.

الجیوسی در پایان گفت: ایران باید در این زمینه الگو قرار بگیرد. این در حالیست که برخی از کشورهای عربی به جای همزیستی مسالمت آمیز، اقلیت های دینی را از لحاظ سیاسی و طایفه ای دسته بندی می کنند.

خبرگزاری مهر

ارسال نظر: