مقاومت، علت اصلی عقب نشینی متجاوزان

کدخبر: 2330416

عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن تأکید کرد عقب نشینی متجاوزان از یمن به خاطر مقاومت مردم است.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن با اشاره به این که توان تسلیحاتی و دفاعی یمن داخلی است, تأکید کرد توازن قوا به نفع مردم یمن در حال تغییر است و عقب نشینی متجاوزان از یمن به خاطر مقاومت مردم و توسعه قدرت دفاعی آنان است نه به خاطر بیدار شدن وجدان متجاوزان.

محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین, در مورد تحولات سیاسی و نظامی مربوط به بحران یمن و همچنین تصمیم امارات برای عقب نشینی از برخی مناطق این کشور گفت: ابتدا باید نکاتی را در خصوص موضع اصولی خود در جنگ دایر بین ما و کشورهای همسایه ذکر کنم. ما از مذاکره مستقیم با همه کشورهای همسایه برای رسیدن به صلح فراگیر و دائمی که کرامت، تمامیت و امنیت همه کشورهای منطقه و احترام به حاکمیت و استقلال یمن را حفظ کند استقبال می کنیم. در مورد مواضع داخلی نیز باید خاطر نشان کنم در یمن جنگی در جریان است و ما شاهد تعدد منابع قدرت و مناطق تحت سیطره آنها هستیم و ما معتقدیم برای پایان این اوضاع, در مرحله اول باید جنگ در همه جبهه ها متوقف شود و سپس همه طرف های سیاسی یمنی پای میز مذاکره باز گردند تا بتوان به حل و فصل سیاسی امور دست یافت, زیرا حل و فصل این منازعه با هیچ راهی به غیر از توافق سیاسی امکان پذیر نیست تا از طریق آن حکومتی انتقالی تشکیل شود که مورد پذیرش همه طرف ها و نماینده همه اقشار ملت یمن در داخل باشد و قدرتش را در همه مناطق کشور گسترش دهد و همچنین نماینده واقعی همه مردم در محافل بین المللی باشد. ما در این مواضع هیچ گونه مطابقتی با طرف مقابل نداریم. ما می گوییم باید یک روند سیاسی بر اساس معادلات داخلی و نه خارجی از طریق مذاکره یمنی- یمنی شکل گیرد و خروجی آن, تشکیل یک حکومت انتقالی مورد توافق همه طرف ها باشد که از حاکمیت و استقلال یمن و آزادی و حقوق همه یمنی ها بدون تبعیض محافظت کند تا به مرحله برگزاری انتخابات برسیم. اما طرف مقابل همچنان بر یکجانبه گرایی در تصمیم گیری سیاسی اصرار دارد. شما تصور کنید طرف شکست خورده و فراری که از خارج تقویت می شود, بر یکجانبه گرایی در تصمیم گیری سیاسی اصرار داشته باشد. این مسئله بسیار عجیبی است و چهره وقیح ترین شکست خورده تاریخ را به نمایش می گذارد.

البخیتی افزود: در مورد موضع اخیر امارات نیز باید بگویم ما شاهد تغییر واضحی در موضع گیری های سیاسی این کشور هستیم. اماراتی ها می گویند راهکار سیاسی را بر راهکار نظامی ترجیح می دهند و این تغییر بزرگی است, چرا که در گذشته آنها بر حل و فصل نظامی امور تأکید داشتند. در حال حاضر شاهد عقب نشینی امارات از برخی مناطق هستیم, ولی تا کنون مشخصی نیست این عقب نشینی کامل خواهد بود یا نه. موضع ما واضح است و از مذاکره با همه طرف ها از جمله امارات یا عربستان یا حتی دشمنان خود در داخل استقبال می کنیم. ما هیچ مشکلی در تماس و مذاکره با آنها نمی بینیم ولی به همگان تأکید می کنیم هر گونه مذاکره با هر کشور خارجی نباید بر ضد حاکمیت و استقلال یمن و منافع طیف های سیاسی داخلی باشد البته اگر به پای میز مذاکره یمنی- یمنی باز گردند. اما آیا در حال حاضر تماسی بین ما و امارات در جریان است یا خیر؟ من این تماس را نه تکذیب و نه تأیید می کنم. من تعجب می کنم برخی طرف ها تغییر مواضع سیاسی و تجدید نظر امارات را به ضربه زدن به مشروعیت هادی و دولت هتل نشین در ریاض متهم می کنند و از این مسئله ابراز ناراحتی و عصبانیت می کنند. بر خلاف ادعای طرف مقابل این ما هستیم که علیه کودتا ایستاده ایم و با کودتا چیان مبارزه می کنیم. بسیج بین المللی علیه ما به خاطر مقابله با هدف قرار دادن یمن و طرح آزادی خواهانه آن است, طرحی که با همه اقشار ملت یمن ارتباط دارد و کسی نمی تواند آن را به شکست بکشاند.

وی در ادامه افزود: ما شاهد تغییر در مواضع نه فقط امارات بلکه مواضع عربستان و آمریکا و انگلیس نیز هستیم و مارتین گریفیتس نیز اخیرا در این زمینه ابراز امیدواری کرد و این ابراز امیدواری جز با تغییر موضع کشورهای متجاوز محقق نخواهد شد. طبیعتا این تغییر مواضع نتیجه پایداری و مقاومت ملت یمن و توسعه توان دفاعی ملت یمن است نه برآمده از بیدار شدن وجدان متجاوزان.

من تأکید می کنم سلاح ما در داخل یمن ساخته می شود و ما اکنون در سال پنجم جنگ هستیم و نیاز ما به دفاع از خود باعث شده است تا در زمینه تسلیحاتی دست به ابتکار و ساخت و ساز بزنیم و اگر ما قادر به قاچاق تسلیحات از خارج بودیم اولویت داشت که موشک های ضد هوایی به داخل کشور قاچاق کنیم, ولی ما تا کنون این سلاح را در اختیار نداریم و تلاش ها برای توسعه داخلی این نوع سلاح در جریان است. ما برای دستیابی به سامانه مدرن ضد هوایی و مقابله با جنگنده های مدرن به تکنولوژی های سطح بالا نیاز داریم و این روند به زمان بیشتری نیاز دارد. اگر ما قدرت قاچاق تسلیحات داشتیم موشک های مدرن ضد هوایی قاچاق می کردیم و نهایتا دو ماه پس از آن در ابوظبی و ریاض بودیم.

البخیتی افزود: اکنون موازنه قدرت به نفع مردم یمن در حال تغییر است, چرا که توان دفاعی ما توسعه یافته است و آگاهی و هوشیاری مردم افزایش یافته است و آنها دریافته اند که کشورهای متجاوز به نفع مردم یمن و حتی گروه های سیاسی مورد حمایت خود قدمی بر نمی دارند. امارات, گروه اخوان المسلمین و حزب اصلاح را در همه مناطق تحت اشغال خود سرکوب کرد و شرایط حتی به اقدامات غیر اخلاقی در زندان ها رسید و ما هنگامی که آنها را فرا می خوانیم بیایید با هم متحد باشیم چرا که این اقدامات غیر اخلاقی ضد کرامت ملت یمن است, می گویند خیر این شما هستید که عامل این اوضاع هستید و ما می خواهیم همچنان زیر دست امارات و عربستان باقی بمانیم. از سوی دیگر, منصور هادی و همه سران سیاسی در ریاض تحت اقامت اجباری هستند و هادی و علی محسن الاحمر در هیچ جایی صاحب اختیار خود نیستند و از جاسوسی علیه خود هراس دارند.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: