سیاستمداران آلمانی:

حضور نظامی آلمان در خلیج‌ فارس خطرناک است

کدخبر: 2330493

مقام‌های ارشد دولت آلمان نسبت به مخاطرات حضور نظامی این کشور در خلیج فارس هشدار دادند.

مقام‌های دولت آلمان با بیان خطرناک بودن مشارکت نظامی این کشور با انگلیس در خلیج فارس گفتند که حضور نظامی در منطقه به تشدید تنش منجر می‌شود.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «دویچه وله»، در دولت ائتلافی آلمان درباره اینکه آیا برلین در مأموریت پیشنهادی انگلیس برای محافظت از تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز شرکت کند یا خیر، اختلاف پیش آمده است. سوسیال دموکرات‌های آلمان نیز می‌گویند گزینه‌های نظامی فقط باعث تشدید تنش‌ها می‌شود.

«نوربرت راتگن» از مقام‌های ارشد حزب محافظه کار اتحادیه دموکرات مسیحی و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس آلمان در این زمینه اظهار داشت: «ادامه رفاه ما به کشتیرانی آزاد بستگی دارد و باید مشخص کنیم که کنار دوستان، همکاران و متحدانمان ایستاده‌ایم. باید اقدام مشترک اروپایی انجام شود. در زمینه سیاست‌های مرتبط با ایران، متاسفانه اختلاف اساسی با آمریکا وجود دارد و به همین دلیل نمی‌توانیم در این زمینه با آمریکا همکاری کنیم.»

«کارل هاینس برنر» عضو کمیته دفاعی مجلس آلمان و حزب سوسیال دموکرات چپ این کشور به دویچه ولهگفت: «مشارکت آلمان در حال حاضر نه لازم و نه مناسب است. البته امنیت مسیرهای تجارت آزاد بسیار مهم است، اما من متقاعد شده‌ام که این مسئله از طریق روش‌های دیپلماتیک نیز امکان پذیر است. در شرایط کنونی، گزینه های نظامی می‌توانند به بی‌ثباتی بیشتر منجر شوند.»

جمعه بیست ‌و هشتم تیرماه به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی بندرعباس، یک نفتکش تحت پرچم انگلیس در نزدیکی تنگه هرمز و به دلیل نقض قوانین و مقررات دریانوردی توقیف شد. این اقدام دو هفته پس از آن صورت گرفت که نیروهای ویژه ارتش انگلیس به یک کشتی حامل نفت ایران که از آب‌های بین‌المللی نزدیک «جبل طارق» در حال گذر بود حمله کرده و آن را توقیف کردند. بهانه توقیف این کشتی حمل نفت به سوی سوریه بوده که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. ایران این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و شورای امنیت سازمان ملل نیز آنها را تصویب نکرده است.

احزاب مخالف دولت آلمان نیز ایده مشارکت نظامی کشورشان با انگلیس در خلیج فارس را خطرناک برشمردند. «سویم داگدلن» عضو حزب سوسیالیست چپ آلمان به دویچه وله گفت: «آلمان نباید در دام "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا و حیوان حرف‌شنوی او، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس بیافتد و وارد درگیری یا آماده شدن برای جنگ با ایران شود.»

دویچه وله در خاتمه این گزارش به مشکلات دیگر دولت آلمان برای حضور نظامی در خلیج فارس چون کمبود کشتی‌های نظامی گشتزنی و مسائل حقوقی در این رابطه اشاره کرد.

وزیر امور خارجه آلمان نیز روز جمعه درباره پیوستن به ائتلاف اروپایی به رهبری انگلیس در خصوص عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز گفت که برلین بعد از شفافیت بیشتر درباره اهداف این طرح ، در خصوص مشارکت در آن تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: