گام جدید امارات برای سیطره بلندمدت بر سقطری

امارات به دنبال تسلط بر «سقطری» مهم‌ترین مجمع الجزایر جنوب یمن

کدخبر: 2330932

با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک این مجمع الجزایر و دسترسی آن به شاخ آفریقا امارات تلاش می‌کند تا این جزیره را از یمن مستقل کرده و سپس – به مرور – آن را به قلمرو خود ملحق سازد.

نسیم آنلاین : پایگاه خبری تحلیلی عربی۲۱ وابسته به قطر در گزارشی به نقل از منابع حکومتی (استانداری) در استان سقطری نوشت: «امارات با پیشنهاد‌های کلان مالی، نیروهای امنیتی و نظامی دولتی در سقطری را وسوسه می‌کند تا شغل خود را تغییر دهند.»

در حالی که هفته گذشته اعلام شده بود ۱۷۰ نفر از اتباع سقطری برای آموزش پیشرفته و سازمان‌دهی شدن در قالب گروه‌های مسلح به امارات منتقل شدند، این بار منابع عربی۲۱ در استانداری سقطری می‌گویند عمده این افراد را کادرهای ارتش و سازمان‌های امنیتی یمن تشکیل می‌دهند.

بر پایه این گزارش، امارات با پیشنهاد دستمزدهای بسیار بالا که معمولاً به ۶ هزار درهم (حدود ۲۰ میلیون تومان) در ماه می‌رسد، نیروهای نظامی و امنیتی یمنی در سقطری را قانع می‌کند تا شغل خود را رها کرده و به امارات مهاجرت کنند. در این زمینه حتی امارات اصراری به این ندارد که نیروهای امنیتی یا نظامی دولتی، حتماً به گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به امارات بپیوندند؛ بلکه می‌توانند وارد مشاغل دیگر مانند تجارت، تدریس و... شده، اما تعهد دهند که دیگر به زادگاه خود در مجمع الجزایر سقطری بازنمی‌گردند!

بر پایه این گزارش، مسئول اجرای این برنامه «یحیی مبارک بن سعید» مسئول شورای انتقالی تجزیه‌طلبان جنوبی (المجلس الانتقالی الجنوبی) بر عهده دارد. فرمانده لشکر اول هوانیروز یمن که فرماندهی ارتش در سقطری زیرمجموعه آن است نیز اخیراً در بخشنامه‌ای نسبت به استعفا و مهاجرت نیروهای خود در این مجمع الجزایر به‌شدت هشدار داد.

لازم به ذکر است که هفته گذشته اعلام شد ۱۷۰ نفر از ساکنان سقطری از سوی ابوظبی به امارات منتقل‌شده‌اند تا با طی کردن دوره‌های آموزش نظامی به گروه‌های شبه‌نظامی اقماری وابسته به بن زاید ملحق شوند. علاوه بر آن ۳۳۰ نفر نیز در انتظار برای پیوستن به این ۱۷۰ نفر هستند. علاوه بر این ۵۰۰ نفر، ۲۶۰ نفر نیز طی هفته‌های قبل به امارات منتقل شدند تا حلقه اولیه تأسیس یک گروه مسلح اختصاصی امارات در میان بومی‌های استان سقطری باشند. علاوه بر آن‌ها، گروه تروریستی «الحزام الامنی» (وابسته به امارات) نیز در استان سقطری بسیار فعال است.

سقطری کجاست؟

مجمع الجزایر سقطری متشکل از ۶ جزیره بزرگ و چند بخش اقماری، میان دو قاره آسیا و آفریقا قرار داشته و دروازه ورودی به خلیج عدن و منطقه استراتژیک شاخ آفریقا محسوب می‌شود. این مجمع الجزایر با سواحل کشور یمن و قاره آفریقا (کشور اریتره) به ترتیب ۳۴۰ و ۲۵۰ کیلومتر فاصله دارد. گونه‌های گیاهی و جانوری این مجمع الجزایر کاملاً منحصر به فرد است؛ به‌طوری‌که گفته می‌شود نزدیک به یک‌سوم جانداران این جزایر تنها در همین منطقه از جهان یافت می‌شوند!

با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک این مجمع الجزایر و دسترسی آن به شاخ آفریقا امارات تلاش می‌کند تا این جزیره را از یمن مستقل کرده و سپس - به مرور - آن را به قلمرو خود ملحق سازد.

ارسال نظر: