ریالِ امروز در واقع ریالِ قانونی نیست

کدخبر: 2330660

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان این که ریال، هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ عملی دیگر معنای اولیه خودش را از دست داده است گفت: حذف چهار صفر از پول ملی اقدامی ضروری و الزامی است.

طهماسب مظاهری در مصاحبه با رادیو حذف چهار صفر از پول ملی را ضروری و الزامی دانست و گفت: بعد از یک دوره طولانی که کشوری مانند ایران شاهد تورم های انباشته چند ده درصدی بوده و ارزش پولش نسبت به پول دیگر کشورها کاهش پیدا کرده، باید این اقدام را انجام دهد.

وی اظهار کرد: تبعات اصلی که باید منتظر باشیم این است که ابزار مبادله ای که در اختیار مردم به عنوان پول ملی هست از یک نظم و آرامش و انظباط قابل قبولی تبعیت می کند. واحد پول کشور هر عددی باشد آن واحد پول باید معنادار باشد و با واحد پول کشور بتوان یک خرید مختصر و عادی را انجام داد. رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: اجزای واحد پول هم معمولا باید معنا دار باشد. اجزای ریال ده شاهی، نیم ریال در مبادلات مردم موضوعیت داشت اکنون بعد از حدود30 سال ارزش پولمان به دلیل سیاست های مختلف تورم انباشته به وجود آمده، کاهش پیدا کرده به نحوی که چون واحد پول ما ریال است هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ عملی دیگر معنای اولیه خودش را از دست داده است. وی در خصوص اینکه چرا از لحاظ قانونی واحد پول معنای خودش را از دست داده توضیح داد: ماده اول قانون پولی و بانکی این است که یک ریال معادل تقریبا یک صدم گرم طلا است و می دانیم که یک صدم گرم طلا نزدیک هزار ریال و یا شاید هم بیشتر باشد ولی می بینیم که یک ریال ما این ارزش را ندارد. مظاهری در خصوص بی معنا بودن ارزش پول واحد ملی به لحاظ عملی نیز گفت: سکه یک ریالی را نمی توانید دست کسی پیدا کنید و نمی توان با آن چیزی خریداری کرد و به تبع آن اجزای یک ریال هم معنا ندارد. از طرفی در حال حاضر سکه 500 تومانی رواج دارد، 5 هزار ریالی پنج هزار برابر واحد پول ما سکه شده و تازه با آن مقدار هم نمی توان خرید زیادی را انجام داد. وی با تاکید بر اینکه با این تصمیم باید واحد پول را به واحد پول قابل سنجشی تبدیل کرد، عنوان کرد: نسبت تورمی که در چند سال اخیر داشتیم به حدی است که اگر بیاییم و چهار تا صفر را حذف کنیم پولمان نسبت به هم قدرت خرید داخل کشور و هم نسبت به ارزش مبادلاتی پول های دیگر دنیا معنا پیدا می کند.

خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر: