شهرداری: یک ریال هم برنمی‌گردانیم

کدخبر: 2330443

فرماندار تهران اعلام کرده است عوارض زوج و فرد اخذ شده در سال گذشته از حساب خودروها حذف می‌شود ولی معاون شهردار می‌گوید: یک ریال هم نمی‌بخشیم و پلیس می‌تواند جرایم رانندگی را حذف کند.

فرماندار تهران اعلام کرده است عوارض زوج و فرد اخذ شده در سال گذشته از حساب خودروها حذف می‌شود ولی معاون شهردار می‌گوید: یک ریال هم نمی‌بخشیم و پلیس می‌تواند جرایم رانندگی را حذف کند. در ماه‌های پایانی سال گذشته شهروندان تهرانی به دلیل ورود به محدوده ترافیکی زوج و فرد سابق، علاوه بر اینکه ملزم به پرداخت عوارض شدند‌، توسط پلیس راهور نیز جریمه شدند که این موضوع گلایه‌مندی آنها را به همراه داشت. دریافت عوارض به شکل ناگهانی و بدون اطلاع جامع به شهروندان آغاز شد و شهرداری فرصتی یک ماهه داد تا پایتخت‌نشینان عوارض‌شان را پرداخت کنند. تهرانی‌ها از مصوبه‌ مبهمی که در شورای شهر به تصویب رسیده بود خبر نداشتند. نه تنها شهروندان، بلکه شورای شهری‌ها هم برداشت دیگری از مصوبه داشتند؛ مصوبه‌ای که شهرداری اعلام کرد بر اساس آن از شهروندان عوارض اخذ کرده و شورای شهری‌هایی همچون محمد علیخانی، عضو کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک بیان کردند عوارض اخذ شده توسط شهرداری غیرقانونی است و بر اساس تصور غلط شهرداری روی داده است. غلامحسین آرام، معاون فنی و عمران فرمانداری تهران هم اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد را غیرقانونی عنوان کرد و گفت این موضوع تمام شده است. این موضوع کش پیدا کرد تا به اختلاف پلیس و شهرداری انجامید و از همان موقع نامه‌نگاری‌ها آغاز شد. شورای شهری‌ها اخذ عوارض را غیر قانونی دانستند و پلیس اعلام کرد تنها جریمه کافی است.

متخلفان، بدهکار مردم شهر هستند مدیران شهرداری قانع نشدند و محسن پورسید آقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک به فارس گفت: جریمه اقدامی است که پلیس برای کسی که عمل غیرقانونی انجام داده اعمال می‌کند اما عوارض به مردم شهر تعلق دارد و عارضه‌ای است که خودرو برای سایرین ایجاد می‌کند، لذا اگر کسی عوارض پرداخت نکرده است آن را بدهکار به مردم شهر می‌دانیم. وی بیان داشت: چه در طرح ترافیک و چه در زوج یا فرد هر کسی عوارضی نداده باشد، این عوارض باید به عنوان بدهی برایش ثبت شود و آن را پرداخت کند. پلیس نیز حق دارد به دلیل تخلف، راننده را جریمه کند و ما در کار پلیس نظارت و دخالتی نداریم. در قدیم هر کسی در محدوده زوج یا فرد در روز خلاف پلاکش تردد می‌کرد، فقط جریمه می‌شد و سال پیش این موضوع مطرح شد که راننده هم عوارض را بدهکار و هم جریمه ‌شود. پورسیدآقایی بیان داشت: اگر فردی سبب بروز تصادف رانندگی شود، هم باید خسارت عارضه ایجاد شده به فرد را بدهد و هم به دلیل تخلف جریمه شود.

عوارض زوج و فرد حذف می‌شود اما ماجرا به این صحبت‌ها ختم نشد و پرونده‌ای در دیوان عدالت اداری باز شد. قرار بود پلیس و شهرداری هر آنچه دیوان رای داد اجرا کنند. چند ماه از تشکیل پرونده در دیوان عدالت اداری گذشت و در نهایت روز گذشته فرماندار تهران از حذف عوارض زوج و فرد در سال گذشته خبر داد. اما این موضوع با واکنش مسؤولان شهری همراه شد و پورسیدآقایی اعلام کرد: یک ریال هم نمی‌بخشیم. معاون شهردار گفت: به نظر می‌رسد منظور فرماندار تهران این بوده که با استفاده از اختیارات دولت و پلیس، جرایم راهنمایی و رانندگی متخلفان ورود به محدوده‌ زوج یا فرد در سال 97 اعمال نشود یا بخشیده شود که ما نه تنها مشکلی از بابت بخشودگی یا حذف جرایم مذکور نداریم، بلکه از آن استقبال نیز می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: اما درباره عوارض ورود به محدوده‌ زوج یا فرد در سال 97 الزام قانونی داریم و حتی یک ریال آن را نمی‌توانیم ببخشیم، چرا که اولا مصوبه‌ شورای اسلامی شهر را دارد و ثانیا فرمانداری تهران و هیات حل اختلاف آن را تایید کرده‌اند، این در حالی است که دیوان عدالت اداری نیز شکایت مطروحه در این باره را تا این تاریخ نپذیرفته و حداقل نقض نکرده است.

تردد ۲۱ درصد موتوسیکلت‌ها در تهران رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا گفت: بیش از ۲۱ درصد موتوسیکلت‌های کشور در تهران تردد می‌کنند. به گزارش تسنیم، علی محمدی با بیان اینکه برابر آمارها تهران بزرگ، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان 56 درصد موتوسیکلت‌های کشور را در خود جای داده‌اند، افزود: از 32 میلیون و 900 هزار دستگاه انواع وسایل ‌نقلیه در کشور، 11 میلیون و 650 هزار دستگاه معادل 35 درصد متعلق به موتوسیکلت‌ها است. وی ادامه داد: تهران بزرگ با حدود 2 میلیون، خراسان رضوی 3/1 میلیون، اصفهان 2/1 میلیون، فارس 916 هزار دستگاه و خوزستان با 564 هزار دستگاه موتوسیکلت، بیشترین موتوسیکلت‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند. محمدی تصریح کرد: بر اساس آمارها، امسال شماره‌گذاری موتوسیکلت‌های نوشماره 35 درصد و نقل و انتقال آنها نیز 38 درصد افزایش داشته است.

ارسال نظر: