ظریف: اقدامات اروپا هیچ تناسبی با تعهدات آنها ندارد

کدخبر: 2330599

وزیر امور خارجه گفت: فروش نفت ایران و بازگشت درآمد آن، از تعهدات اروپایی‌هاست. فعلا از سایر تعهدات آنان عبور می‌کنیم. فروش نفت و بازگشت پول آن را اجرا کنند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درخصوص نشست اخیر کمیسیون برجام اظهار داشت: جلسه کمیسیون برجام جلسه‌ای چالشی بوده و ما مواضع خود را گفتیم و ضرورت اجرای تعهدات اعضای دیگر مخصوصا اروپایی‌ها مطرح شد.

وی افزود: اروپایی‌ها تعهدات خود را مخصوصا از اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال 97 مطرح کردند. آنها تعهداتی در برجام دارند و تعهداتی نیز بعد از رفتن آمریکا دارند و ما تشریح کردیم که این تعهدات اجرا نشده و اینستکس که مقدمات اجرای تعهدات آنان بوده نیز کاملا عملیاتی نشده و اگر عملیاتی شود ضرورت دارد که پول نفت وارد آن شود.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: اینستکس نباید وسیله اجرای دستورات آمریکایی‌ها شود بلکه وسیله‌ای برای اجرای تعهدات اروپاست و معلوم است اینستکس نمی‌تواند با موافقت آمریکا کار کند. اروپایی‌ها باید بر اساس تعهدات عمل کنند. این در جلسه اول مطرح شده و نتیجه کمیسیون مشترک این بود که اعضا بر تعهدات خود تاکید کردند و باید دید چگونه آن را انجام می‌دهند تا زمانی که اقدامات لازم صورت نگرفته، گام سوم پابرجاست.

ظریف همچنین گفت: هم آقای رئیس‌جمهور و هم بنده گفته‌ایم که اقداماتی که اروپا تا الان انجام داده هیچ تناسبی با تعهدات و توقعات آنان ندارد و اگر بخواهند توقعاتشان عملی شود، باید آنچه را که تعهد کردند انجام دهند.

وزیر امورخارجه افزود: فروش نفت ایران و بازگشت درآمد آن ازجمله تعهدات است. ما از سایر تعهداتشان مثل سرمایه گذاری در ایران و غیره فعلا عبور می‌کنیم، آنها فروش نفت و بازگشت درآمد نفتی ایران را اجرا کنند بعد توقع داشته باشند.

خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر: